• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

België: Belgische primeur met groene waterstofketel Port of Antwerp-Bruges

Antwerpen remeha waterstofEen primeur  met een waterstofketel in België. Het havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges is met een pilot-project gestart en verwarmt een bedrijfsruimte van 1430m2 met groene waterstof. De proef maakt onderdeel uit van een ambitieus klimaatplan om in 2050 het hele havengebied klimaatneutraal te hebben. Het is de eerste keer dat zo’n ketel in België wordt ingezet voor een werkplaats van deze grootte. ​ Binnen het H2-project wordt samengewerkt met de Nederlandse CV-ketelbouwer Remeha, Imtech en Solencopower.

Sinds kort wordt een van de werkplaatsen van het NOC (Nautisch Operationele Cluster), het operationele zenuwcentrum van Port of Antwerp Bruges, verwarmd met behulp van een waterstofketel die draait op 100% groene waterstof, waardoor een klimaatneutraal proces is ingericht. De Schildershal, een werkplaats van 1430m³ groot, wordt onder andere gebruikt voor schilderwerken aan infrastructuur zoals sluisdeuren.

De groene waterstof wordt volledig gegenereerd uit hernieuwbare energiebronnen: 70% komt van lokaal opgewekte groene energie, afkomstig van overschotten van zonnepanelen, terwijl de overige 30% wordt verkregen via groene stroomaankoop van het grid. Een elektrolyser met een vermogen van 30 kW gebruikt deze groene stroom om 134 liter water per dag te splitsen in waterstofgas, dat wordt opgeslagen in 8 gasflessen. Dit gas dient als brandstof voor de waterstofketel met een vermogen van 24 kW, die vervolgens de Schildershal verwarmt. Daarnaast wordt 80% van de geproduceerde restwarmte van de elektrolyser worden teruggewonnen om de hal extra te verwarmen.

Tijdens een strenge winterdag verbruikt de verwarmingsketel 10 kg waterstof, wat bijna overeenkomt met het verbruik van twee volledig geladen waterstofauto's. Het vermogen van de ketel komt overeen met de hoeveelheid warmte die nodig is om twee ééngezinswoningen te verwarmen.

De rol van waterstof in de overgang naar klimaatneutraliteit is van cruciaal belang. Als wereldhaven streeft Port of Antwerp-Bruges ernaar een leidende positie in te nemen binnen zowel de lokale als de internationale waterstofeconomie. Dit wordt ondersteund door drie belangrijke pijlers: lokale productie en import van waterstof, de ontwikkeling van infrastructuur voor distributie, en het faciliteren van het verbruik en transport naar eindgebruikers in het achterland. Dit project, dat een subsidie heeft ontvangen van het Horizon 2020 EU-financieringsprogramma voor onderzoek en innovatie, maakt deel uit van PIONEERS, een initiatief dat vergroeningsprojecten in havens realiseert.

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges is enthousiast over de proef: “Deze primeur toont mooi aan hoe we als wereldhaven én als dé economische motor van Vlaanderen onze voortrekkersrol in de energietransitie invullen. Dat doen we door te innoveren, pionieren en samen te werken.”

De waterstof cv-ketel is geleverd door Remeha. Dit is de tweede grote ketel die wordt ingezet in een paar maanden tijd. De eerste grote H2-ketel hangt bij een technisch bedrijf in de Nederlandse stad Apeldoorn.  

Lees ook: verenigd-koninkrijk-wrightbus-presenteert-eerste-dubbeldekker-op-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen