Australië: onderzoek naar intercontinentaal waterstoftransport naar Rotterdam
De Australische groene waterstof-exportspecialist Provaris Energy werkt aan de ontwikkeling van een waterstoftanker voor transport van H2 over de wereldzeeën. Het schip zit nog in de ontwikkelfase, maar inmiddels zijn wel de eerste ontwerpschetsen gepresenteerd. De tanker heeft benedendeks twee enorme stalen tanks waarin waterstof tot een druk van maximaal 250 bar kan worden opgeslagen. De waterstof-pionier kies dus niet voor transport van waterstof via een LOHC of sterk afgekoelde vloeibare waterstof.
Het in Singapore gevestigde energieopslagbedrijf Global Energy Storage (GES) en Provaris Energy hebben hun krachten gebundeld om ook een importfaciliteit voor gasvormige waterstof te ontwikkelen in de haven van Rotterdam. De bedrijven spreken hierbij van een ‘wereldprimeur’.
GES en Provaris gaan gezamenlijk de prehaalbaarheidsstudies voltooien om de technische en economische haalbaarheid van het aanmeren en lossen van waterstoftankers met gecomprimeerde waterstof van Provaris in de Rotterdamse haven aan te tonen. Er wordt voor Rotterdam gekozen omdat daar inmiddels volop wordt gewerkt aan waterstoftransport pijpleidingen om het gas naar afnemers in het Nederlandse achterland en Duitsland te vervoeren.
Lees ook: vloeibare-waterstof-zorgt-voor-actieradius-van-meer-dan-1000-km