• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Zwitserland: supermarktketen Migros zeer tevreden over waterstoftrucks

Zwitserland Migros3Vier maanden nadat de eerste vrachtauto’s op waterstof in Zwitserland zijn gaan rijden, worden de eerste ervaringen gedeeld. En die zijn zeer positief, niet alleen bij Hyundai en H2 Mobility, maar ook bij de bedrijven en de chauffeurs die dagelijks met de trucks onderweg zijn. De routes moeten nog wel zorgvuldig worden gepland, want het aanbod van waterstoftankstations in nog schaars. Maar daar wordt volop aan gewerkt.

Met grote aandacht keek de transportwereld in oktober naar een absolute wereldprimeur in het Alpenland. Daar werden de eerste waterstoftrucks gepresenteerd die bij Hyundai en Zuid-Korea seriematig uit de fabriek rollen. In oktober waren dat de eerste zeven, inmiddels staat het totaalaantal op vijftig. In 2023 moeten dat er al 1000 zijn en in 2025 zelfs 1600.

De Zwitserse retail-organisatie Migros was vanaf het begin bij het waterstofproject betrokken en rijdt inmiddels na volle tevredenheid met drie H2-trucks. Elk voertuig is uitgevoerd als 4 × 2-variant met een totaal treingewicht van 34 ton. De elektriciteit wordt opgewekt in twee brandstofcellen van 95 kW. In de brandstofcellen worden waterstof uit de tank en zuurstof uit de omgevingslucht omgezet in elektrische energie. Zeven tanks bieden een totale opslagcapaciteit van 32,09 kg waterstof, wat resulteert in een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het laadvermogen is nagenoeg vergelijkbaar met dat van een dieseltruck. De groene waterstof waarop de voertuigen rijden wordt opgewekt via waterkracht.

De H2-trucks stoten helemaal geen koolstof uit en besparen per voertuig dan ook 65 ton CO2 per jaar. Over vijf jaar zullen de 1.600 vrachtwagens, die naar verwachting door de verschillende transportbedrijven in Zwitserland worden ingezet, meer dan 100.000 ton CO2 besparen.

De truck voldoet aan alle eisen van een moderne bedrijfswagen, laten verschillende chauffeurs van Migros weten. De Hyundai XCIENT rijdt extreem geruisloos. In het interieur van de bestuurderscabine merk je nauwelijks dat de motor draait. En ook buiten merk je alleen het rollende geluid van de banden en nauwelijks motorgeluid.

De brandstofcelwagen maakt indruk met zijn hoge koppel. De elektromotor van Siemens heeft een vermogen van 350 kW (476 pk) en heeft een maximum koppel van 3.400 Nm. Het vermogen wordt via een automaat met 6 versnellingen op de as overgebracht. Bij het optrekken kan de truck personenauto’s gemakkelijk bijhouden, meldt een van de chauffeurs die dagelijks met de H2-truck Zwitserland doorkruist. Soms moeten de chauffeurs iets gas terugnemen om de actieradius niet al te negatief te beïnvloeden. Het aantal waterstoftankstations is nog schaars, maar het tanken gaat in praktijk wel snel. Na het aankoppelen bij het tankstation zitten de waterstoftanks na iets meer dan 10 minuten weer vol en kan het voertuig weer 400 kilometer emissievrij rijden.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl