USA: Busbedrijf in Californië deelt jarenlange ervaring met waterstof en batterijen
Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een hogere actieradius en van weersinvloeden is nauwelijks sprake.
Rolando Cordero, directeur van Foothill Transit Agency is ervaringsdeskundige. Met een vloot van 359 bussen verzorgt het bedrijf het openbaar vervoer in het oostelijke deel van de metropool Los Angeles, met bussen op CNG, batterijen en waterstof.
Met een jaarlijks passagiersaantal van bijna zeven miljoen passagiers is Foothill afhankelijk van betrouwbare en efficiënte bussen die gelijke tred kunnen houden met de hoge bezettingsgraad die vereist is voor een groot vervoersbedrijf.
Lees het hele achtergrondverhaal via deze link
Lees ook: wereld-afstandsrecord-voor-zwitserse-fabrikant-stadler-met-trein-op-waterstof