• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: bouw begint van Europa’s grootste waterstoftankstation in Düsseldorf

Dusseldorf waterstof tankstationDe drie Duitse partners H2 Mobility Deutschland, Stadtwerke Düsseldorf en vervoersbedrijf Rheinbahn hebben het officiële startsein gegeven voor de bouw van een van de grootste waterstoftankstations van Europa. Het station krijgt een capaciteit van 2000 kilo per dag en gaat waterstof leveren aan bussen, vrachtauto’s en personenauto’s. De belangrijkste klant wordt het openbaar vervoersbedrijf Rheinbahn dat met 20 bussen op waterstof gaat rijden. Eind dit jaar moet het tankstation worden geopend.

Met een dagelijkse capaciteit van twee ton zal het waterstoftankstation tien keer de prestaties bieden van de huidige conventionele H2-stations in Duitsland die nu nog voornamelijk gericht zijn op het tanken van personenauto’s. Het nieuwe tankstation zal maximaal 100 bussen en vrachtauto’s per dag van waterstof kunnen voorzien. Dankzij de gepatenteerde krachtige compressietechnologie kunnen maximaal drie voertuigen tegelijkertijd worden bijgetankt - inclusief vrachtwagens en bussen (350 bar), maar ook auto's en lichte bedrijfsvoertuigen, zoals vuilniswagens of bestelwagens (700 bar). De initiatiefnemers melden dat de hoge capaciteit het tankstation uniek maakt in Europa.

De stad Düsseldorf wil in 2035 klimaatneutraal zijn, ook in de transportsector. Daarom werken Stadtwerke Düsseldorf en Rheinbahn samen met de Duitse waterstoftankstationexploitant H2 Mobility Deutschland. Stadtwerke Düsseldorf investeert in een elektrolyser om in de toekomst klimaatvriendelijke waterstof ter plaatse te kunnen produceren en Rheinbahn koopt twintig brandstofcelbussen als onderdeel van de ombouw van zijn vloot naar klimaatvriendelijke aandrijvingen. Er zijn al 10 bussen geleverd en nog eens 10 bussen staan ​​in bestelling. H2 Mobility Duitsland bouwt het nieuwe openbare waterstoftankstation waar alle brandstofcelvoertuigen hernieuwbare waterstof kunnen tanken. Dankzij nieuwe en gepatenteerde tanktechnologie is het hoogwaardig tanken van meerdere bussen en vrachtwagens achter elkaar mogelijk bij minimaal drie dispensers tegelijk.

De benodigde groene waterstof zal vanaf 2026 worden geproduceerd door een elektrolyser die op het terrein van Stadtwerke Düsseldorf wordt gebouwd en van daaruit via een pijpleiding aan het tankstation wordt geleverd. De elektriciteit voor de waterstofproductie is afkomstig van de afvalverbrandingsinstallatie van het gemeentelijk nutsbedrijf. Hierdoor ontstaat er een kringloop: energie voor het openbare waterstoftankstation wordt opgewekt uit het afval van de stad.

Rheinbahn-bestuurslid Michael Richarz is enthousiast over deze belangrijke stap naar emissievrij. “Met het oog op de doelstelling van de stad Düsseldorf om in 2035 klimaatneutraal te zijn, werken we er hard aan om onze gehele busvloot om te bouwen naar emissievrije aandrijvingen en het inrichten van de benodigde tank- en laadinfrastructuur. Naast de inzet van batterij-elektrische bussen doen we momenteel ervaring op met waterstofaandrijftechniek. Door de samenwerking met H2 Mobility en het openbaar nutsbedrijf Düsseldorf kunnen we onze eerste 20 waterstofbussen in de directe omgeving van ons depot in Lierenfeld vullen.”

De elektrolyser heeft vanaf 2026 een capaciteit van 1mw, maar het systeem wordt ingericht om te worden opgeschaald naar maximaal 5 MW.

Lees ook: zuid-korea-eerste-logistieke-waterstofhaven-ter-wereld-ligt-in-ulsan-city

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen