• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: TU Delft Hydro Motion Team test zeer innovatieve waterstofboot bij Drimmelen

Delft hydromotion waterstofStudenten van het TU Delft Hydro Motion Team 2024 hebben de afgelopen week bij  Drimmelen hun vliegende waterstofboot getest. Ondanks enkele uitdagingen met de brandstofcel zijn de problemen inmiddels overwonnen en is het team ervan overtuigd betrouwbaar op waterstof te kunnen varen. Nu ligt de boot bij het varen op hoge snelheid nog in het water. De komende weken worden nieuwe draagvleugels onder de boot gemonteerd, die het vaartuig bij hoge snelheid boven het wateroppervlak uittillen. Een foilende boot heeft minder weerstand en kan daardoor sneller varen op minder brandstof.

Het doel van het studententeam is deze zomer over de Noordzee naar het Verenigd Koninkrijk  te varen. Om de afstand van ongeveer 400 km van Nederland naar het VK af te leggen is veel waterstof nodig. De boot is uitgerust met geavanceerde Type 4 composietcilinders en kan tot 25,2 kg waterstof meenemen onder 350 bar. De waterstoftanks zijn lichtgewicht, corrosiebestendige cilinders en  ontwikkeld door Hexagon Purus.

Het vaartuig van 2024 is niet de eerste ‘vliegende boot’ van het TU Delft Hydro Motion Team. In 2021 begonnen een eerste groep studenten aan het bouwen van een volledig op waterstof aangedreven draagvleugel boot. Na veel denkwerk, aanpassingen en vele uren noeste arbeid slaagde het TU Delft Hydro Motion Team erin om afgelopen zomer wereldkampioen te worden tijdens de Monaco Energy Boat Challenge. Als enige studententeam wisten ze commerciële bedrijven te verslaan.

Dit jaar wil het nieuwe team de ambitie nog hoger leggen en een volledig nieuwe uitdaging aangaan. Daarom wordt de boot er dit jaar op ontworpen om de oversteek van Nederland naar Engeland te maken, waarmee het lange afstand vermogen van waterstofsystemen moet worden aangetoond.

De focus is gericht op robuustheid en betrouwbaarheid. De boot zal net als zijn voorganger ‘vliegen’; met behulp van draagvleugels, boven het water. De boot is groter dan voorgaande jaren. Hierdoor kunnen de draagvleugels verder uit elkaar staan en zweeft de boot hoger boven de golven.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen