• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: vloeibare waterstof zorgt voor actieradius van meer dan 1000 km

Worth MB LH2 waterstofDeze zomer gaar Daimler Truck in Duitsland beginnen met een praktijktest met rijden op vloeibare waterstof. De grootste vrachtwagenbouwer ter wereld is ervan overtuigd dat LH2 een belangrijke rol gaat spelen binnen het internationale transport. Daimler kondigt aan de kennis die wordt opgedaan met de markt te gaan delen. Dat betekent dat de uitrol van trucks op H2 wel eens een stuk sneller kan gaan dan gedacht.

Het is een absolute wereldprimeur. Voor het eerst zal een nieuw tankproces voor vloeibare waterstof, de zogenaamde "sLH2-technologie" (sLH2 = "subcooled" vloeibare waterstof), worden getest bij vijf verschillende klanten De technologie is samen met Linde ontwikkeld en is via een ISO-norm vrij beschikbaar voor alle geïnteresseerde bedrijven. In vloeibare vorm bevat waterstof 3 keer de energiedichtheid dan waterstof onder 350 bar en 1,8 maal de energiedichtheid dan H2 onder 700 bar. Vloeibare waterstof kan in 10 tot 15 minuten worden getankt. Met de inhoud van enkele grote tanks kan de truck meer dan 1000 km rijden.

Om vloeibare waterstof tot een succes te maken delen Daimler Truck en zijn partners openlijk de technische specificaties van de gezamenlijk ontwikkelde sLH2-technologie.

De ontwikkelingsingenieurs van Daimler Truck hebben de GenH2 Truck gebaseerd op de kenmerken van de conventionele Mercedes-Benz Actros langeafstandstruck op het gebied van laadvermogen, actieradius en prestaties. De Mercedes-Benz GenH2 Trucks, die in deze eerste klantentests worden gebruikt, bieden een laadvermogen van ca. 25 ton bij een bruto combinatiegewicht (GCW) van 40 ton. Twee speciale tanks voor vloeibare waterstof en een bijzonder krachtig celcentrisch brandstofcelsysteem maken dit hoge laadvermogen en de grote actieradius mogelijk. De twee roestvrijstalen tanks voor vloeibare waterstof van de GenH2 Truck hebben een bijzonder hoge opslagcapaciteit van 88 kilogram (elk 44 kg), waardoor ze zeer geschikt zijn voor het afleggen van lange afstanden. Het roestvrijstalen tanksysteem bestaat uit twee buizen, de een in de ander, die met elkaar verbonden zijn en vacuüm geïsoleerd zijn.

Het brandstofcelsysteem van de GenH2 Truck levert 300 kilowatt (2 x 150 kW) en de batterij levert tijdelijk 400 kW extra. Met 70 kWh is de opslagcapaciteit van de batterij relatief laag, omdat deze niet bedoeld is om in de energiebehoefte te voorzien, maar vooral om te worden ingeschakeld om situationele stroomondersteuning voor de brandstofcel te bieden, bijvoorbeeld tijdens piekbelastingen tijdens het accelereren of tijdens het volledig beladen bergopwaarts rijden. Tegelijkertijd zorgt de relatief lichte batterij voor een hoger laadvermogen. De batterij wordt opgeladen met remenergie en overtollige brandstofcelenergie. Een kernelement van de uitgekiende bedrijfsstrategie van het brandstofcel- en batterijsysteem is een koel- en verwarmingssysteem dat alle componenten op een geschikte bedrijfstemperatuur houdt en zo een maximale duurzaamheid garandeert. In een voorserieversie zijn de twee elektromotoren ontworpen voor een totaal van 2 x 230 kW continu vermogen en 2 x 330 kW maximaal vermogen.

Lees ook: een-zeer-boeiende-lezing-over-waterstof-boekt-u-direct-op-showbird

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen