• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

China: locomotief op waterstof voor transport van fossiele brandstoffen

Waterstof China LocomotiefEen bijzondere combinatie van fossievrij en vervuilend. In China is deze maand begonnen met de eerste ritten met een volledig emissievrije locomotief op waterstof voor het transport van… kolen. De proefritten gaan van start in Liupanshui, provincie Guizhou en markeren een belangrijke mijlpaal in het langetermijnstreven van de stad om haar kolenindustrie te moderniseren.

De locomotief kan in ongeveer 15 minuten volledig worden bijgetankt met 60 kilo H2, heeft een bereik tot 800 kilometer en kan meer dan 4500 ton vervoeren, wat hem ideaal maakt voor het transport van steenkool over korte afstanden, aldus het projectmanagementteam. Alle waterstof wordt ter plaatse gewonnen uit cokesovengas in de lokale fabriek, tegen ongeveer een derde van de kosten van conventionele waterelektrolyse.

"Een belangrijk voordeel van treinen en locomotieven zijn de lagere infrastructuurkosten", aldus Yang Kai, adjunct-directeur van het bureau voor industrie en informatietechnologie van het speciale district Liuzhi. “Boven de sporen hoeven geen uitgebreid bovenleidingnet te worden gebouwd, een systeem dat ook nog eens veel onderhoud nodig heeft en zorgt voor vervuiling langs het spoor. En vergeleken met dieselmotoren zijn locomotieven op H2 veel schoner, omdat de enige uitstoot waterdamp is.”

De aandrijflijn bestaat uit een hybride brandstofcel en een lithiumbatterij. Bovendien presteert het systeem, met een energieomzettingsrendement tot wel 80 procent – ​​twee keer zo hoog als dat van dieselmotoren – bijzonder goed op grote hoogte, waar ijle lucht verbrandingsmotoren hindert. "Op de hoogvlakte is zuurstof schaars en daalt de efficiëntie van dieselmotoren, maar brandstofcellen hebben veel minder zuurstof nodig, waardoor ze geschikt zijn voor trajecten zoals de Qinghai-Tibet-spoorlijn", aldus de projectleider van Meijin Energy.

Het waterstofinitiatief van Liupanshui bouwt voort op de overvloedige steenkool- en energiebronnen. In 2022 werkte de lokale overheid samen met Meijin Energy om een ​​demonstratieproject "Steenkool-Cokes-Waterstof" te lanceren. In het kader van deze regeling wordt de via het spoor aangevoerde steenkool ter plaatse verbrand, terwijl het bijproduct van de cokesovengas wordt gezuiverd tot zeer zuivere waterstof. Een lokaal netwerk van waterstoftankstations zal vervolgens locomotieven en zware vrachtwagens van brandstof voorzien, waarmee een schone energievoorzieningsketen ontstaat.

In de regio zijn ook 100 zware vrachtwagens gaat rijden. Deze zullen naar verwachting de CO2-uitstoot met meer dan 3.000 ton per jaar verminderen. "Waterstof kan onze energiemix effectief aanvullen", aldus Yang. "Liupanshui is een industriestad met kolen en elektriciteit, met ongeveer 27.500 zware voertuigen die kolen, cokes en bouwmaterialen vervoeren. Tijdens de periode van het 15e Vijfjarenplan (2026-2030) zal de kolenproductie, die naar verwachting 100 miljoen ton zal bereiken, voor een enorme vraag naar zware vrachtwagens zorgen. Waterstoftoepassingen hebben hier een enorm marktpotentieel."

Lees ook: nederland-see-hydrogen-mobility-ontwikkelt-100-h2-stations-in-centraal-en-oost-europa

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen