• Home Slider01

Frankrijk: Le Mans heeft primeur met eerste vuilnisauto op waterstof

Frankrijk: Le Mans heeft primeur met eerste vuilnisauto op waterstof

Le Mans VuilnisautoDe eerste vuilnisauto op waterstof in Frankrijk rijdt in Le Mans. De stad in het midden van het land is eind september begonnen met het geheel CO2-vrij ophalen van huisvuil. De eerste ervaringen zijn positief Een tegenvaller is de aanschafprijs van het voertuig, in vergelijking met een vuilnisauto op fossiele brandstof ligt de prijs 3,5 keer zo hoog. Maar dat moet in de toekomst veranderen, verschillende Franse steden willen de vraag naar vuilnisauto’s op waterstof bundelen, om zo een scherpere prijs bij de fabrikanten te kunnen bedingen.

Na bussen in het openbaarvervoer neemt Le Mans nu dus ook een vuilnisauto op waterstof in gebruik. De wagen stoot geen CO2 of stikstofoxide uit en is minder vervuilend dan een traditioneel exemplaar met een dieselmodel. De wagen is ook veel minder lawaaierig, bevestigt Christopher Guin, een van de vuilnismannen, betrokken bij het project. "Mensen op straat zullen verrast zijn. Ze zullen niet eens merken dat we voorbijkomen.”

De reden dat de voertuigen nog aanzienlijk duurder zijn dan hun voorgangers komt omdat er nog niet seriematig wordt gebouwd, verklaard Christophe Bigre, ontwikkelingsdirecteur van Semat, de fabrikant van het H2-voertuig. "De onderdelen waaruit de vuilnisauto bestaat, namelijk de brandstofcel en de waterstoftank, zijn erg duur omdat ze in kleine series worden geproduceerd". De eenheidsprijs varieert van 650.000 tot 800.000 euro exclusief belasting, dat is drieënhalf keer zo hoog als een conventionele vuilniswagen.

Le Mans heeft inmiddels de krachten gebundeld met Angers en Dijon om gezamenlijk voertuigen te gaan inkopen om de nieuwe waterstofsector te ondersteunen, zegt Stéphane Le Foll, de burgemeester van Le Mans. "Als de overheid geen opstartsubsidie geeft op dit soort projecten, kunnen we lang wachten op de energietransitie. We ondersteunen deze ontwikkeling om fabrikanten in staat te stellen productieketens op te bouwen en daarmee de kosten te verlagen ".

De metropool Le Mans heeft zes waterstof vuilniswagens besteld bij het bedrijf Semat. Rond 2023 wil de regio zelf een waterstoffabriek hebben waar groene waterstof kan worden geproduceerd.

Italië: Punch en Castagnola komen met planerende boot op waterstof

Italië: Punch en Castagnola komen met planerende boot op waterstof

Turijn HerritageHet Italiaanse bedrijf Punch Hydrocells presenteert op de Genua Boat Show een nieuwe verbrandingsmotor op waterstof. De motor met de naam Duramax zal als eerste worden gemonteerd in de Heritage 9.9. (foto) gebouwd door Castagnola Yacht, een bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van klassieke planerende boten. Het bedrijf meldt hiermee in te spelen op de trend richting emissievrije recreatievaartuigen.

Punch Hydrocells, gevestigd in de stad Turijn, heeft tot doel aandrijf- en energieopslagsystemen voor waterstof te ontwikkelen, leveren en integreren. Het bedrijf gelooft in een emissievrije toekomst waarin energie zal worden geproduceerd uit hernieuwbare bronnen. Waterstof zal in de toekomst een belangrijke rol vervullen bij emissievrije vaartuigen.

Punch ziet de waterstof-verbrandingsmotor is een overgangsproduct naar uiteindelijk een brandstofcel.  De strategie is om de aangeboden technologieën geleidelijk in te voeren, te beginnen met H2-ICE dual-fuel retrofitkits, daarna over te stappen op H2-ICE en uiteindelijk op brandstofcellen. De eerste stap, een waterstof-verbrandingsmotor is met een beperkte investering makkelijker te maken.

Door middel van samenwerkingsverbanden wil de Punch Group de krachten bundelen om de verspreiding van CO2-neutrale producten en technologieën te bevorderen. Een recent voorbeeld is de oprichting van de H2-ICE alliantie, gericht op het bevorderen van het gebruik van waterstof in verbrandingsmotoren in het openbaar vervoer.

Verenigde Staten: grootste waterstofbussen gaan rijden in Champaign, illinois

Verenigde Staten: grootste waterstofbussen gaan rijden in Champaign, illinois

champaign busHet Champaign-Urbana Mass Transit District in de Verenigde Staten heeft twee waterstofbussen in gebruik genomen. De extra lange voertuigen van ruim 18 meter zullen worden ingezet in de plaatsen Champaign en het naastgelegen Urbana in de noordelijke staat Illinois. De bussen zijn ook de eerste waterstofbussen in de staat. Mass Transit District (MTD) bouwt momenteel volop aan een eigen productielocatie van groene waterstof en een H2-tankstation.

MTB is het eerste openbaarvervoersbedrijf in Illinois, en een van de zes in de hele Verenigde Staten, dat rijdt met waterstofbussen. De twee nieuwe waterstofvoertuigen zijn de grootste in de VS. Tegenover het hoofdkantoor wordt momenteel volop gewerkt aan de aanleg van een zonnepark met 5.500 zonnepanelen dat de eigen waterstoffabriek van stroom moet voorzien. Dan zal de hele waterstofketen 100% CO2-vrij zijn. In 2022 is de faciliteit klaar.

Het regionale busbedrijf maakt flinke vorderingen met schoon openbaarvervoer. “Ongeveer 97 procent van de MTD-vloot van bussen is een hybride diesel/elektrisch model. 100% elektrische bussen rijden slechts een derde van de afstand van de dieselvoertuigen en moeten dan zes uur opladen”, zegt MTD-directeur Karl Gnadt.  "We willen naar nul emissies, maar wel op een manier doen die ons in staat stelt onze routes en dienstregelingen te blijven afstemmen op de behoeften van de reizigers, in plaats van op de behoeften van ons voertuig. Waterstof elektrisch biedt dat."

Het MTD heeft voordat het bedrijf tot de aanschaf van waterstofbussen overging contact gezocht met andere busbedrijven in de Verenigde Staten met enige ervaring. Er rijden onder andere H2-bussen in Flint, Michigan, in Canton, Ohio en Oakland, Californië. De laatste zelfs al 20 jaar. “Alle busbedrijven zijn tevreden en streven er naar meer waterstofbussen in de dienstregeling op te nemen”, zegt Gnadt. Hij heeft inmiddels zelf een paar ritten gemaakt in de waterstofbussen en is ook zeer enthousiast. "De bus rijdt soepeler en is veel stiller dan een gewone dieselbus. Met de aankoop van schone H2-bussen besparen we direct 100-duizend liter diesel per jaar. De laatste vier dieselbussen, van de totale vloot van 114 voertuigen, gaan de komende jaren verdwijnen. En bij het nieuwe waterstofproductiestation kunnen we genoeg brandstof produceren om 12 voertuigen van waterstof te voorzien.”

"Het was niet goedkoop om op waterstof over te schakelen, maar het voordeel op de lange termijn is veel, veel groter dan dat van elektrische bussen op batterijen," zegt Gnadt. “Eén bus zal de uitstoot van broeikasgassen naar schatting tot 135 ton per jaar verminderen.”

Japan: ‘Hy touch Kobe’ wacht op eerste waterstofzending uit Australië

Japan: ‘Hy touch Kobe’ wacht op eerste waterstofzending uit Australië

Kobe ontvangst waterstoffVertraging door Covid 19 is de belangrijkste oorzaak dat er nog steeds geen schip met vloeibare waterstof in Japan in gearriveerd. De ontvangstterminal ‘Hy touch Kobe’ (foto) op Kobe Airport Island is nagenoeg klaar en voor het nieuwe transportschip ‘Suiso Frontier’ zijn alle vergunningen verstrekt. Het bedrijf Kawasaki, dat het transport tussen Australië en Japan gaat verzorgen, verwacht dat binnen enkele maanden de eerste zending gaat komen.

De Kobe LH 2- terminal "Hy touch Kobe" bestaat uit een laadarmsysteem dat waterstof kan verwerken in vloeibare vorm bij een temperatuur van -253 ℃. Het is de eerste lokatie ter wereld waar aangetoond moet worden dat het transporteren van vloeibare waterstof over de wereldzeeën technisch mogelijk is. In vloeibare vorm krimpt waterstof tot 1/800 van zijn oorspronkelijke volume. Met het kleinere volume neemt de efficiëntie van opslag en transport enorm toe, waardoor het transporteren van grote volumes mogelijk wordt. Nadeel is dat de tanks extreem geïsoleerd moeten zijn om het verdampen van waterstof onderweg te voorkomen.

 In Kobe staat de grootste Japanse opslagtank voor vloeibaar gemaakt waterstof voor huishoudelijk gebruik, uitgerust met geavanceerde isolatietechnologie voor het minimaliseren van verdampingsgas. Kawasaki ontwikkelde eerder een waterstofliquefactiesysteem dat is geïnstalleerd in het Hydrogen Technology Demonstration Centre in de Harima Works. Hier wordt ongeveer 5 ton waterstof per dag vloeibaar gemaakt.

Voor het transport over de weg heeft het Japanse bedrijf inmiddels speciale zeer goed geïsoleerde vrachtwagens ontwikkeld. Kawasaki heeft al vele jaren ervaring met het vervoeren van andere gassen bij lage temperaturen.

De grijze waterstof die vanuit Australië naar Japan wordt vervoerd is afkomstig uit de Latrobe Valley. Hier wordt waterstof gewonnen uit bruinkool. Met de steenkoolreserves uit deze mijn kan Japan het eigen land 240 jaar van elektriciteit voorzien.

VK: Ineos investeert 2 miljard in tien Europese waterstoffabrieken

VK: Ineos investeert 2 miljard in tien Europese waterstoffabrieken

Keulen IneosDe Britse chemiegroep Ineos gaat zo’n 2 miljard euro investeren in de productie van groene waterstof. Er komen verspreid over Europe meerdere grootschalige waterstoffabrieken. Het bedrijf spreekt zelf van tien, in landen als het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, België, Duitsland en Frankrijk. Ineos meldt dat het gaat om de grootste investering in elektrolysers in Europa ooit.

De uitrol gaat van start in Noorwegen waar het bedrijf een electrolyser wil bouwen van 20 MW die volledig draait op groene stroom. Daarna volgt Duitsland waar een van de grootste electrolysers ter wereld, met een vermogen van 100 MW, moet worden geplaatst bij de eigen chemische fabriek in Köln (foto). CEO Jim Ratcliffe laat weten een leidende rol op zich te willen gaan nemen bij de grootschalige opwek van groene waterstof in Europa.

Ineos is een Brits chemiebedrijf onder leiding van de Britse zakenman Jim Ratcliffe. Het hoofdkantoor van deze multinational is gevestigd in Lyndhurst in Engeland sinds 2016. Het bedrijf is niet op de beurs genoteerd en is eigendom van Jim Ratcliffe (60%), John Reece (20%) en Andy Currie (20%). Ineos werd in 1997 opgericht na een managementbuy-out van de voormalige BP-site in Antwerpen. De naam is een verkorting van "INspec Ethylene Oxide and Specialties", de eerste activiteit van die eerste vestiging. Ineos heeft in de jaren daarna een gestage groei gekend door overname van verschillende bedrijven of delen van bedrijven. Zo behoorden huidige onderdelen van Ineos voorheen tot Amoco, BASF, BP, Degussa, Dow Chemical, Unilever of Union Carbide. INEOS is ook een actieve verkoper van bedrijfsonderdelen. Voor de financiering van overnames en investeringsprojecten maakt het bedrijf gebruik van bankleningen en zogenaamde high yield bonds. 

Japan: Lexus presenteert recreatievoertuig met waterstof-verbrandingsmotor

Japan: Lexus presenteert recreatievoertuig met waterstof-verbrandingsmotor

Japan Lexus crosscarLexus heeft een voorproefje gegeven van een bijzonder recreatievoertuig dat wordt aangedreven door waterstof. Het wagentje wordt het Lexus Off-Highway Recreational Vehicle Concept genoemd en werd onthuld tegen het einde van een livestream over de lancering van de nieuwe Lexus LX, meldt de website Carcoops. Het is het tweede voertuig van het Toyota-concern dat niet kiest voor een brandstofcel, maar voor een waterstofverbrandingsmotor. Waterstof Magazine meldde eerder dat Toyota een Corolla-raceauto van een H2-verbrandingsmotor had voorzien.

"Door interactie met de natuur kunnen we een levensstijl realiseren waarin mensen kunnen genieten van autorijden terwijl ze in harmonie leven met de wereld om ons heen", zegt de automaker in een video. Het voertuig stoot nagenoeg geen schadelijke stoffen uit.

Het exterieurontwerp van het Off-Highway Recreational Vehicle Concept is buitengewoon opvallend en heeft een edgy voorkant met LED-koplampen, zichtbare ophangingscomponenten en een grote voorruit. De buitenkant van het concept is bekleed met een diepe tint mat brons en is ook uitgerust met een LED-lichtbalk op het dak. Zwarte en zilveren wielen zijn ook te zien en verpakt in offroad-banden. Aan de achterkant bevinden zich scherpe LED-achterlichten en de motor, die alleen water produceert, in plaats van schadelijke gifstoffen zoals een traditionele verbrandingsmotor.

Lexus vermeldt niet of het dit recreatievoertuig op waterstof op de markt zal brengen of dat het gewoon als een technische showcase is gelanceerd.

Verenigd Koninkrijk: Enapter wint Earthshot Prize van ZKH prins William

Verenigd Koninkrijk: Enapter wint Earthshot Prize van ZKH prins William

Londen EnapterHet Duits, Thais en Italiaanse waterstofbedrijf Enapter heeft gisteravond in Londen de Earthshot Prize gewonnen. De milieuprijs, een initiatief van ZKH Prins William en The Royal Foundation, heeft tot doel de wereldwijde zoektocht naar de meest inspirerende en innovatieve oplossingen voor de grootste milieu-uitdagingen te stimuleren. In totaal vijf projecten over de hele wereld vielen in de prijzen. Prins William en zijn vrouw Catherine waren aanwezig, net als tal van beroemdheden als voetballer Mo Salah van Liverpool, actrice Emma Thompson en David Oyelowo. Er waren optredens van Coldplay, Yemi Alade, Shawn Mendes en Ed Sheeran. De ceremonie vond plaats in het Alexandra Palace. Enapter ging naar huis met 1,2 miljoen Euro.

Enapter Mede-oprichter Vaitea Cowan (foto rechts) was bij het bekendmaken van de shortlist, medio september, al zeer verrast. "We zijn dolgelukkig om erkend te worden door de EarthShot-prijs. De steun die we krijgen bij het opschalen van de productie van onze AEM-elektrolysers voor groene waterstof zal ons in staat stellen een nog grotere rol te spelen in het groene proces. Onze missie  is om groene waterstof voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken door de kosten van AEM-waterelektrolyse te verlagen zodat waterstof kan concurreren met fossiele brandstoffen.”

“Onze elektrolysers zijn compacte modules die probleemloos geschakeld kunnen worden om op elke schaal groene waterstof te produceren. Ze zijn eenvoudig te installeren en, belangrijker nog, ze zijn gestandaardiseerd. Deze standaardisatie maakt ze perfect geschikt voor massaproductie, wat schaalvoordelen zal creëren om de kosten van elektrolysers enorm te verlagen en zijn daarmee toegankelijk voor iedere investeerder.”

Enapter bouwt momenteel een campus bij de Duitse stad Münster waar over twee jaar 10-duizend compacte elektrolysers per maand kunnen worden geproduceerd, schreef Waterstof Magazine eerder.

Nederland / België: lezingen en informatie over waterstof razend populair

Nederland / België: lezingen en informatie over waterstof razend populair

Doetinchem banner“De belangstelling voor waterstof neemt in Nederland en België zeer snel toe.” Dat zegt Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine. ‘We zien het aantal bezoekers van onze nieuwssite in hoog tempo toenemen, op de Linkedin-pagina’s is het aantal volgers de afgelopen maanden met duizenden gestegen en iedere week komen er tussen de 30 en 50 inschrijvingen op de digitale nieuwsbrief bij.

Bombeld geeft volop lezingen over waterstof in Nederland en Vlaanderen. En altijd zitten de zalen vol. “Steeds meer mensen zijn nieuwsgierig naar de rol van waterstof binnen de energietransitie. Het meest zichtbaar zijn de ontwikkelingen binnen de mobiliteit. In Nederland rijden begin volgend jaar ruim 60 bussen binnen het openbaar vervoer op waterstof, op deze wijze maken honderdduizenden passagiers kennis met waterstof. Maar er gebeurt veel meer in binnen- en buitenland.”

Bombeld is er inmiddels zeer ervaren in over hoe hij de waterstofontwikkelingen moet presenteren. Het uitgangspunt is dat iemand die niets van waterstof weet het moet begrijpen, tegelijk mag de waterstofprofessional zich geen moment vervelen.

Hoewel minder zichtbaar, gebeurt er ook veel binnen de bebouwde omgeving en bij industriële processen. “Er vinden door het hele land interessante pilots plaats. De ene regio is druk met de opwek van groene waterstof terwijl elders wordt gewerkt aan het verwarmen van woningen met waterstof. We hebben bijna alle ontwikkelingen scherp in beeld”.

De afgelopen jaren stond Bombeld op tientallen plekken in Nederland en Vlaanderen om de waterstofeconomie te duiden, volgende week staat hij in Twente. “Het lijkt wel of iedereen plotseling alles over waterstof wil weten. We zijn er op een prettige wijze heel druk mee.”

Meer informatie via deze link

 

China: raceauto op waterstof van Mission H24 arriveert op Shanghai Airport

China: raceauto op waterstof van Mission H24 arriveert op Shanghai Airport

Shanghai H24De racewagen van het Franse Mission H24 wordt ontsmet bij aankomst op Shanghai Pudong International Airport. Het voertuig arriveert vanuit Frankrijk, in een grote houten kist, in China. Daar zal de racewagen op waterstof te zien zijn op de stand van de Franse bandenfabrikant Michelin, tijdens de China International Import Expo die van 5 tot 10 november wordt georganiseerd. Direct na het openen van de kist werd het voertuig op het vliegveld geheel ontsmet.

Michelin meldt dat het voertuig tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uitstoot en is uitgerust met speciale banden die voor 46% gemaakt zijn van duurzame materialen. Symbio, een joint venture tussen Michelin en autofabrikant Faurecia, heeft de raceauto voorzien van waterstofbrandstofceltechnologie.

Het raceteam van Missie H24 wil autofabrikanten helpen bij het ontwikkelen van mobiliteit op waterstof. Brandstofcellen zijn een gewilde technologie, omdat deze geschikt zijn voor lange en korte afstanden met de auto, bus of vrachtwagen, of zelfs per trein, boot of vliegtuig. Het team Mission H24 wil in 2025 meedoen aan de autorace op waterstof in Le Mans. Afgelopen zomer was het voertuig daar al te zien.

Frankrijk: Renault presenteert de Hyvia bestelwagen op waterstof in Parijs

Frankrijk: Renault presenteert de Hyvia bestelwagen op waterstof in Parijs

Renault HyviaRenault heeft meer informatie vrijgegeven over transport op waterstof. Het bedrijf komt met een prototype van de Master Van H2-Tech. Onder de naam Hyvia zal de bestelwagen op 27 en 28 oktober  op de Hyvolution-show in Parijs worden gepresenteerd. De Franse voertuigbouwer weet waar de knelpunten op korte termijn liggen en komt daarom ook met een Hyvia waterstoftankstation waar de bedrijfswagen in 5 minuten kan tanken.

De Hyvia is het eerste resultaat van een samenwerking tussen Renault en Plug Power, een internationaal bedrijf dat gespecialiseerd is in mobiliteit op waterstof. Sinds juni van dit jaar werken de bedrijven samen. De bestelwagen die als eerste op de markt komt heeft een laadvolume van 12 m3 en een actieradius van 500 kilometer. Dat is aanzienlijk meer dan de huidige variant op een accu. De Master Van H2-Tech is uitgerust met een 30 kW brandstofcel, een 33 kWh batterij en vier waterstoftanks met in totaal 6 kg brandstof. Het duurt 6 uur om de batterij volledig op te laden, terwijl het tanken met waterstof slechts enkele minuten duurt.

Het voertuig wordt voor een belangrijk deel met Franse onderdelen in Frankrijk gemaakt. De bestelwagen wordt geproduceerd in de fabriek van Batilly, de elektrische en waterstofintegratie wordt uitgevoerd door PVI, een dochteronderneming van de Renault-groep, in Gretz-Armainvilliers, de elektromotor komt uit de fabriek in Cléon, de brandstofcel uit Flins, en de waterstoftanks zijn van Fauresia.

De bestelwagen H2-Tech blijft niet het enige Hyvia voertuig. Renault en Plug Power werken parallel aan de ontwikkeling van de Master Chassis Cab H2-Tech, een grote bestelwagen van 19 m3 met 250 km autonomie, en de Master Citybus H2-Tech, een stadsminibus die tot 15 passagiers kan vervoeren met een actieradius van 300 km.

De eerste kleine bedrijfswagen op waterstof moet in 2022 gaan rijden. Dan moet ook het waterstoftankstation, waar binnen vijf minuten kan worden getankt, gereed zijn. De benodigde groene waterstof zal onderdeel uitmaken van het totale pakket.

Duitsland: nieuwe waterstof Gen H2-truck getest op de openbare weg

Duitsland: nieuwe waterstof Gen H2-truck getest op de openbare weg

Wörth H2 truckDe Gen H2-truck van Daimler Trucks is begonnen aan de eerste testritten op de openbare weg. Het afgelopen half jaar is de nieuwe vrachtauto, die samen is ontwikkeld met Volvo, uitvoerig getest op de testbaan in Wörth (foto). De testresultaten zijn uitstekend. Daimler is zo tevreden over de prestaties dat journalisten worden uitgenodigd om vanuit de cabine mee te kijken naar het schone wonder op de weg.

Daimler Trucks werkt niet alleen samen met Volvo Trucks om serieproductie voor gestandaardiseerde brandstofcelrekken op te zetten, maar er wordt ook intensief onderzoek gedaan naar tankoplossingen. Samen met het bedrijf Linde wordt geëxperimenteerd met vloeibare waterstof. Deze heeft slechts ongeveer 1/800e  volume van gasvormige waterstof, maar moet hiervoor sterk gekoeld worden tot 253 graden onder nul. Dat kost veel energie, net als deze lage temperatuur in de tanks in stand houden. Als de temperatuur oploopt wordt de waterstof omgezet in gasvorm en moet door de oplopende druk worden afgeblazen. Wereldwijd kiezen autofabrikanten daarom voor waterstofgas binnen de mobiliteit. 350 bar voor vrachtauto’s en bussen en 700 bar voor personenwagens.

De brandstofcel in de vrachtauto van Daimler Trucks voorziet een batterij van 70 kilowattuur van elektrische energie. Deze batterij bevindt zich tussen de assen van de vrachtwagen en heeft de taak het voertuigen tijdens de acceleratie-periodes van voldoende stroom te voorzien. Energie die vrijkomt bij het afdalen of remmen wordt ook in deze accu opgeslagen. Bovendien is het volledige koppel van de elektromotor vanuit stilstand beschikbaar, zodat het voertuig voldoende heeft aan een versnellingsbak met 2 versnellingen. Een snelle acceleratiepoging in het hogesnelheidsovaal op de testlocatie en een naderingsmanoeuvre op de berg met een helling van 18 graden, met een volledige lading van 40 ton vanuit stilstand zijn indrukwekkend.

Het voertuig op waterstof is er, nu is het wachten op de uitrol van een landelijk dekkende tankinfrastructuur.

Verenigd Koninkrijk: winderig Orkney onderzoekt mega-waterstoffabriek

Verenigd Koninkrijk: winderig Orkney onderzoekt mega-waterstoffabriek

Orkney Hydrogen hubVerschillende grote bedrijven binnen de energiesector onderzoeken de mogelijkheid om de Flotta Oil Terminal op het eiland Orkney om te bouwen tot waterstofhub. Orkney behoort tot een eilandengroep in het uiterste noorden van het Verenigd Koninkrijk, het gebied behoort tot de meest winderige gebieden ter wereld. Windenergie staat dan ook aan de basis van de grootschalige waterstofproductie.

De afgelopen decennia was Orkney het middelpunt van de regionale olie- en gasindustrie. Nu dat gaat verdwijnen zoeken de lokale overheden naar schone alternatieven. Een van ’s werelds grootste waterstoffabrieken is daarbij een optie. De Franse oliegigant TotalEnergies maakt deel uit van een consortium dat voorstelt om offshore windenergie te gebruiken om waterstof op industriële schaal te produceren.

Offshore Wind Power Limited (OWPL) heeft het idee gelanceerd bij Crown Estate Scotland (CES). OWPL heeft al een verzoek ingediend voor de ontwikkeling van een offshore windpark van twee gigawatt ten westen van Orkney. Stroom uit het windpark kan tot twee miljoen huishoudens van energie voorzien.

De Flotta-terminal is sinds 1976 in gebruik en levert al meer dan 40 jaar een belangrijke bijdrage aan de economie van Orkney. De ombouw naar waterstof duurt nog wel enkele jaren, op zijn vroegst zijn de plannen in 2028 gereed.

Ierland: ASL Aviation Holding wil tien vrachtvliegtuigen op waterstof

Ierland: ASL Aviation Holding wil tien vrachtvliegtuigen op waterstof

Dublin ASLHet bedrijf Universal Hydrogen Co. uit Los Angeles heeft aangekondigd een intentieverklaring te hebben getekend met ASL Aviation Holdings voor de ontwikkeling van vrachtvliegtuigen op waterstof. ASL is gespecialiseerd in snel pakketvervoer over de hele wereld en is gevestigd in de Ierse hoofdstad Dublin. In eerste instantie gaan de bedrijven samenwerken om tien vrachtvliegtuigen om te bouwen. Dat kunnen nieuwe vrachtvliegtuigen zijn of bestaande.

“Luchtvracht heeft een unieke kans om voorop te lopen binnen de luchtvaartindustrie bij het behalen de ambitieuze doelstelling om CO2-vrij te vliegen. Bij ASL streven we ernaar een voorloper te zijn bij de introductie van schone technologie in onze huidige vloot. Waterstof speelt een belangrijke rol bij vliegtuigen zoals de ATR 72”, aldus Dave Andrew, CEO van ASL Aviation Holdings. “De luchtvaart kan niet tien jaar wachten voordat nieuwe vliegtuigtypes beschikbaar komen. Door samen te werken met Universal Hydrogen kunnen we een brug slaan naar nieuwe schone vliegtuigen.”

De aankondiging heeft niet alleen betrekking op 10 schone vliegtuigen. Universal Hydrogen en ASL gaan ook een langlopende overeenkomst aan voor de levering van groene waterstof.

Opdrachtgever ASL Aviation Holdings is een toonaangevende wereldwijde luchtvaartdienstverlener met vijf Europese luchtvaartmaatschappijen en twee aangesloten luchtvaartmaatschappijen in Zuid-Afrika en Thailand. ASL heeft een vloot van 140 vliegtuigen, variërend van de B747-400 tot de ATR 72 turboprop. De luchtvaartmaatschappijen van ASL werken voor internationale koeriersbedrijven, postdiensten en e-retailers. In Frankrijk en Zuid-Afrika heeft het bedrijf ook passagiersvliegtuigen binnen de vloot.

Zuid-Korea: Hyundai bouwt twee nieuwe fabrieken voor brandstofcellen

Zuid-Korea: Hyundai bouwt twee nieuwe fabrieken voor brandstofcellen

Hyundai MobisHet Koreaanse bedrijf Hyundai Mobis gaat twee nieuwe brandstofcelfabrieken bouwen om de waterstofeconomie te versnellen en een wereldwijde marktdominantie veilig te stellen. De fabrieken komen op het industrieterrein van Incheon, ten westen van Seoel, en vragen een investering van bijna 1 miljard euro. Over twee jaar moet de productie van start gaan. Wanneer de fabrieken volledig operationeel zijn, zullen er naar verwachting jaarlijks 100.000 brandstofcellen worden geproduceerd.

Als de fabrieken operationeel zijn zal Hyundai Mobis in totaal drie brandstofcelfabrieken exploiteren. In 2018 zette het bedrijf als eerste ter wereld een compleet productiesysteem op van brandstofcelstack tot de rest van elektronische componenten in de stad Chungju. Deze fabriek kan ongeveer 23.000 waterstofcelsystemen per jaar te produceren.
Hyundai wil ondanks onzekerheden, waaronder COVID-19, doorgaan met grootschalige investeringen om het marktleiderschap in de wereldwijde brandstofcelindustrie veilig te stellen. 
 
Na de voltooiing van de nieuwe fabrieken is Hyundai Mobis van plan de waterstofactiviteiten te diversifiëren. De meeste brandstofcelsystemen die door Hyundai Mobis worden geproduceerd, worden nu nog gebruikt in personenauto’s, maar het bedrijf zal naar verwachting zijn activiteiten uitbreiden naar andere sectoren, zoals bouwmachines en logistieke apparatuur. Vorig jaar ontwikkelde Hyundai Mobis brandstofcellen die in waterstofvorkheftrucks passen, waardoor de toegang tot de bouwmachinesector mogelijk werd. Nu ontwikkelt het bedrijf powerpacks voor graafmachines op waterstof en is het van plan om de brandstofcelsystemen uit te breiden voor kleine mobiliteit in de lucht.

China: nieuwe H2-tankstations zorgen voor groene Olympische Spelen

China: nieuwe H2-tankstations zorgen voor groene Olympische Spelen

Peking busIn de aanloop naar de Olympische Winterspelen 2022, die in China worden gehouden, worden er in de organiserende steden nieuwe waterstoftankstations geopend. Het nieuwste station staat in Yanqing, een district ten noorden van Peking. De waterstof wordt op het station zelf geproduceerd. Het tankstation is het tweede dat in Yanqing wordt geopend voor de Spelen, het eerste werd in juli vorig jaar in gebruik genomen.

Wang Yunlong, hoofd van het station laat de lokale journalisten weten dat het nieuwe station tussen de 60 en 100 touringcars of 200 kleine en middelgrote bussen per dag van waterstof kan voorzien. Een bus op waterstof in China heeft een actieradius van ongeveer 500 kilometer.

Uit de laatste cijfers blijkt dat alleen al in Peking zich 150 bedrijven met de ontwikkeling van waterstof bezighouden. De komende twee jaar zullen er naar verwachting zo'n 37 waterstoftankstations worden gebouwd en zullen er 3.000 voertuigen op waterstof bijkomen. De H2-bussen die tijdens de Olympische Spelen worden ingezet zullen na afloop worden gebruikt bij het vervoer van personen tussen de regio Yanqing en het centrum van Peking, ruim 50 km verderop.

De Spelen worden van 4 tot 20 februari gehouden in de steden Peking en Zhangjiakou.

VS: samenwerking Hyundai en Shell bij de ontwikkeling van waterstof

VS: samenwerking Hyundai en Shell bij de ontwikkeling van waterstof

Californië NeptuneDe Hyundai Motor Company en Royal Dutch Shell hebben bekendgemaakt een serie nieuwe waterstoftankstations te gaan ontwikkelen in Californië. Volgend jaar moeten er 48 nieuwe H2-stations gaan bijkomen in de Golden State aan de westkust. Tegelijkertijd maakt Hyundai bekend door te gaan met het project ‘Neptune’, een futuristisch ogende vrachtwagen (foto) die twee jaar geleden werd gepresenteerd.

Door ervaring elders op de wereld weet Hyundai inmiddels dat het succes van mobiliteit op waterstof begint bij een goede tankvoorziening. Openbaar vervoer en zwaar transport zijn daarbij van groot belang. In deze sectoren worden dagelijks veel kilometers gereden. Hoge investeringskosten in de tankinfrastructuur kunnen dan sneller renderen.

In oktober 2019 presenteerde Hyundai op de Noord-Amerikaanse bedrijfswagenshow de HDC-6 Neptune (foto), een futuristische vrachtwagen met een brandstofcel. Met het opvallende uiterlijk was het voertuig dé grote klapper op het event. De automaker maakte er bij de onthulling geen geheim van dat het veel heeft geleerd van het waterstofproject voor personenauto’s. De ervaring die het Koreaanse bedrijf heeft opgedaan zijn verwerkt in deze nieuwe truck. Omdat de aandrijflijn veel koeling nodig heeft, strekt de gril aan de voorzijde zich ook bij dit ontwerp uit over het gehele onderste gedeelte van de HDC-6 Neptune.

De ontwerpers hebben zich laten inspireren door de stroomlijnende spoorwegtreinen uit de jaren dertig. Het ziet er niet alleen indrukwekkend uit, het ontwerp combineert vorm en functie. Het interieur van de cabine bevat geen gebruikelijke bank, maar twee draaibare stoelen.

De HDC-6 Neptune moet er op de Amerikaanse markt aan bijdragen dat de tankinfrastructuur zich sneller ontwikkelt. Hyundai daar ook van te kunnen profiteren met de waterstofauto Nexo.

Duitsland: plan voor 2500 waterstoftrucks en 50 H2-stations gepresenteerd

Duitsland: plan voor 2500 waterstoftrucks en 50 H2-stations gepresenteerd

PHP TruckDrie grote partijen in Duitsland gaan werken aan een transportnetwerk op waterstof. De voertuigen worden gebouwd door Paul Nutzfahrzeuge, MaierKorduletsch realiseert een groot waterstoftankstation voor vrachtauto’s en Shell zorgt voor de levering van groene waterstof. Er moet een mobiliteitsplatform ontstaan waar voertuigen kunnen worden geleasd voor een vast bedrag per kilometer. Een soortgelijk systeem is inmiddels in werking in Zwitserland waar Hyundai inmiddels rond de 100 vrachtwagens op waterstof heeft geleverd.

Vrachtwagenbouwer Paul Nutzfahrzeuge bouwt de voertuigen (foto) in Duitsland met onderdelen van Mercedes-Benz Special Trucks, ZF en Toyota en zorgt ook voor service, onderhoud en de levering van onderdelen. MaierKorduletsch bouwt het eerste waterstoftankstation met grote capaciteit, geschikt voor de eerste vrachtwagens. Shell heeft het voornemen om met partnerbedrijven en subsidie van de overheid 2.500 vrachtauto’s op de weg te hebben in 2025. Rond die tijd moeten er ook 50 grote waterstoftankstations operationeel zijn.

De basis van de nieuwe emissievrije voertuigen is een zogenaamde "glider" - dat wil zeggen een chassis en bestuurderscabine van de Mercedes-Benz Atego, uitgerust door Paul Nutzfahrzeuge met een centrale aandrijving van ZF en een brandstofcel van Toyota. Het 15 tons chassis met een totaal treingewicht van 24 ton heeft een actieradius tot 500 kilometer en kan binnen 10 tot 15 minuten worden gevuld. De waterstoftank heeft een inhoud van 30 kilogram. De eerste 25 prototypes zijn volgend jaar gereed en worden door geselecteerde klanten in praktijk getest. De serieproductie is gepland voor 2023.

Californië: Toyota Mirai blijft verbazen met kilometerrecord op één tank

Californië: Toyota Mirai blijft verbazen met kilometerrecord op één tank

Californië record MiraiDe strijd om de meeste kilometers in een waterstofauto blijft de H2-wereld bezighouden. Er wordt een nieuw wereldrecord uit Californië gemeld. Daar heeft een Toyota Mirai 1360 kilometer afgelegd op één tank waterstof. Een opmerkelijke prestatie, Toyota geeft officieel aan dat de actieradius van het voertuig 660 kilometer is.

Ondanks het bijna ongeloofwaardige grote verschil krijgt het nieuwe wereldrecord een officieel tintje, afgevaardigden van het Guinness World Record keken twee dagen lang mee tijdens de recordpoging die bestond uit een rondreis door Zuid-Californië. Nadat de tank volledig was gevuld, werd de tankdop van de FCEV verzegeld door de officials en gecontroleerd aan het begin als aan het einde van de reis. 

Het startpunt was het Toyota Technical Center in Gardena, Californië, van waaruit het waterstof-ontwikkelteam van Toyota werkt. Op de eerste dag werd gekozen voor de route San Ysidro, Santa Monica, langs de kust naar Malibu om uiteindelijk in Santa Barbara te keren en terug te rijden naar het vertrekpunt. Op deze dag werd in totaal 761 kilometer gereden. Op de tweede dag reden coureurs Warne Gerdes en Bob Winger rondjes op lokale circuits en in de ochtend- en middagspits op de Interstate richting San Diego tussen Orange County en Los Angeles. Ze wisten in totaal nog eens 600 kilometer af te leggen. Zo legde de nieuwe Toyota Mirai een rit van in totaal 1360 kilometer af zonder bij te tanken. De Mirai verbruikte in totaal 5,65 kilo waterstof.

Onderweg stoot de waterstofauto Mirai geen CO2 uit. Toyota meldt dat een gewone auto met een verbrandingsmotor op deze afstand 300 kilogram koolstofdioxide uitstoot.

Nederland: Achterhoekse Waterstofdagen trekken 1600 bezoekers

Nederland: Achterhoekse Waterstofdagen trekken 1600 bezoekers

Doetinchem LezingDe Achterhoekse Waterstofdagen die vrijdag en zaterdag werden gehouden in Doetinchem hebben 1600 bezoekers getrokken. Op de grote parkeerplaats voor het voetbalstadion van de Graafschap stonden tientallen voertuigen die rijden op waterstof opgesteld, in de Business Lounge op de eerste verdieping werden ieder heel uur lezingen gegeven. Twee Doetinchemse scholen hebben op vrijdag de lessen voor de technische richtingen geschrapt en zijn klassikaal komen kijken. Bezoekers en standhouders waren na afloop zeer tevreden.

Geïnteresseerden konden kennis maken met twee verschillende tractoren op waterstof. Munsterman BV presenteerde een tractor die rijdt op diesel én waterstof. Er zijn al verschillende voertuigen verkocht aan waterschappen en aannemingsbedrijven actief binnen het grondverzet. H2Trac uit Arnhem kwam met een tractor waarvan de twee assen kunnen draaien. Het voertuig kan daarmee om zijn eigen as draaien. Ook zijn de wielafstanden instelbaar, zodat het voertuig altijd tussen de gewassen door kan rijden. “Ook voor de aanleg van infrastructuur is dit voertuig zeer interessant”, laat Paul van den Ham van H2Trac aan Waterstof Magazine weten. Het eerste exemplaar is inmiddels verkocht aan de Stadsboerderij in Almere. Toyota en Hyundai waren er met meerdere voertuigen op waterstof, Resato uit Assen presenteerde Nederlands bestverkochte waterstoftankstation, Remeha praatte de bezoekers bij over de warmteoplossingen van de toekomst en netbeheerder Alliander gaf toelichting over het toekomstige waterstofnetwerk.

De lezingen werden de hele dag gehouden in het voetbalstadion. De organisatie rekende vooraf op een maximale zaalbezetting van 75 plekken. Dat werden er aanzienlijk meer, de eerste drie lezingen op vrijdag en zaterdag werden bijgewoond door 125 personen. Opvallend was dat de lezingen van Gert-Jan Rap van RAP Clean Verhicle Technologie, die inging op de techniek achter waterstoftoepassingen, zeer populair waren. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine verzorgde vier lezingen over waterstof binnen de mobiliteit (foto).

Italië: Hyundai test vrachtauto op waterstof op Brenner autobaan

Italië: Hyundai test vrachtauto op waterstof op Brenner autobaan

Bolzano Hyundai truckVanuit Bolzano Zuid voer Hyundai momenteel testritten uit op de Brenner autobaan tussen Oostenrijk en Italië. De snelweg is een van de belangrijkste noord-zuid verbindingen van Europa. Samen met het Bolzano Hydrogen Center en het Institute for Innovative Technologies onderzoekt Hyundai of de Xcient waterstofvrachtauto geschikt is voor deze route.

Bij het waterstoftankstation bij de afslag Bolzano Sud wordt gesproken over een nieuw hoofdstuk in de mobiliteit. De afgelopen jaren lag de nadruk op het vullen van bussen van het openbaarvervoersbedrijf SASA en op de tientallen personenauto’s op waterstof die in de regio rondrijden. Nu SASA een waterstoftankstation bij haar eigen bedrijf gaat plaatsen komt er ruimte vrij voor andere voertuigen op waterstof. De vrachtauto van Hyundai is de eerste en eveneens de eerste vrachtauto die ooit in Italië is afgetankt met waterstof. Ter gelegenheid van deze primeur kwamen vertegenwoordigers uit de politiek en bedrijfsleven naar het waterstofcentrum om zich uit de eerste hand te laten informeren over de technische details van deze elektrisch aangedreven brandstofceltruck en om een ​​proefrit te maken.

Als onderdeel van een langere reeks testen rijdt Hyundai's waterstoftruck momenteel elke dag over de Brenner-route. De regiobestuurders zien dit als het begin van een nieuwe fase in mobiliteit: "Duurzame, milieuvriendelijke oplossingen zijn nodig voor de zeer drukke Brenner-corridor. Deze truck toont ons duidelijk de richting waarin de ontwikkeling moet gaan: duurzaam zwaar verkeer met een groene, emissievrije brandstof made in Zuid-Tirol”, benadrukt gedeputeerde Daniel Alfreder. “Door zijn actieradius van zo'n 400 kilometer en een tanktijd van maximaal 20 minuten combineert dit voertuig voldoende actieradius met een korte tanktijd - een recept voor succes om zwaar verkeer binnen afzienbare tijd emissievrij te maken.”

Dat Bolzano als uitvalsbasis voor de testserie is gekozen, is te danken aan de betrouwbaarheid van het waterstoftankstation dat in heel Europa bekend is. Veel auto- en busfabrikanten hebben hier de afgelopen jaren hun nieuwe modellen uitgebreid getest.

Frankrijk: opvallende buggy op waterstof om te racen in de woestijn

Frankrijk: opvallende buggy op waterstof om te racen in de woestijn

Monaco buggyHet Franse bedrijf H2X-ECOSYSTEMS heeft een opvallende buggy ontwikkeld voor ruig terrein. Het voertuig werd geshowd bij de start van de 30e Rallye Aïcha des Gazelles, die van start ging vanuit Nice. Vanuit daar vertrokken de deelnemers per boot naar Marokko om uiteindelijk te eindigen op het strand van Essaouira.

De race met electrische auto’s duurt tien dagen en is alleen voor vrouwelijke coureurs. De buggy op waterstof was wel bij de start aanwezig, maar heeft dit jaar nog niet meegedaan. Volgend jaar, in maart 2022, hoopt H2X-ECOSYSTEMS het emissievrije voertuig helemaal gereed te hebben voor de 31e editie van deze bijzondere race.

H2X-ECOSYSTEMS gaat op een andere manier ook samenwerken met de Rallye Aïcha des Gazelles. Zo is de startup uit de regio Brittannië de officiële leverancier van koolstofvrije elektrische energie voor de editie van de Rally in 2022. Via een generator op waterstof zal het bedrijf alle elektrische voertuigen en het bivak van elektriciteit voorzien. Bovendien kan de H2-generator, met de warmte die vrijkomt aan meer dan 30 personen tegelijk warm water leveren voor de sanitair-unit.

Nederland: nieuwe waterstoftankstations in Pesse en Amsterdam geopend

Nederland: nieuwe waterstoftankstations in Pesse en Amsterdam geopend

Pesse Green PlanetIn Nederland zijn deze week twee nieuwe waterstoftankstations geopend. In het Drentse Pesse, iets ten noorden van Hoogeveen, is bij het tankstation Green Planet een einde gekomen aan een proef van enkele maanden. Op woensdag is het tankstation onder grote belangstelling officieel geopend.

In Amsterdam, op het industrieterrein Westpoort, is bij het tankstation van Shell ook een waterstofvulpunt geopend. Het tankstation ligt één kilometer verwijderd van het waterstoftankstation van OG (Orange Gas) dat op 1 maart werd geopend. Later dit jaar zal op hetzelfde industrieterrein een derde waterstoftankstation openen. Deze wordt geëxploiteerd door Holthausen uit Groningen. Nergens ter wereld zijn drie waterstoftankstations op een oppervlakte van slechts een paar vierkante kilometer te vinden. De tankstations worden gesubsidieerd uit verschillende Nederlandse en Europese fondsen.

Chili: Porsche investeert in waterstoffabriek voor synthetische brandstof

Chili: Porsche investeert in waterstoffabriek voor synthetische brandstof

Punta arenas porscheEen aantal internationale bedrijven waaronder sportwagenfabrikant Porsche en Siemens Energy gaan gezamenlijk een grote fabriek voor synthetische brandstoffen bouwen in Chili. De fabriek moet komen in Punta Arenas, in het zuiden van het land en moet bijna CO2-neutrale brandstof gaan leveren voor de verbrandingsmotoren in de auto’s. De fabriek zal naar verwachting volgend jaar met de productie beginnen. In eerste instantie wordt de brandstof gebruikt voor de voertuigen die racen in de Mobil 1 Supercup-serie.

Het proces begint door het gebruik van elektrolysers die water splitsen in zuurstof en waterstof. De elektrolysers worden gevoed door windmolens en staan in een gebied dat bekend staat als een van de meest winderige ter wereld. Vervolgens wordt CO2-gefilterde lucht gecombineerd met waterstof om te resulteren in synthetische methanol, die vervolgens wordt omgezet in de brandstof. Deze is geschikt voor de voertuigen van Porsche.

Porsche zal de eFuels gebruiken in zijn eigen voertuigen met een verbrandingsmotor. Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling bij Porsche AG, zegt: “Porsche is opgericht met pioniersgeest. Dat is wat ons drijft, we gedijen op innovatie. We zien onszelf ook als pioniers als het gaat om hernieuwbare brandstoffen en we willen de ontwikkeling stimuleren. Onze legendarische 911, is bijzonder geschikt voor het gebruik van eFuels. Maar dat geldt ook voor onze geliefde historische voertuigen, want ongeveer 70 procent van alle Porsche-sportwagens die ooit zijn gebouwd, rijdt nog steeds op de weg.”

In eerste instantie wordt er in Chili een proeffabriek gebouwd, die naar verwachting in 2022 ongeveer 130.000 liter eFuels zal produceren. De capaciteit wordt vervolgens in twee fasen uitgebreid tot ongeveer 55 miljoen liter in 2024 en ongeveer 550 miljoen liter in 2026.

Chili heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld als onderdeel van zijn nationale strategie voor groene waterstof. Het voorziet in een elektrolysercapaciteit van 5 gigawatt (GW) in 2025, oplopend tot 25 GW in 2030. Het doel is om 's werelds goedkoopste waterstof te produceren en het land te ontwikkelen tot een toonaangevende exporteur van groene waterstof. Zon en wind zijn in Chili in overvloed aanwezig.

Verenigd Koninkrijk: Tevva bouwt fabriek voor waterstoftrucks in Londen

Verenigd Koninkrijk: Tevva bouwt fabriek voor waterstoftrucks in Londen

Londen tevvaHet Britse vrachtwagenbedrijf Tevva kondigt een elektrische vrachtwagen aan met een waterstof range-extender. De vrachtauto van 7,5 ton is in het Verenigd Koninkrijk ontworpen en moet daar ook vanaf volgend jaar worden gebouwd. Op batterijen alleen heeft het voertuig een actieradius van 250 kilometer, met de H2-range-extender wordt deze afstand verdubbeld.

Tevva profileert zich als vrachtwagenbouwer die echt een positieve bijdrage aan het klimaat levert. Over de batterijen in de truck geeft het bedrijf geen nadere details, over de range-extender wordt gemeld dat deze werkt met gepatenteerde technologie. Het voertuig rijdt op batterijen die tijdens het rijden worden opgeladen door de brandstofcel.

Tevva Truck meldt dat de wagen tot 16 europallets kan vervoeren en meer dan twee ton laadvermogen heeft  bij een bruto voertuiggewicht van 7,5 ton. Het is het voertuig van de derde generatie van het bedrijf met een ‘total cost of ownership’ die vergelijkbaar is met die van een dieseltruck vanaf een afstand van 3000 km of bij een verbruik van 500 liter diesel per maand.

De vrachtautofabrikant gaat voortvarend te werk, de intekening van pré-orders is met onmiddellijke ingang geopend. De eerste schone vrachtauto’s moeten vanaf het derde kwartaal van 2022 leverbaar zijn. Daarvoor wordt in het Londense Thames Freeport-gebied een compleet nieuwe fabriek van 11.000 m2 ingericht die 1000 geschoolde banen creëert, naast de 60 nieuwe medewerkers die dit jaar al zijn aangenomen. Vanaf 2023 moeten er jaarlijks 3000 vrachtauto’s van de band rollen.

De wereldwijde markt voor elektrische vrachtwagens werd in 2020 gewaardeerd op 1 miljard euro en zal naar verwachting groeien tot 12,3 miljard euro in 2027. Tevva wil van die groei optimaal profiteren.

Bekijk de nieuwe truck via deze link

 

Nederland: bouw nieuw waterstoftankstation in Heinenoord van start

Nederland: bouw nieuw waterstoftankstation in Heinenoord van start

Heinenoord Connexion tankstationIn de Nederlandse plaats Heinenoord is de bouw van een nieuw waterstoftankstation van start gegaan. Het tankstation wordt gebouwd door Everfuel, het bedrijf dat de twintig nieuwe H2-bussen die volgend jaar in de regio gaan rijden van waterstof zal voorzien. Vervoersbedrijf Connexion gaat met de bussen gaan rijden op routes in de Hoeksche Waarden Goeree-Overflakkee.

Helemaal nieuw is waterstof in het openbaar vervoer niet, de vervoerder rijdt al sinds de zomer vorig jaar met vier waterstofbussen en straks komen er nog eens twintig bij. Het ov-bedrijf heeft de bussen besteld bij het Poolse bedrijf Solaris dat het model Urbino 12 zal leveren.

Afgelopen week gaven gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Piet van Leenen (gemeente Hoeksche Waard) en Ben Dwars (concessiedirecteur Connexxion) met een schop in de grond het startsein voor de bouw van het waterstoftankstation in Heinenoord. Voorlopig gaan daar alleen de Connexion-voertuigen tanken. De mogelijkheid bestaat dat het tankstation in de toekomst wordt opgeschaald. Dan zijn ook andere waterstofrijders zoals vrachtwagens welkom. Personenauto’s die onder 700 bar willen tanken niet, het tankstation biedt alleen waterstof aan onder 350 bar.  

De 20 waterstofbussen van Solaris en het waterstoftankstation worden naast de subisidie van de Provincie Zuid-Holland, gefinancierd met Europese subsidies vanuit de projecten JIVE2 en Mehrlin en een nationale subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De levering van volledig groene waterstof was een eis van de provincie. De waterstof wordt door Everfuel geproduceerd in Nederland, Denemarken en Duitsland en op den duur vervoerd door volledig uitstootvrije trucks. Bij de start van het project zal dit nog gebeuren met voertuigen die rijden op fossielvrije diesel met een hoge CO2-reductie.

Europa: onderzoek naar waterstofleiding van de Oekraïne naar Duitsland

Europa: onderzoek naar waterstofleiding van de Oekraïne naar Duitsland

Oekraïne pijpleidingVier Europese bedrijven, actief in het gastransport, uit Oekraïne, Slowakije, Tsjechië en Duitsland willen samenwerken bij de aanleg van een waterstofpijpleiding door Centraal-Europa. Het gezamenlijke initiatief van de Central European Hydrogen Corridor heeft tot doel een waterstofsnelweg te realiseren tussen bronnen in de Oekraïne, via Slowakije en Tsjechië, naar gebieden met een flinke vraag naar waterstof zoals Duitsland. Deelnemende bedrijven zijn onder meer EUSTREAM, het gasbedrijf van Slowakije), OGTSU uit de Oekraïne, NET4GAS uit Tsjechië en OGE uit Duitsland.

In Slowakije en de Tsjechië liggen momenteel al grote transportleidingen voor aardgas vanuit Oost-Europa naar het westen. Deze corridor kan worden hergebruikt om waterstof te transporteren. Dan zijn nog wel extra investeringen nodig in nieuwe gespecialiseerde waterstofleidingen en drukstations onderweg. De grote waterstofleiding moet zorgen voor transport van waterstof over lange afstanden tegen een betaalbare prijs. De initiatiefnemers denken aan het transport van waterstof met een vermogen van 120 GWh per dag.

VS: eerste veerboot op waterstof wacht op goedkeuring van de kustwacht

VS: eerste veerboot op waterstof wacht op goedkeuring van de kustwacht

Bellingham ferryIn de haven van Bellingam, in het uiterste noordwesten van de Verenigde Staten wacht de eerste veerboot van Amerika nog steeds op goedkeuring van de kustwacht om de eerste proefvaarten te mogen uitvoeren. De catamaran met de naam Sea Change werd medio augustus gepresenteerd en moet gaan varen in de Baai van San Francisco in Californië. All American Marine in Bellingham heeft het schip gebouwd, alleen moet de nieuwe techniek moet nog worden goedgekeurd door de kustwacht.

De Sea Change van eigenaar SWITCH Maritime is een catamaran van 21 meter lang en kan 75 passagiers vervoeren. Het schip kan twee dagen varen zonder tussentijds te hoeven tanken. Switch Maritime is een investeringsmaatschappij die ernaar streeft een vloot emissievrije veerboten te financieren, in eigendom te hebben en die vervolgens aan die veerboot-maatschappijen te verhuren.

De financieringsmaatschappij wil snel met waterstof aan de slag om aan te tonen dat schepen met een brandstofcel klaar zijn voor de scheepvaart. Het bedrijf wil voorkomen dat huidige oude dieselboten die uit de vaart worden genomen worden vervangen door nieuwe diesels. De gemiddelde veerboot in de Verenigde Staten is 27 jaar oud en gaat ongeveer 30 jaar mee. De komende jaren moeten er veel veerboten worden vervangen.

Nederland: Mourik bouwt eigenhandig graafmachine om naar waterstof

Nederland: Mourik bouwt eigenhandig graafmachine om naar waterstof

Groot Ammers GraafmachineHet technische- en aannemingsbedrijf Mourik presenteert de eerste graafmachine op waterstof. De afdeling Mourik Techniek heeft, met ondersteuning van Liebherr, een bestaande kraan omgebouwd zodat deze op de bouwlocatie volledig emissievrij kan werken. Stikstofproblematiek hoort daarmee tot het verleden. Met de inzet van de 30-tons emissieloze rupsgraafmachine, zet Mourik een volgende grote stap naar een volledig schoon en duurzaam machinepark. Het internationale familiebedrijf heeft de ambitie om in 2030 alleen nog emissieloos materieel te gebruiken.

“Hij lijkt precies op een traditionele graafmachine, alleen is deze zo schoon dat we er zelfs in Natura 2000-gebieden mee kunnen werken”, zegt Kees Jan Mourik, bestuursvoorzitter van het familiebedrijf. “Bovendien is de waterstofversie krachtiger dan de gewone. Voor de liefhebbers; het is een omgebouwde Liebherr R926 Generatie 8 die dankzij onze aanpassingen helemaal geen CO₂ en NOx uitstoot. De machine kan een volledige werkdag draaien zonder dat de accu’s hoeven te worden vervangen of de waterstof moet worden bijgevuld. Dus er is geen tijdverlies. Dat maakt deze unieke graafmachine optimaal inzetbaar en rendabel voor onze opdrachtgevers.” De machine heeft tanks voor maximaal 16 kilo waterstof onder een druk van 300 bar. De tanks worden gevuld met een cascadesysteem uit gasflessen.

Het gebruik van voertuigen op waterstof opent bovendien mogelijkheden voor projecten waarvoor het nu moeilijk of onmogelijk is vergunningen te krijgen in verband met de uitstoot. Met nul uitstoot biedt Mourik de oplossing voor deze belangrijkste hindernis. De nood is hoog. De bouw moet door. Het bedrijf is er trots op dat het hier het voortouw in neemt.

Het ombouwen van de graafmachine heeft Mourik in eigen huis gedaan. Walter Deelen, directeur Mourik Infra: “De technologie is nieuw, dus de kennis moesten we zelf opbouwen. Dat is wel toevertrouwd aan onze innovatiespecialisten bij ons dochterbedrijf Mourik Techniek. Samen met innovatiespecialist Accenda en met ondersteuning van leverancier Liebherr hebben we een blauwdruk ontwikkeld voor hoe je bouwmachines snel en efficiënt kunt ombouwen.”
Zwitserland: retailketen Migros zeer tevreden over waterstof-trucks

Zwitserland: retailketen Migros zeer tevreden over waterstof-trucks

Luzern migros XcientPrecies een jaar na de introductie van de Hyundai XCient Fuel Cell in Zwitserland is de supermarkt-organisatie Migros zeer tevreden. Het bedrijf begon in eerste instantie met één voertuig, inmiddels is dat aantal gegroeid naar elf. Waterstof zal voorlopig echter niet het hele wagenpark van de retail-gigant gaan domineren. Afhankelijk van de omstandigheden kiest het bedrijf ook voor andere schone transportoplossingen.

Migros is vooral te spreken over de actieradius van de H2-trucks. Met een rijbereik tot 400 kilometer worden ze onbeperkt gebruikt voor lange afstanden, leveringsrondes aan winkels of ritten tussen leveranciers en distributiecentra.

Ook op het gebied van waterstoftankstations maakt Zwitserland vorderingen. In Centraal-Zwitserland en langs de oostwest-as zijn acht tankstations operationeel.

Een waterstoftruck van Hyundai is aanzienlijk duurder dan een gelijksoortig voertuig op diesel. De vrijwaarding van wegenbelasting maakt deze technologie uiteindelijk iets goedkoper dan fossiele brandstoffen. Migros gebruikt ook 78 vrachtwagens op biogas en 99 elektrische voertuigen.

Opvallend is dat Migros ook een groot deel van de goederenstroom per spoor vervoert. Maar liefst 50% van het intern transport gaat per trein, volgens de retail-organisatie de schoonste manier van transport. Producten komen per spoor naar regionale distributiecentra vanuit de eigen Migros productiebedrijven en nationale distributiecentra. Alleen op de eerste en laatste kilometers wordt dit transport nog verzorgd door schone vrachtwagens.

Nederland: waterstof dual power trekker op de Achterhoekse Waterstofdagen

Nederland: waterstof dual power trekker op de Achterhoekse Waterstofdagen

Doetinchem New HollandDe eerste waterstof dual power trekker ter wereld komt het komende weekend naar de Achterhoekse Waterstofdagen. Het voertuig kan geheel emissievrij rijden op waterstof en kan -indien gewenst- overschakelen op diesel. De uitstoot van CO2 en NOX is aanzienlijk lager terwijl koppel en vermogen volledig behouden blijft. De tractor is een van de tienallen voertuigen op waterstof die vrijdag en zaterdag te zien zijn bij het voetbalstadion van De Graafschap.

Tijdens de Achterhoekse Waterstofdagen in Doetinchem worden ieder uur lezingen gegeven over waterstof binnen de mobiliteit, de techniek achter waterstofvoertuigen en het waterstofnetwerk van de toekomst. Remeha is aanwezig met de eerste cv-ketel op waterstof ter wereld. Op de parkeerplaats voor het stadion staan tientallen voertuigen op waterstof opgesteld, van auto tot quad en van tractor tot heftruck. Er vliegt een drone op waterstof, er is een kooktoestel op waterstof te zien en de eerste waterstofbakfiets ter wereld.

vrijdag 8 en zaterdag 9 oktober 2021. De toegang is gratis, coronacheck verplicht.

Op de website www.waterstofindeachterhoek.nl staat het hele programma.

Frankrijk: Hopium meldt 1000 pre-orders voor waterstofauto Machina

Frankrijk: Hopium meldt 1000 pre-orders voor waterstofauto Machina

Frankrijk Hopium MachinaaDe startup Hopium meldt in een persbericht de eerste doelstelling te hebben bereikt. Het Franse bedrijf, opgericht door coureur Olivier Lombard, zegt de eerste 1.000 bestellingen binnen te hebben voor haar waterstof auto Machina. De intekenaars hebben inmiddels de eerste 430 euro als aanbetaling overgemaakt. De liefhebbers moeten nog wel even geduld hebben, pas volgend jaar is het eerste prototype klaar, de uiteindelijke productie wordt rond 2026 verwacht.

Hopium is een nieuw Frans bedrijf opgericht door coureur Olivier Lombard, die in 2011 op 21-jarige leeftijd de jongste klassewinnaar werd op het circuit van Le Mans. De Machina op waterstof werd in oktober vorig jaar voor het eerst aangekondigd en in juni van dit jaar gepresenteerd tijdens de autoshow van Parijs. Het voertuig gaat minstens 120.000 euro gaan kosten.

Kopers krijgen daarvoor een emissievrije waterstofauto met een actieradius van 1000 kilometer, 500 PK  en een topsnelheid van meer dan 200 km/h. Volgens de autobedrijf zit de tank tussen de twee en drie minuten weer vol.

“Door als eerste onze auto te reserveren, hebben de toekomstige gebruikers van de Hopium Machina hun betrokkenheid bij ons project en hun steun voor waterstoftechnologie als aandrijfbron voor de toekomst getoond. We hopen de nieuwe leden van onze gemeenschap een nog nooit vertoonde ervaringen te bieden,’’ zegt oprichter en CEO Olivier Lombard.

Nederland: omgevingsvergunning rond een waterstoffabriek is onduidelijk (blog)

Nederland: omgevingsvergunning rond een waterstoffabriek is onduidelijk (blog)

Wijchen omgevingsvergunningDe media berichten volop over de mogelijke rol die groene waterstof kan vervullen in de energietransitie. Na enige aarzeling stimuleert de rijksoverheid sinds 2019 in het kader van het klimaatakkoord de inzet van waterstof. De overheid mikt op de productie van 500 MW aan (groene) waterstof in 2025 voor diverse doeleinden (o.a. industrie en zwaar transport). Informatie over de waterstoffabriek en het wettelijk kader kan dan ook niet ontbreken, schrijft Caren Schipperus van Alex Advocaten in Wijchen in haar nieuwste blog.

Als in 2025 500 MW aan (groene) waterstof opgewekt moet worden, dan zou ik anno 2021 verwachten dat er al verschillende aanvragen voor omgevingsvergunningen voor waterstoffabrieken c.q. elektrolysers met opslagvoorzieningen in behandeling zouden zijn. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat nog best tegen te vallen.

Leest het hele blog over waterstoffabrieken in Nederland via deze link

 

Zuid-Korea: Hyundai presenteert de toekomst op 'hydrogen mobility road show'

Zuid-Korea: Hyundai presenteert de toekomst op 'hydrogen mobility road show'

Changwon beursVanmorgen is in het Koreaanse Changwon City de 'hydrogen mobility road show' van start gegaan. In een gigantisch tentencomplex op het plein voor het stadhuis presenteert de Hyunai Motor Group de nieuwste waterstofontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en brandstofcellen. Hyundai Motor, Kia Motors en Hyundai Rotem zullen verschillende geavanceerde waterstofvoertuigen onthullen die zijn ontwikkeld door drie dochterondernemingen van de groep.

Hyundai heeft enkele weken geleden al aangekondigd de komende jaren verschillende innovatieve voertuigen te introduceren. In Changwon zijn ze vanaf vandaag te zien, zoals onbemande trailerdrones uitgerust met waterstofbrandstofcellen en in staat om autonoom te rijden, waterstoflaadvoertuigen uitgerust met waterstoflaadfaciliteiten op vrachtwagens, rampenbestrijdings-voertuigen uitgerust met waterstofgeneratoren, waterstoftrams en levensreddende drones. Er worden lezingen gegeven, bedrijven in de waterstofsector presenteren zich en er kunnen proefritten worden gemaakt. De Zuid-Koreaanse pers besteedt veel aandacht aan "Hydrogen Wave", zoals gootst op een spandoek bij de ingang staat. Radio, tv en kranten doen live verslag.

Changwon wordt gezien als een van de snelst groeiende steden van Zuid-Korea die zich voorbereiden op een milieuvriendelijke samenleving op basis van waterstof. De stad is in november 2018 uitgeroepen als ‘stad van de waterstof-industrie’. In juni 2919 reed hier de eerste waterstof-stadsbus van het land, het aantal waterstofauto's nadert de 1.000 eenheden en in de stad staan de meeste waterstoftankstations.

De 'hydrogen mobility road show' duurt tot en met 2 oktober.

VK: kernenergie noodzakelijk bij grootschalige waterstofproductie

VK: kernenergie noodzakelijk bij grootschalige waterstofproductie

KerncentraleOm het verbruik van fossiele brandstoffen snel te kunnen verminderen is een mix van kernenergie en hernieuwbare energie noodzakelijk. Dat staat in een nieuw onafhankelijk rapport met de titel ‘Decarbonising Hydrogen in a Net Zero Economy’, opgesteld Aurora Energy Research. Met nucleaire energie en duurzame energie uit zon en wind kan voldoende waterstof worden gemaakt om aan de totale energievraag te kunnen voldoen. Het rapport is opgesteld in opdracht van Urenco en wordt ondersteund door het International Atomic Energy Agency, EDF en Lucid Catalyst. De opstellers hebben hiervoor de Britse markt onderzocht.

Het rapport is een vervolg op de ‘waterstofstrategie’ die de Britse regering vorige maand heeft gepubliceerd. Daarin staat dat kernenergie een aantal opties biedt voor de productie van schone waterstof, maar er wordt verder niet ingegaan op de kosten en het concurrentievermogen. In het rapport van Aurora is geen ruimte voor emotie en er wordt vanuit gegaan dat alle emissievrije opwekkings-technologieën gelijk worden behandeld en alleen concurreren op kosten. Het onderzoek toont aan dat, om een ​​snelle decarbonisatie te vergemakkelijken en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, zowel nucleaire als hernieuwbare energiebronnen nodig zijn voor de productie van energie en waterstof. Samen kunnen kernenergie en hernieuwbare energiebronnen de waterstofvolumes leveren die nodig zijn om in 2050 netto nul CO2-uitstoot te bereiken.

"Kernenergie speelt duidelijk een belangrijke rol naast hernieuwbare energiebronnen in de transitie naar schone energie door betrouwbare, koolstofarme elektriciteitsopwekking en de toekomstige productie van waterstof te ondersteunen", zegt Boris Schucht, CEO van de Urenco Group. "Om dit te realiseren, moeten we nieuwe financieringsmodellen ontwikkelen voor kernenergie en een marktvraag voor waterstof ontwikkelen. Kernenergie is zeer efficiënt voor de productie van waterstof.”

Het hele rapport leest u via deze link

Nederland: eerste ‘small scale’ waterstofvulpunt in Drenthe geopend

Nederland: eerste ‘small scale’ waterstofvulpunt in Drenthe geopend

Assen vulpunt ResatoIn Assen is gistermiddag de eerste van een serie van vijf ‘small scale’ waterstofvulpunten in de provincie Drenthe geopend. Het vulpunt ligt aan de Duitslandlaan 1 op het bedrijfsterrein van Resato en levert groene waterstof. De officiële opening werd verricht door gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de provincie Drenthe en wethouder Mirjam Pauwels van de gemeente Assen door de eerste waterstofauto officieel te vullen. Exploitant is OG uit Heerenveen.


Resato International, producent van waterstoftankstations, en OG hebben de ambitie om de waterstofmarkt in Drenthe op gang te brengen. Naast dit vulpunt worden nog vier andere ‘small scale’ waterstofvulpunten gerealiseerd in Beilen, Hoogeveen, Nieuw-Amsterdam en Peize. Voor de uitrol van deze tankstations is een subsidie ontvangen van 250.000 euro van provincie.

“Deze openbare vulpunten zijn een belangrijke stap in het toegankelijk maken van waterstof en daarmee ook het rijden in waterstofauto’s”, zegt gedeputeerde Stelpstra. “Wij zien kansen voor het gebruik van waterstof in mobiliteit, maar ook in woningen en industrie. Daarnaast jagen we ook de productie, transport en distributie van waterstof aan. Uiteindelijk verwachten we de komende tijd voorbeelden van de hele waterstofeconomie in Drenthe terug te zien, met een grote rol voor waterstofmobiliteit.”

“Via ons ‘small scale’ waterstofvulpunt concept wordt de eerste stap gezet om van Drenthe een waterstofregio te maken”, zegt Rob Castien, CEO Resato International. “In combinatie met de toekomstige vier waterstofvulpunten wordt de dekkingsgraad voor waterstof tanken vergroot. Een fantastische ontwikkeling om groen waterstof rijden in de regio werkelijkheid te maken. Waterstof komt eraan!”

De vijf nieuwe tankstations zijn mobiel en kunnen dus verplaatst worden. Het gaat hierbij niet om snelladen, zoals bij waterstoftankstation Green Planet in Pesse wel het geval is. Waterstofrijders die de voertuigen willen vullen dienen daar wel wat extra tijd voor uit te trekken. Bij het waterstofstation in Assen kan alleen worden betaald via de OrangeGas app op een smartphone.

Nederland: “kosten van waterstofbus en batterij-electrische bus bijna gelijk”

Nederland: “kosten van waterstofbus en batterij-electrische bus bijna gelijk”

Groningen bus“Gezien de ontwikkelingen bij brandstofcellen en batterijen zullen de kosten voor ov-bussen over twee jaar elkaar naderen.” Dat zegt Hans van der Wal, eigenaar van Advisor Contemporary Mobility, in het vakblad OV-Pro. Op het vlak van bedrijfseconomische afwegingen zal er nauwelijks nog verschil zijn.

Van der Wal deed zijn uitlatingen tijdens een workshop op OV Expo ’21. In zijn calculatie neemt hij alle kosten mee, zoals de aanschafskosten, het onderhoud en de brandstofkosten. Bij de ontwikkeling van bussen op waterstof gaat hij uit van aannames. Verschillende fabrikanten als Hyundai, Toyota en Ballard denken volgend jaar goedkopere brandstofcellen in de markt te zetten die kwalitatief beter zijn en in de eerste 15 jaar niet hoeven te worden vervangen, meldde Waterstof Magazine de afgelopen weken. Betere brandstofcellen drukken de onderhoudskosten enorm. En ook de prijs van groene waterstof gaat naar verwachting de komende jaren dalen.

Het hele interview met Hans van der Wal, inclusief een grafiek van de kosten, leest u in OV-Pro via deze link.

 

Verenigd Koninkrijk: Ford komt volgend jaar met Transit op waterstof

Verenigd Koninkrijk: Ford komt volgend jaar met Transit op waterstof

ford op waterstofDe Amerikaanse autofabrikant Ford is bezig met de ontwikkeling van een bestelwagen op waterstof. Het wereldwijde succesnummer Ford Transit krijgt een brandstofcel. Samen met AVL, een Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in voortstuwingstests, gaat Ford gezamenlijk een prototype te bouwen. Het project, deels gefinancierd door het Britse Advanced Propulsion Center en de overheid, heeft tot doel de integratie van kennis, techniek en technologie te verbeteren. 

De nieuwe Transit BEV zal in het voorjaar van 2022 in het Verenigd Koninkrijk op de markt komen en heeft een actieradius van 350 km. De aandrijflijn maakt gebruik van een modulair brandstofcelsysteem en vervangt de batterij van de Transit BEV, het model waarop het waterstofvoertuig op is gebaseerd.

Met de Transit op waterstof wil Ford onderzoeken of het voertuig in praktijk voldoet aan de wensen van de klanten op het gebied van rijbereik, snelladen en laadvermogen. Daarbij wordt de H2-wagen vergeleken met de Transit op batterijen.

VS: Plug Power bouwt H2-fabriek tussen San Francisco en Los Angeles

VS: Plug Power bouwt H2-fabriek tussen San Francisco en Los Angeles

Fresno Plug PowerDe Amerikaanse brandstofcelfabrikant Plug Power gaat in het westen van de Verenigde Staten een grote fabriek voor groene waterstof bouwen. Het bedrijf dat moet komen in Fresno County in de staat Californië, zou elke dag 30 ton vloeibare waterstof uit hernieuwbare energiebronnen kunnen produceren. In 2023 moeten de eerste werkzaamheden beginnen, een jaar later moet de fabriek operationeel zijn. Met de productie uit de fabriek wil Plug Power de hele westkust van de VS van waterstof voorzien, van Vancouver in het noorden tot San Diego in het zuiden, direct aan de grens met Mexico. De elektriciteit voor de elektrolyse moet komen van een nieuw zonnepark van 300 megawatt. Californië is slechts het begin. Over vier jaar wil Plug Power ook waterstoffabrieken hebben in de staten New York, Tennessee en Georgia. Per dag moeten de vier fabrieken dan 500 ton vloeibare groene waterstof per dag produceren. "Plug Power zet zich volledig in voor een groene waterstoftoekomst en investeert zwaar in het bouwen van een groen waterstofecosysteem om de inspanningen van onze klanten te ondersteunen om hun duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken", aldus Andy Marsh, CEO van Plug Power. “Californië loopt wereldwijd voorop in de adoptie van groene waterstof en hernieuwbare energie. Plug Power is er trots op deel uit te maken van die transitie en het voortdurende leiderschap van de staat te ondersteunen.”
Europa: Nederland koploper in het gebruik van bussen op waterstof

Europa: Nederland koploper in het gebruik van bussen op waterstof

Europa JIVE bussenNederland heeft het uitstekend gedaan bij het binnenhalen van Europees geld voor de uitrol van bussen op waterstof. Van de projecten JIVE en JIVE 2 heeft Nederland vijf subsidieprojecten binnengehaald, veel grotere landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk slechts enkele meer. Daarmee behoort Nederland tot de absolute Europese- én wereldtop met bussen die rijden op waterstof.

De afgelopen jaren stonden de JIVE-projecten open voor alle landen binnen de Europese Unie. JIVE staat voor Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe, en betaalt mee bij de aanschaf van bussen met een brandstofcel. Voertuigen die aanzienlijk duurder zijn dan bussen op fossiele brandstoffen. Een van de voorwaarden is dat de landen zelf ook een bijdrage leveren. JIVE heeft als doel 300 bussen in Europa te laten rijden, tot op heden rijden er ongeveer 90 JIVE-brandstofcelbussen in Aberdeen (VK), Bolzano (IT), regio Keulen (DE), Groningen (NL), Londen (VK), Pau (FR) en Wuppertal (DE). De meeste bussen rijden op de drukste buslijnen van de stad.

Naast het zorgen voor minder schadelijke uitstoot heeft JIVE nog een tweede doel. De Europese busfabrikanten krijgen de mogelijkheid ervaring op te doen met het produceren van bussen op waterstof. Fabrikanten als Alexander Dennis, Caetano, Safra, Solaris, Van Hool en Wrightbus hebben inmiddels al H2-bussen ontwikkelt. JIVE heeft gezorgd voor de eerste dubbeldekker op waterstof ter wereld en het eerste openbare waterstoftankstation in Spanje.

In Europe hebben landen als het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland JIVE-subsidie gekregen. In Nederland rijden inmiddels de eerste 20 JIVE-bussen in Groningen, later dit jaar volgen Zuid-Holland en Doetinchem. Volgend jaar gaan er waterstofbussen rijden vanuit Emmen. De vier busprojecten gaan uiteindelijk twee nieuwe openbare waterstoftankstations opleveren, in Doetinchem en in Emmen.

Nederland: nieuwe film over waterstof op National Geographic (uitzendschema)

Nederland: nieuwe film over waterstof op National Geographic (uitzendschema)

Amsterdam EyeIn een nieuwe film van een uur laten Nederlandse bedrijven zien op welk gebied zij al actief zijn met groene waterstof. De film ‘Waterstof, onze nieuwe energie?' ging deze week in première op National Geographic Channel. Een select gezelschap uit de waterstofwereld kwam een dag eerder naar het Eye in Amsterdam om de voorpremière te zien. Waterstof Magazine was erbij.

Presentatrice Anic van Damme reist voor de film door heel Nederland. Ze begint in Arnhem op het IPKW-terrein waar tal van waterstofbedrijven zijn gevestigd. Bij de technisch specialisten van ‘Alles over Waterstof’ krijgt ze uitleg over het doel van kleine voertuigen op groene H2.

Van klein gaat het vervolgens naar groot. In de havens van Groningen (Delfzijl) en Amsterdam wordt volop gewerkt aan de ontwikkeling van grootschalige opwek van waterstof in zeer innovatieve waterstoffabrieken. In Apeldoorn werkt Remeha aan de waterstofketel van de toekomst en bij onderzoeksinstituut KIWA, een paar kilometer verderop, bezoekt ze het waterstofhuis waar verschillende waterstoftoepassingen in praktijk worden getest. In Delft neemt ze een kijkje bij het Forze-team dat een compleet nieuw racemonster ontwikkelt dat 300 km per uur kan rijden. Op dezelfde universiteit werkt een ander team juist aan de aller zuinigste waterstofauto ter wereld. Presentatrice Anic van Damme kan het niet laten en perst zichzelf ook nog even in het voertuigje. Een vermakelijk gezicht.

De hapjes en drankjes waren daar in Amsterdam overigens uitstekend geregeld.

Uitzendschema ‘Waterstof, onze nieuwe energie?’ op NGC:  

22 september 22u, 27 september 10u, 3 oktober 12u, prime time 23 oktober 22u, prime time 1 november 21u, 6 november 16u, 25 november 15u, 12 december 11.30u, 24 december 11.00u.

Canada: nieuwe brandstofcel van Ballard, kleiner, lichter en goedkoper

Canada: nieuwe brandstofcel van Ballard, kleiner, lichter en goedkoper

Vancouver ballard brandstofcelHet Canadese Ballard Power Systems heeft de volgende generatie brandstofcellen aangekondigd. Het fuelCell-systeem is 40% kleiner dan zijn voorganger en 30% lichter. Doordat er minder materialen nodig zijn wordt de brandstofcel, bedoeld voor bussen en middelzware en zware vrachtauto’s, ook nog eens goedkoper.

"Voertuigen met een Ballard brandstofcel hebben inmiddels meer dan 100 miljoen kilometer afgelegd”, zegt Kevin Colbow, Chief Technology Officer bij het beursgenoteerde bedrijf. “Inmiddels rijden er meer dan 3.500 bussen en vrachtwagens met onze technologie. We hebben we een bewezen staat van dienst op de weg en veel vertrouwen in de kosten en de levenscyclus van onze producten”. Ook in de toekomst zal Ballard werken aan kleiner, lichter en goedkoper. De nieuwe generatie brandstofcellen zal vanaf 2022 geleverd worden.  

Het Canadese Ballard ontwikkelde al in 1986 de eerste brandstofcel. Het bedrijf heeft vestigingen over de hele wereld en is o.a. actief in de mobiliteit op de weg, het spoor en de scheepvaart.
Duitsland: Enapter start met de bouw van mega-fabriek voor electrolysers

Duitsland: Enapter start met de bouw van mega-fabriek voor electrolysers

Saerbeck Enapter startIn de Duitse plaats Saerbeck is de bouw begonnen van de waterstofcampus van Enapter. De producent van electrolysers gaat op een terrein van 82.000 m2 een fabriek voor electrolysers bouwen, aangevuld met een campus, kantoren en een researchcenter. In het vierde kwartaal moeten in Saerbeck, 60 km over de Nederlandse grens bij Enschede, de eerste electrolysers worden geproduceerd.

Enapter kiest voor een relatief kleine electrolyser die eenvoudig modulair geschakeld kan worden tot een groot geheel. Een van de eerste doelen is om de productiecapaciteit uit te breiden tot 10.000 electrolysers per maand om te voldoen aan de snelgroeiende vraag naar goedkope waterstofproductie.

Door de geautomatiseerde serieproductie van electrolysers kan Enapter de kosten van de apparaten verlagen en zo de prijs van groene waterstof snel goedkoper maken. Groene waterstof kan dan concurreren met de prijs van fossiele brandstoffen. Voor de ontwikkeling van de machines die nodig zijn voor de serieproductie krijgt het bedrijf subsidie van het ministerie van Economische Zaken, Innovatie, Digitalisering en Energie van de regio Noordrijn-Westfalen van ongeveer 9,36 miljoen euro.  

"Om de kosten voor de productie van groene waterstof enorm te verlagen en de wereldwijde klimaatdoelen te bereiken, moeten we bestaande technologieën nu snel opschalen", zei Sebastian-Justus Schmidt, CEO van Enapter, in zijn openingstoespraak op de feestelijke grensverleggende opening. “Ons hele DNA is gericht op urgentie in onderzoek, ontwikkeling en markttoetreding.”

Op basis van de huidige plannen kost de Enapter Campus ongeveer € 105 miljoen. Bouwpartner Goldbeck zal in een ambitieus tempo bouwen, zodat de productie stapsgewijs kan beginnen in het vierde kwartaal van 2022. De eerste leveringen aan klanten zullen naar verwachting in 2023 beginnen. De ontwikkeling zal naar verwachting ongeveer 300 banen creëren in Saerbeck, een stad iets ten zuiden van Münster. 

Zwitserland: wereldprimeur, elektrische laadpaal haalt stroom uit waterstof

Zwitserland: wereldprimeur, elektrische laadpaal haalt stroom uit waterstof

Sankt Gallen AviaaEen laadpaal voor elektrische auto’s op batterijen die gevoed wordt door een brandstofcel. En zo rijdt een batterij-elektrische auto toch nog op waterstof. Deze wereldprimeur staat sinds afgelopen week in het oosten van Zwitserland. Bij het AVIA tankstation Osterwalder, dat niet geheel toevallig ook waterstof verkoopt, is deze bijzondere snellader te zien.

De drijvende kracht achter de waterstofsnellader ‘kvyreen’ is het Zwitserse bedrijf H2 Energy. In een gesloten mobiele kubus is de hele techniek geïntegreerd. De groene waterstof wordt via een brandstofcel omgezet in elektrische energie, die vervolgens via een converter en een laadstation kan worden gebruikt voor het snel opladen van elektrische voertuigen. In dit pilotmodel is het laadvermogen van het systeem 60 kilowatt. In de latere commerciële toepassing moet het systeem worden vergroot tot een laadvermogen tot 150 kilowatt per voertuig.

Het Zwitserse bedrijf ABB heeft het laadgedeelte van het systeem geleverd. "Door deel te nemen aan dit innovatieve Zwitserse project kan ABB zijn wereldwijde technologie en marktleiderschap op het gebied van elektromobiliteit ondersteunen", zegt Adrian Wachholz, hoofd E-Mobility, Swiss Market. “Dit project is een uitstekend voorbeeld van hoe een mix van energiebronnen en technologieën optimaal benutten voor de mobiliteit van de toekomst. Hier bouwen we een belangrijke brug tussen batterij-elektrische mobiliteit en een groen waterstofecosysteem."

‘Kvyreen’ is een locatie-onafhankelijke oplossing en kan overal worden ingezet waar wel behoefte is aan een laadpaal, maar waar dit door netwerkproblemen, logistieke of economische redenen niet haalbaar is. ‘Kvyreen’ is ook prima in te zetten als vervanger van dieselaggregaten in de bouw of de evenementenbranche.

Foto: De mobiele kubus ‘kvyreen’, waarin een converter van ABB is geïntegreerd, met een snellaadstation Terra 184.

Europa: waterstof als energievoorziening op vier Europese luchthavens

Europa: waterstof als energievoorziening op vier Europese luchthavens

Amsterdam SchipholDe Europese Commissie heeft een subsidie van 25 miljoen euro toegekend aan het project TULIPS, een samenwerkingsverband van 29 luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, kennisinstituten en sectorpartners, dat geleid wordt door Royal Schiphol Group. Deze subsidie is onderdeel van de Europese Green Deal om innovaties te ontwikkelen die de transitie naar duurzaam vervoer en verduurzaming op luchthavens versnellen. TULIPS gaat in januari 2022 van start en duurt tot december 2025. Een van de geplande projecten is de ontwikkeling van een HGPU (Hydrogen Ground Power Unit) door het Delftse bedrijf zepp.solutions.

Een GPU wordt ingezet om stationaire vliegtuigen aan de grond van elektrische energie te voorzien. In de HGPU maakt de conventionele dieselmotor plaats voor een waterstof-aandrijflijn. Diesel-GPU’s zijn verantwoordelijk voor meer dan een derde van de dieselconsumptie van grondmaterieel op luchthavens. Dit maakt de variant op waterstof tot een aantrekkelijk alternatief om de uitstoot van grondoperaties drastisch verminderen. De verschillende duurzame innovaties worden getest op Amsterdam Airport Schiphol en de partnerluchthavens Oslo, Turijn en Larnaka op Cyprus.

Door samenwerking op vier zeer uiteenlopende luchthavens, met de brede coalitie-partners, wordt goed zichtbaar welke impact de oplossingen kunnen hebben op de Europese klimaatdoelstellingen. De resultaten van het project zullen naar verwachting een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van de luchtvaartsector. De opgedane kennis wordt publiekelijk gedeeld met de luchtvaartsector en andere Europese luchthavens, zodat zij aan de hand van praktische stappenplannen de TULIPS technologieën en concepten ook kunnen toepassen.

Nederland: nieuwe waterstoftankstations zorgen voor landelijke dekking

Nederland: nieuwe waterstoftankstations zorgen voor landelijke dekking

Nederland Tankstations 09 21Nederland krijgt er het komende jaar minimaal vijf nieuwe openbare waterstoftankstations bij. Drie tankstations zitten inmiddels in de bouwfase, de overige twee in de ontwikkelfase. De tankstations komen door het hele land en leveren een flinke bijdrage aan de landelijke dekking.

Het eerste tankstation dat wordt geopend is gevestigd aan de Bornholmstraat in Groningen. Holthausen bouwt hier samen met de Century Autogroep, een autodealer met tientallen vestigingen in de noordelijke provincies, een waterstofvulpunt. Het tankstation is een welkome aanvulling op het huidige kleine waterstoftankstation van Holthausen aan de Duinkerkenstraat. Vanwege de beperkte capaciteit waren de wachttijden hier soms lang en liep de wachttijd op tot een uur. Holthausen schat dat er momenteel in Groningen zo’n 60 personenauto’s en 40 bestelwagens en vrachtauto’s op waterstof rondrijden. Het nieuwe tankstation gaat in november open

TotalEnergies bouwt aan het Minervum, in het oosten van Breda, een nieuw waterstoftankstation. Als partners zijn Berkman en Tigchelaar van MobilityHUB Breda bij het project betrokken. Ook dit tankstation gaat in november open. Twee vuilniswagen die rijden in Breda behoren tot de eerste vaste klanten.

Half december opent Kuster Energy een groot waterstoftankstation aan de Braamtseweg in Doetinchem. Het toch al ruime aanbod van brandstoffen wordt uitgebreid met waterstof. De civiele werkzaamheden beginnen in oktober, op 14 december moet het tankstation operationeel zijn. Het tankstation dat gebouwd wordt door Resato uit Assen kan in hoog tempo 10 nieuwe H2-bussen van vervoerder Arriva van waterstof voorzien.

Vanaf april volgend jaar kan er waterstof worden getankt in Alkmaar. Het eerste tankstation dat ervoor geschikt wordt gemaakt, is het NXT-tankstation aan de Diamantweg op bedrijventerrein Boekelermeer. Eigenaar GP Groot Brandstoffen heeft eind augustus een samenwerkingsovereenkomst met de Gemeente Alkmaar, Stadswerk072 en de inzameltak van GP Groot getekend. Deze drie partijen schaffen een voertuig aan dat op waterstof rijdt.

Shell is bezig met de voorbereidingen voor een openbaar waterstoftankstation in Emmen. Vrachtwagens en bussen, waaronder die van QBuzz, kunnen vanaf volgend jaar waterstof tanken op het GZI Next terrein langs de N862. Op deze locatie werken overheid, het bedrijfsleven en kennisinstellingen samen om een groene energiehub te creëren. De ingrediënten vormen zonne-energie, de komst van een waterstoffabriek, een groen-gasinstallatie en een waterstof-vulpunt. Het eerste onderdeel op het GZI Next-terrein, een zonnepark, is inmiddels gerealiseerd. Shell legde bijna 30.000 zonnepanelen aan voor de productie van duurzame elektriciteit. Het park werd in januari geopend.

ACTUEEL: schrijf u nu in voor de Waterstof Magazine Nieuwsbrief

ACTUEEL: schrijf u nu in voor de Waterstof Magazine Nieuwsbrief

Banner nieuwsbrief2Duizenden waterstofprofessionals op vijf continenten ontvangen één keer per week de Waterstof Magazine Nieuwsbrief. Ieder weekend, geheel gratis, de actuele waterstof-ontwikkelingen in uw mailbox.

Schrijf u direct in via deze link.
Nederland: Hydrozine wordt gemakkelijke CO2-vrije stroombron op bouwplaats

Nederland: Hydrozine wordt gemakkelijke CO2-vrije stroombron op bouwplaats

Helmond DensOp de Automotive Campus in Helmond werkt DENS (Dutch Energy Solutions) aan een oplossing om grote hoeveelheden waterstof te verplaatsen zonder hoge druk of exotische temperaturen. DENS zoekt de oplossing in Hydrozine, ook wel bekend als mierenzuur, een vloeistof waar een grote hoeveelheid waterstof in zit. Op de bouwplaats wordt deze vloeistof gescheiden in waterstof en CO2. Er blijft geen restproduct achter.

Hydrozine is een vloeibare waterstofdrager. Als Waterstof Magazine een kijkje neemt bij DENS in Helmond staan er enkele grote vaten achter het bedrijfspand. Buitenstaanders zouden kunnen denken dat er gewoon water in de vaten zit. Zware compressoren en hogedruktanks zijn voor het aanvoeren en opslaan van waterstof niet meer nodig.

“Het geheim van DENS is de omzetting van Hydrozine naar waterstof”, zegt Max Aerts, een van de oprichters van het bedrijf. “Hydrozine bevat 53 gram waterstof per liter. Het door DENS ontwikkelde apparaat reformt de vloeistof in waterstof en CO2. Toch is het proces CO2-neutraal, omdat de CO2 er bij het productieproces is ingestopt. De waterstof die vrijkomt wordt vervolgens omgezet in stroom in een generator die werkt op waterstof.”

Bouwbedrijf Heijmans heeft inmiddels de schone stroomvoorziening getest op een bouwterrein bij de Technische Universiteit Eindhoven. Een grootschaligere test vindt plaats op een bouwplaats van de snelweg A16 met een ander bouwbedrijf. Daar worden met de schone stroomgenerator een midigraver, een ankerboormachine, een machine voor hogesnelheidspalen en een shovel van 20 ton opgeladen. 

Het tanken van Hydrozine is eenvoudig. Mierenzuur is een vloeibare brandstof die gewoon in plastic tanks op de bouwplaats aankomt. Je hoeft hem alleen maar in de tank van 6000 liter te pompen, die in de 10 voets container zit waar ook de generator in zit. Het apparaat van DENS levert een nominaal vermogen van 20kW en heeft een 60 kWh accu. Door de grote tank heeft het aggregaat een capaciteit van 3.2MWh waarmee je ongeveer 60 Tesla’s kunt opladen.  

Omdat Hydrozine slecht een vijfde van de energiedichtheid van diesel heeft, zijn er heel wat liters van nodig. Elke minuut gaat er bijna een liter mierenzuur doorheen. Van de uitstoot van stikstof, zwaveloxide en fijnstof is geen sprake. Het reformingssproces en de stroomgenerator met een brandstofcel zijn fluisterstil. Een beperking is nog wel. De systemen van DENS kunnen nu 4 kg waterstof per uur produceren en dit moet nog fors omhoog om aan de totale energievraag van de bouwplaats te kunnen voldoen.

Voor de mobiliteit onderzoekt DENS of zware voertuigen ook direct met een Hydrozine-systeem kunnen worden ingericht. Het grote gemak is dat ze dan op traditionele wijze kunnen tanken.

Nederland: zuivelgigant heeft wereldprimeur met tankauto op waterstof

Nederland: zuivelgigant heeft wereldprimeur met tankauto op waterstof

Groningen Friesland CampinaZuivelcoöperatie FrieslandCampina haalt in de provincie Groningen melk op bij boerenbedrijven met een vrachtauto op waterstof. Een wereldprimeur die te danken is aan Transport Groep Noordwolde, een van de transporteurs die voor de coöperatie werkt. De trekker is gekocht bij Hyzon Europe die in de regio de eerste Europese fabriek voor waterstoftrucks exploiteert. De bedrijven hebben besloten voor Groningen te kiezen omdat daar een tankvoorziening voor waterstof aanwezig is, maar de zuivelgigant wil het emissievrije transport uitbreiden naar andere regio’s als daar de tankvoorziening gegarandeerd is.

De melkwagens van FrieslandCampina worden steeds duurzamer. Zo heeft het zuivelbedrijf de CO2-uitstoot per kilometer van het transport tussen boerderijen en productielocaties het afgelopen decennium al met 18,1 procent verlaagd. Gisteren is een volgende belangrijke stap gezet in de verdere verduurzaming van het melktransport, door de eerste 50-tons melkwagen rijdend op waterstof in gebruik te nemen.  Hans Wieleman, Manager Milk Logistics bij FrieslandCampina: “We blijven onszelf uitdagen en verbeteren, stap voor stap. Ruim vijf jaar geleden is FrieslandCampina gestart met het gebruik van liquid natural gas (LNG) als schonere brandstof voor de melkwagens en hebben we pompstations in heel Nederland – met succes - gestimuleerd om deze brandstof te leveren. Nu proberen we hetzelfde met waterstof mogelijk te maken in nauwe samenwerking met producent Hyzon en vervoerder Transport Groep Noord. Transport is en blijft belangrijk voor de verdere verduurzaming bij FrieslandCampina. Samen met deze betrokken partijen willen we de klimaatimpact van onze melkwagens tot een minimum beperken.”

Het zuivelbedrijf laat met de aanschaf van de waterstoftruck zien dat het bedrijf daadwerkelijk stappen durft te nemen in de verduurzaming, ondanks dat de prijs van een H2-truk nog aanzienlijk hoger is dan de prijs van een vergelijkbare wagen op diesel. FrieslandCampina adviseert andere transportbedrijven om deze mogelijkheid voor CO2-neutraal transport snel uit te breiden en daarmee samen het gebruik van waterstof in het transport te versnellen en daarmee de klimaatverandering tegen te gaan.

Nederland: ombouw woningen van aardgas naar waterstof is geen probleem

Nederland: ombouw woningen van aardgas naar waterstof is geen probleem

Uithoorn Stedin rapportNetbeheerder Stedin heeft eind vorig jaar in Uithoorn 14 bestaande woningen succesvol omgezet van aardgas naar waterstof. Uit de test moest blijken of de theoretische berekingingen ook in praktijk realiteit zijn. Stedin voerde dit project samen uit met energie-expert DNV, gemeente Uithoorn, woningbouwvereniging Eigen Haard, installateur Feenstra en ketelleveranciers Nefit-Bosch en Remeha. Vrij snel na de proefperiode kwamen er al positieve reacties naar buiten. Nu ligt er een officieel rapport met de titel ‘Technisch eindrapport ombouwproject Uithoorn’. Waterstofmagazine zet de belangrijkste conclusies op een rij.

De praktijktest kwam tot stand omdat uit diverse studies is gebleken dat het huidige aardgasnetwerk geschikt is om waterstof in te transporteren. Lopende projecten als ‘Rozenburg’, ‘The Green Planet’ en de test in het Schotse Leeds worden uitgevoerd met nieuwe netwerken. Netbeheerder Stedin, met 2 miljoen aansluitingen in het westen van Nederland, wil juist weten wat de mogelijkheden met een bestaand netwerk in huizen van voor de eeuwwisseling zijn. Vandaar dat de test is uitgevoerd in woningen die rijp zijn voor de sloop, aan de Prinses Christinalaan in Uithoorn. De bewoners hebben de woningen voor aanvang van de test verlaten.

Het doel van het project is inzicht te krijgen in de wijze waarop straks miljoenen woningen in Nederland moeten worden omgebouwd van aardgas naar waterstof met zo min mogelijk aanpassingen. Binnen de scope viel het 8 bar druk-reduceerstation, het 100 mbar distributienetwerk en de gasleidingen binnen de woningen. Onderdeel van de proef was het testen van de dichtheid van leidingen met stikstof. Het project moet inzage geven in de ombouwwerkzaamheden per woning in tijd, geld, mensen en middelen.

Tijdens de proef is duidelijk geworden dat alle gebruikte materialen op het gebied van functionaliteit en lekdichtheid geschikt zijn voor waterstof. Vrijwel alle koppelingen, op drie na, waren lekdicht voor aardgas, stikstof, helium en waterstof. De drie koppelingen die lekten zijn nagetrokken en bleven daarna lekdicht. De twee geteste cv-ketels op waterstof van Nefit-Bosch en Remeha functioneerden uitstekend en hebben niet gehaperd.

Het hele gasleidingsysteem is geschikt voor waterstof, slechts de knelkoppelingen vragen aandacht. De ombouwwerkzaamheden wijken nauwelijks af van de aardgaswerkzaamheden die nu al in woningen worden uitgevoerd. Op het gebied van veiligheid zijn er geen onoverkomelijke uitdagingen. Gedurende de hele testperiode heeft zich geen enkele onveilige situatie voorgedaan.

De praktijktest laat zien hoeveel tijd het kost om een woning om te bouwen van aardgas naar waterstof. Gemiddeld is dat één dag. Omdat de ombouw maatwerk is, is het niet te verwachten dat dit -als er meer ervaring is opgedaan- sneller kan. Tijdwinst is nog wel te behalen als niet de totale ketel wordt vervangen, maar alleen het gasblok, de brander en de warmtewisselaar.

In een rapport dat Stedin heeft uitgebracht staat de conclusie dat de ombouw van woningen op aardgas naar woningen op waterstof technisch mogelijk is. Er zijn geen onoverkomelijke technische uitdagingen. De test was echter te kleinschalig, om definitieve conclusies te kunnen trekken zijn aanvullende, grootschalige pilotprojecten nodig. De wet- en regelgeving moet ook worden aangepast.

Voordat de proef in Uithoorn van start ging zijn de omwonenden uitvoerig geïnformeerd. Er zijn dan ook geen negatieve signalen uit de omgeving binnengekomen.

Het hele rapport kunt u hier downloaden:
https://www.stedin.net/-/media/project/online/files/duurzaamheid-en-innovatie/technisch-eindrapport-uithoorn.pdf

 

Nederland: HyDelta versnelt onderzoek naar waterstof-toepassingen

Nederland: HyDelta versnelt onderzoek naar waterstof-toepassingen

Waterstoftank9Deze week is HyDelta, een Nederlands onderzoeksprogramma gericht op het veilig inpassen van waterstof in de bestaande infrastructuur voor gastransport en distributie, officieel van start gegaan. De verschillende partners willen barrières voor innovatieve waterstofprojecten wegnemen. Het project loopt tot januari 2022 met een eventuele uitloop naar april. Innovaties die het dichtst bij markintroductie zijn worden als eerste aangepakt.

Veel partijen lopen bij de ontwikkeling in praktijk aan tegen obstakels op het terrein van vergunningen, infrastructuur of veiligheidsvoorschriften. Hierdoor komen innovatieve projecten niet van de grond of er treedt vertraging op. Het HyDelta-programma wil deze obstakels inventariseren en bezwaren wegnemen door vraagstukken te onderzoeken. De verschillende partijen binnen HyDelta richten zich op de financiering, het onderzoek en de uitvoering. De financiering wordt geregeld door de Gasunie, Netbeheer NL en TKI Nieuw Gas. Voor onderzoek en uitvoering zijn DNV GL, Kiwa, TNO en de New Energy Coalition aangesloten. Deze laatste partij zal ook als coördinator optreden.

Geselecteerde onderwerpen zijn: technische aanpassingen in het aardgasnetwerk, veiligheid bij gebruik, metering van waterstof, geur en zichtbaarheid, standaardisering/normering, ontwikkelen van educatietrajecten, de werking van bijmengverplichtingen en de economie van de waterstofwaardeketen. Voor al deze onderwerpen wordt zoveel mogelijk aangesloten bij, of voortgeborduurd op, lopende en geplande internationale onderzoeken en initiatieven.

‘Dit programma is de wegbereider naar de daadwerkelijke toepassing van groene waterstof in de praktijk. Deze stap is noodzakelijk en dringend, om de vele innovaties die zich nu ontwikkelen, te kunnen versnellen en verder te brengen,’ aldus Jörg Gigler van TKI Nieuw Gas, onderdeel van de Topsector Energie.

Ondanks de vele initiatieven bevindt de ontwikkeling van een waterstofeconomie zich nog in een beginfase. Zo staan nog talloze vragen open, variërend van technische vragen rond de productie en de inpasbaarheid van waterstof in het transport- en opslagsysteem, tot vragen rond de economische en juridische aspecten ervan. HyDelta wil deze vraagstukken oplossen.

Gesprekken in Brussel over Portugees-Nederlandse waterstoffabriek

Gesprekken in Brussel over Portugees-Nederlandse waterstoffabriek

sines foto initiatiefnemersIn Brussel hebben politieke leiders en hoge ambtenaren uit Portugal en Nederland verder gesproken over de realisatie van een enorme waterstoffabriek in Sines. Nabij deze Portugese havenplaats moeten grote zonnevelden komen met miljoenen zonnepanelen voor de productie van groene waterstof. Onder andere de Nederlandse Waterstofgezant Noé van Hulst en Bart Biebuyck, executive director van Fuel Cells and Hydrogen joint undertaking, zitten aan de overlegtafel. ‘We doen echter geen mededelingen over welke bedrijven bij dit initiatief betrokken zijn, dat laten we aan de bedrijven zelf over,’ meldt Van Hulst aan Waterstof Magazine

‘Het doel van de gesprekken in Brussel was om te praten over de vervolgstappen en de wijze waarop dit plan zou kunnen passen binnen de regels van de Europese Unie. Maar het is op dit moment te vroeg om daarover meer te zeggen,' aldus Van Hulst, die daar nog wel aan toevoegt dat een groep bedrijven in Portugal en Nederland al geruime tijd samengewerkt aan het creëren van een waardeketen en handelsroute. De beide regeringen hebben het initiatief verwelkomd.

‘Nederland beschouwt groene waterstof als een noodzakelijke aanvulling op elektrificatie en energie-efficiëntie met het oog op het bereiken van de afgesproken klimaatdoelen voor 2050,’ zegt van Hulst. ‘Onze berekeningen tonen echter aan dat we enorme hoeveelheden waterstof nodig hebben om te verduurzamen. En dan hebben we het over hoeveelheden die onze eigen binnenlandse productiecapaciteit de komende 10 jaar zullen overtreffen, vandaar onze belangstelling voor import,’ laat Van Hulst aan onze redactie weten. De Portugese Minister van Milieu João Matos Fernandes zegt in de media in Portugal dat het plan voor de waterstoffabriek in Sines in april zal worden ingediend. Hij garandeert dat het Portugese bedrijven het project zullen ontwerpen en bouwen.

Na afloop van de gesprekken in Brussel plaatste de Portugese staatssecretaris van Energie João Galamba de bovenstaande foto op social media. Hij staat voor de banier, met rechts naast hem Noé van Hulst en links Bart Biebuyck.

 

Feestelijke opening van de eerste waterstofwoning van Nederland

Feestelijke opening van de eerste waterstofwoning van Nederland

Stad 6Onder grote belangstelling is woensdagmorgen in Stad aan ’t Haringvliet de eerste waterstofwoning van Nederland officieel geopend. Het hart van het waterstofsysteem is een Solenco Powerbox met een Italiaans design die is opgesteld in de garage. In de Powerbox zit een brandstofcel gecombineerd met een elektrolyser. Deze wordt gebruikt om van stroom -uit de 30 zonnepanelen op het dak- waterstof te maken en op een later tijdstip van dit waterstof weer stroom. De waterstofopslag bevindt zich in de tuin. In een grijze metalen kast ligt in 24 cilinders onder 30 bar maximaal 1200 liter waterstof opgeslagen. Waterstof Magazine was ter plaatse. Meer informatie over dit innovatieve project vindt u hier.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl