• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Japan: projectpartners HySE bouwen motorfiets met waterstof verbrandingsmotor

Japan kawasaki motorfiets waterstofVier Japanse bedrijven werken samen bij de ontwikkeling van een motorfiets op waterstof. Kawasaki, Honda, Yamaha en Suzuki zijn partners binnen het project HySE en brengen allen hun eigen expertise in. Honda doet onderzoek naar waterstofmotoren voor de modellen, Suzuki verdiept zich in functionaliteit, efficiëntie en betrouwbaarheid, Yamaha beheert waterstoftanksystemen en H2-opslag voor motorfietsen en Kawasaki concentreert zich op de ontwikkeling van brandstof-toevoersystemen voor waterstofmotoren. Bovendien gaan Yamaha en Kawasaki de betrouwbaarheid van de huidige waterstofmotoren beoordelen. Het wordt geen voertuig met een brandstofcel, maar een motorfiets met een waterstofverbrandingsmotor.

De Ninja H2 SX heeft een motorblok dat loopt op waterstof in plaats van op de conventionele brandstoffen omdat het qua prestaties in de buurt wil komen van een benzinemotor met normale aanzuiging. Bij waterstof moet er veel meer lucht in de cilinder komen om de H2 goed te laten verbranden. Benzine heeft een lucht-brandstofverhouding nodig van ongeveer 14,7:1, terwijl waterstof minstens 34 delen lucht nodig heeft op één massadeel waterstof. Waterstofverbrandingsmotoren zullen gewoonlijk op nog armere mengsels draaien. De waterstofmotor van Kawasaki gebruikt de supercharger om de lucht te comprimeren voordat deze de cilinder binnengaat, waardoor er meer lucht in terechtkomt, en gebruikt vervolgens directe brandstofinjectie onder zeer hoge druk om de waterstof in de verbrandingskamer te krijgen nadat de kleppen zijn gesloten. 

Eerdere prototypes lieten zien dat er in de zijkoffers meerdere cilinders met waterstofgas zijn opgeslagen, maar bij de laatste update vallen de koffers nog groter uit. Of dat problemen oplevert bij het rijden wordt nog onderzocht. De vier fabrikanten weten inmiddels dat batterijen, door het enorme gewicht, geen oplossing is voor emissievrije motorfietsen.

Kijk zelf hoe de motorfiets is opgebouwd via deze link


Lees ook: bosch-investeert-in-deventer-en-tilburg-fors-in-waterstof-toepassingen

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen