• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Spanje: succesvolle proefritten met unieke trein op waterstof in de regio Madrid

Talavera Madrid trein waterstofDe demonstratietrein van het waterstofproject FCH2RAIL heeft de testperiode in de omgeving van Madrid afgerond en daarmee een belangrijke mijlpaal aan het project toegevoegd. Tijdens de proefperiode simuleerde de trein verschillende commerciële diensten van Madrid naar Talavera, Monfragüe en Caceres. Daarnaast is een maximale autonomietest uitgevoerd waarbij de demonstratietrein Merida, de hoofdstad van Extremadura, bereikte en een afstand van 804 km aflegde zonder tussentijds bij te tanken. Er bleef zelfs nog een respectabele hoeveelheid H2 in de tanks over. De trein rijdt met 6 Toyota Fuel Cell Modules met technologie van de tweede generatie.

Het hoofddoel van het FCH2RAIL-project is het ontwikkelen, bouwen, testen en demonstreren van een schaalbaar, modulair en multifunctioneel Fuel Cell Hybrid PowerPack. Het systeem moet uiteindelijk universeel toepasbaar zijn in verschillende voertuigen op het spoor, van regionale en nationale treinen tot locomotieven. Dat kunnen nieuwe voertuigen zijn of bestaande die van diesel naar waterstof worden omgebouwd. Op geëlektrificeerde spoorlijnen maakt de trein gebruik van de bovenleiding en als deze ontbreekt wordt overgeschakeld op waterstof.

Om de brandstofcelsystemen goed te kunnen testen rijdt de trein sinds medio 2023 op verschillende spoorlijnen in Spanje, van het bergachtige Pyreneeën in het noorden tot het zeer warme heuvelachtige binnenland. Tot op heden alleen nog in Spanje maar later dit jaar ook in Portugal. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met internationale standaardkaders zodat de trein in heel Europa kan worden ingezet.

De waterstoftrein maakt deel uit van het FCH2Rail Consortium, een project dat begin 2021 van start is gegaan en eind dit jaar zal worden afgerond. Tot het consortium behoren de Spaanse bedrijven Renfe Operadora, Adif, CAF en Centro Nacional de Hidrógeno, het Portugese IP (Infrastructuren van Portugal), het Duitse DLR en STT en Toyota Motor Europe, die integratieondersteuning bieden voor de brandstofcelmodules.

Lees ook: open-sollicitatie-avond-bij-resato-fabrikant-van-waterstof-tankstations

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen