• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: “Het toepassen van waterstof wordt een stuk eenvoudiger met LOHC”

Delft Voyex 1e waterstofWereldwijd brengt het transport en de opslag van waterstof flinke uitdagingen met zich mee. Om een acceptabele hoeveelheid energie te vervoeren wordt waterstofgas daarom flink gecomprimeerd. En in Duitsland lopen proeven met vloeibare waterstof met een temperatuur van 252 graden Celsius onder nul. Een proces dat de energiedichtheid van waterstof flink laat stijgen, maar ook zeer veel extra energie kost. Het jonge bedrijf Voyex in Delft werkt aan een andere oplossing. Door waterstof te binden aan een vloeistof, een zogenaamde LOHC, kan H2 aanzienlijk eenvoudiger worden getransporteerd. Op de plek waar de waterstof gebruikt wordt, worden de vloeistof en de waterstof weer gescheiden.

In de studentenstad Delft wordt door Voyex volop onderzoek gedaan naar de waterstofdrager LOHC. De onderzoekers gaan tot het uiterste, er wordt een vloeistof ontwikkeld die de maximale hoeveelheid waterstof kan opslaan en ook nog eens bij relatief lage temperaturen weer kan afgeven. Op deze wijze ontstaat een efficiënt distributiesysteem. Een normale tankauto met een inhoud van 35-duizend liter kan op deze wijze meer dan 2000 kilo waterstof transporteren. Voor het transport van waterstof zijn dan geen kostbare hogedrukcontainers of zeer goed geïsoleerde tankwagens voor vloeibare waterstof meer nodig.

Het systeem kent wel een nadeel, de lege vloeistof moet weer terug naar de fabriek om opnieuw geladen te worden. Maar volgens Peter Coppens van Voyex is dat geen groot probleem. “Binnen het huidige transportsysteem rijden lege tankauto’s weer terug naar de fabriek om te laden en om de “restgassen” eruit te halen. Bij het gebruik van LOHC zit daar dan de vloeistof zonder gebonden waterstof in. Een extra vrachtbeweging is niet nodig, een tank met een flexibel tussenschot is hierbij een oplossing. Aan de ene kant zit LOHC+ en aan de andere kant LOHC-. Het enige wat de chauffeur moet doen is twee slangen aansluiten.”

Voyex verwacht dat de opslag van waterstof in een waterstofdrager veel zaken een stuk eenvoudiger maakt. “Op een bouwplaats is veiligheid geen issue, onze waterstofdrager is een minder gevaarlijk product dan diesel en er zijn geen extreem hoge of extreem lage temperaturen nodig om het product op te slaan of te ontbinden en het kan opgeslagen worden bij atmosferische druk. De tankstations worden ook eenvoudiger. LOHC kan gewoon als vloeistof worden getankt, pas in het voertuig worden de LOHC en de waterstof gesplitst.”

Lees ook: marokko-investering-van-55-miljard-euro-in-productie-groene-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen