• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Van Hool: Vraag naar bussen op waterstof stijgt explosief

Van Hool Febus PauDe Belgische busfabrikant Van Hool schaalt de productielijn voor bussen met een brandstofcel flink op. Met de nieuwe productielijn in de fabriek in het Vlaamse Lier kan de fabrikant voortaan 100 bussen per jaar leveren. De vraag naar openbaar vervoer op waterstof stijgt explosief.

‘’In 2005 produceerde Van Hool zijn eerste bus op waterstof’, vertelt Geert Van Hecke, Head of Sales Public Transport van Van Hool, de bezoekers van het congres van WaterstofNet in Den Bosch. In totaal heeft Van Hool nu 130 bussen met een brandstofcel afgeleverd, in Europa maar ook in Amerika. Tot op heden een gering resultaat, maar dat aantal stijgt zeer snel. Ondanks dat een bus op waterstof nog steeds 20% duurder is dan een exemplaar op een accu, mede omdat de energie twee keer moet worden omgezet. Eerst van elektriciteit naar waterstof en daarna opnieuw van waterstof naar elektriciteit.

Tegelijkertijd merkt Van Hecke op dat zijn klanten de prijs minder belangrijk zijn gaan vinden. ‘Onze bussen op waterstof zijn uiterst betrouwbaar. Busbedrijven hoeven dan ook geen reserve-bussen achter de hand te houden, een bus op waterstof doet het altijd. Dat scheelt enorm in de kosten.’

Van Hool heeft voor de Fébus (foto), die vanaf 17 december gaat rijden in het Franse Pau, onlangs de “Grand Bus Award’ gewonnen. Een duidelijk teken dat branche-kenners het volste vertrouwen hebben in voertuigen op waterstof. Van Hecke is dan ook bijzonder blij met deze waardering. ‘En een iets hogere prijs moeten we ook gewoon relativeren. Het is misschien een iets duurdere bus, maar tegelijkertijd een heel goedkope tram. Het is maar hoe je het bekijkt.’

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl