• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

China: 700-miljoen euro voor de ontwikkeling van waterstofauto’s

China Sinopec H2 waterstofDe ruimhartige subsidie van mobiliteit op waterstof in China zorgt voor een snelle ontwikkeling. Vorig jaar zijn er meer dan 7000 voertuigen op waterstof geregistreerd, voornamelijk voor zwaar transport. De Chinese overheid wil de komende jaren 50.000 waterstof-elektrische voertuigen op de markt brengen. De focus ligt daarbij op een strategie waarbij de nadruk ligt op batterij elektrische voertuigen voor personenvervoer en waterstoftechnologie voor bedrijfsvoertuigen.

Alleen al de subsidies die de afgelopen drie jaar zijn uitgekeerd, bedragen ieder jaar meer dan 200 miljoen euro. Dat gaat de komende jaren onveranderd door. Het land toont daarmee aan dat het de ambitie heeft om wereldleider te worden op de markt voor waterstof-elektrische voertuigen. 

Het Japanse bedrijf Toyota breid ook flink uit in China. Toyota besloot onlangs om in Chengdu een enorme fabriek voor brandstofcellen te bouwen. Dit is de tweede joint venture van Toyota op het gebied van brandstofcellen in China. Sinds augustus vorig jaar zijn de autofabrikant en Beijing SinoHytec begonnen met de exploitatie van een gezamenlijke fabriek met een jaarlijkse capaciteit van 10.000 brandstofcellen, voornamelijk voor bedrijfsvoertuigen. Toyota heeft al een contract getekend met de Chinese fabrikant van bedrijfsvoertuigen Sinotruk om brandstofcellen in diens voertuigen te gebruiken. Ook bouwmachines zullen de komende jaren massaal van brandstofcellen worden voorzien.

Toyota heeft de brandstofceltechnologie van de derde generatie speciaal ontwikkeld voor de markt voor waterstofvrachtwagens. Het doel was om de productiekosten van de stapel te halveren en tegelijkertijd de efficiëntie met ongeveer 20% te verhogen. Het jaarlijkse productievolume of de opstartdatum van de nieuwe brandstofcellenfabriek van de joint venture Toyota-Shudao is nog niet bekendgemaakt.

Het staatsoliebedrijf Sinopec richt zich op het bouwen en exploiteren van de laadinfrastructuur (foto), waaronder de opening van een 1.150 kilometer lange interregionale waterstofvrachtwagenroute die de centrale Chinese stad Chongqing verbindt met de zuidelijke havenstad Qinzhou. Om het vrachtverkeer op H2 ongestoord te laten verlopen, zijn er vier waterstoftankstations langs de snelweg geplaatst. Zoals Waterstof Magazine vorige week schreef zijn de eerste tien waterstoftrucks zijn inmiddels dagelijks onderweg.

Lees ook: nederland-van-kessel-bouwt-een-elektrolyser-voor-waterstof-in-oude-tonge

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen