• Home Slider01

Internationaal actueel

Vakantie 2019: Met de waterstofauto naar Zweden (deel 3)

Arjan de Putter 118 800Arjan de Putter uit Deventer is waterstofpionier. In de zomer van 2019 reist hij met een Toyota Mirai van Nederland naar Zweden. In drie delen doet hij voor de lezers van Waterstof Magazine verslag van de voorbereidingen, de reis en het resultaat. ‘Het is te doen, maar zo’n reis op waterstof vraagt de nodige voorbereiding.’

Dit is deel 3 van 3
Klik hier voor deel 1
Klik hier voor deel 2


De resultaten

Wat is er ruim 3.600 kilometers verder geleerd over het rijden Mirai Zweden Arjanmet een waterstofauto?

De auto zelf

Elektrisch rijden, of je dat nu batterij elektrisch of waterstof elektrisch doet, is een sprong voorwaarts ten opzichte van fossiel. Achter het stuurwiel heb je op elk moment een maximale hoeveelheid koppel ter beschikking. Daarmee kun je gedachteloos en direct versnellen. En omdat elektrisch rijden een koppeling en versnellingsbak overbodig maakt, hoef je enkele nog maar aan te geven of je wilt dat de wielen vooruit dan wel achteruit draaien.

De test-Mirai had één onhebbelijkheidje: de tankklep sprong niet vanzelf open. Dat blijkt helaas vaker voor te komen. Al doende leerde ik op de juiste plek de juiste druk uit te oefenen, waardoor de tankklep alsnog ontgrendelde. Verder heeft de Toyota probleemloos gefunctioneerd.

Doordat ook trillingen van een verbrandingsmotor ontbreken en de bijbehorende geluidsproductie, hoor je onderweg enkel nog het Zweden oude autos Arjanafrolgeluid van de banden en een beschaafde windruis. Ik rijZweden brievenbussen Arjan graag op de cruise controle. Bij een flinke regenbui laat de cruise control het doseren van het stroompedaal echter snel aan de bestuurder over. En dan blijkt dat het aanhouden van de juiste snelheid nog aardig wat aandacht en concentratie vergt.

Hoewel een deel van de kofferruimte wordt opgeëist door een waterstoftank blijft er meer dan genoeg bagageruimte over voor een gezinsvakantie. Al met al is de Mirai een aangename reisauto, met de kanttekening dat de bewegingsvrijheid achterin als beperkt kan worden ervaren. Dat komt door de fraaie doch volumineuze middenconsole op de achterbank en de aflopende daklijn.

Het tanken

Tanken in Nederland, Denemarken, Duitsland en Zweden blijkt nogal verschillend. In Nederland en Duitsland voer je een betaalpas in, je voert je pincode in en drukt op een startknop. Vervolgens sluit je het vulpistool aan en drukt op de startknop. Klaar is kees.

Zweden H2 tankstation3 ArjanIn Denemarken en Zweden werkt dat weer net anders: verwarrend genoeg moest je twee keer op een verschillende startknop drukken. Dat zorgde ook op de terugweg door Denemarken nog steeds voor een ongeroutineerde tanking.

Verder valt op dat de vulpunten vaak maar van één kant te benaderen zijn. Dat betekent dat je soms je auto tegen de rijrichting voor de pomp moet zetten. Bij de Duitse pompen waar Waterstof gewoon tussen de ‘benzine en diesel’ in staat, kun je de pomp van beide kanten benaderen. Zo hoort het!

Afrekenen

Het betalen van waterstof blijft een gedoetje. Een verbetering is in Duitsland al de H2 Mobility zelf tankpassen uitdeelt. Daardoor kun je in de H2.Live-app nagenoeg direct zien wat je verbruik is. Van NEL in Denemarken verwacht ik twee facturen van verschillende maatschappijen op verschillende momenten. En de tankbeurten in Zweden komen op de creditcardfactuur.

Wie op waterstof wil reizen zal zich voorlopig nog moeten voorbereiden. In Nederland gaat men gelukkig het Zweedse (en Oostenrijkse) systeem volgen: bij BP Kerkhof (Den Haag) en Pitpoint (Arnhem) kun je straks met een gewone bankpas afrekenen.

Infrastructuur

Toen de terugreis begon had ik het comfortabele gevoel van een grote actieradius (dankzij een laag verbruik) en vlekkeloos werkende pompen. Dat gevoel werd op de proef gesteld doen het ene na het andere station storingen vertoonde.

Tankstations Denemarken ArjanEen ander ding is het waterstofnetwerk zelf. Door het ‘Kjorbo- Tankstations Duitsland Arjanincident’ zijn nog steeds drie pompen in Duitsland en drie in Noorwegen inactief. Inmiddels staat het aantal ‘groene’ (operationele) vulpunten bij H2.live weer boven de 100: met name in Duitsland worden in hoog tempo nieuwe stations geopend.

In Denemarken (afbeelding links) staan de waterstofpompen op strategische plekken: op knooppunten van snelwegen of aan de uiteinden daarvan. In Duitsland (afbeelding rechts) valt op dat er bij grote steden veel punten vlak bij elkaar komen te staan. Dat levert so wie so een back up voorziening op als er een pomp in storing staat.
In Zweden denkt men per 2021 10 waterstofvulpunten te hebben. In Nederland was de doelstelling 20 punten in 2020. Daarvoor hebben we nog 1,5 jaar.

Dit was deel 3 van 3
Klik hier voor deel 1
Klik hier voor deel 2
 

Meer actueel

  • Vakantie 2019: Met de waterstofauto naar Zweden (deel 3)

    Arjan de Putter uit Deventer is waterstofpionier. In de zomer van 2019 reist hij met een Toyota Mirai van Nederland naar Zweden. In drie delen doet hij voor de lezers van Waterstof Magazine verslag van de voorbereidingen, de reis en het resultaat. ‘Het is te doen, maar zo’n reis op waterstof vraagt de nodige voorbereiding.’ Dit is deel 3 van 3Klik...

    Lees meer...

  • Vakantie 2019: Met de waterstofauto naar Zweden (deel 2)

    Arjan de Putter uit Deventer is waterstofpionier. In de zomer van 2019 reist hij met een Toyota Mirai van Nederland naar Zweden. In drie delen doet hij voor de lezers van Waterstof Magazine verslag van de voorbereidingen, de reis en het resultaat. ‘Het is te doen, maar zo’n reis op waterstof vraagt de nodige voorbereiding.’ Dit is deel 2 van 3Klik...

    Lees meer...

  • Vakantie 2019: Met de waterstofauto naar Zweden (deel 1)

    Arjan de Putter uit Deventer is waterstofpionier. In de zomer van 2019 reist hij met een Toyota Mirai van Nederland naar Zweden. In drie delen doet hij voor de lezers van Waterstof Magazine verslag van de voorbereidingen, de reis en het resultaat. ‘Het is te doen, maar zo’n reis op waterstof vraagt de nodige voorbereiding.’ Dit is deel 1 van 3Het...

    Lees meer...

  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu?

    ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s...

    Lees meer...

  • China: Accu maakt snel plaats voor waterstof

    ACHTERGRONDENWan Gang, de voormalige Chinese minister van Wetenschap en Technologie die 20 jaar geleden een grote toekomst voorspelde voor batterij elektrische auto’s (BEV’s) heeft zijn visie op schone mobiliteit herzien. Tegenwoordig reist hij de wereld over met een nieuwe boodschap: ‘Auto’s op batterijen hebben hun langste tijd gehad, China...

    Lees meer...

  • Project met waterstofketels in Rozenburg officieel geopend

    ACHTERGRONDEN Op dinsdagmiddag 25 juni is in Rozenburg bij Rotterdam het eerste waterstofproject voor thuisverwarming officieel geopend. Zakenrelaties, overheidsinstanties, projectpartners, buurtbewoners en de pers was welkom aan de Laan van Nieuw Blankenburg. In een hoek van een sportveld wordt daar achter hoge hekken waterstof geproduceerd en...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof?

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • 5 april 2019: Hydrogen Horizon Challenge met modelauto’s in Assen

    Een team van 7 studenten van het ROC Aventus in Apeldoorn doen op 5 april mee met de Hydrogen Horizon Challenge in Assen. Tijdens deze race wordt met modelauto’s op waterstof en een accu een parcours afgelegd. Het is de bedoeling dat de deelnemers 6 uur lang rijden en in deze tijd zoveel mogelijk rondes maken. Het snelste team wordt Nederlands...

    Lees meer...

  • Opvallend: Hazer in Australië splits methaan in waterstof en grafiet

    Overal op de wereld wordt onderzoek gedaan naar de een goedkope oplossing om grote hoeveelheden waterstof te produceren. Het kraken van methaan of aardgas in een van de goedkoopste methoden, maar daarbij komt CO2 vrij. In het westen van Australië is het bedrijf Hazer Group volop bezig met onderzoek naar het kraken methaan, maar dan zonder...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start 

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl