Duitsland: nieuw waterstoftankstation met capaciteit tot 5000 kilo per dag
In Duitsland is de reorganisatie van waterstoftankstations in volle gang. Kleine waterstoftankstations met beperkte capaciteit worden gesloten en H2 stations met grote capaciteit worden geopend. Eerder deze maand is in Düsseldorf zelfs het krachtigste waterstoftankstation van Europa geopend. Met een vulcapaciteit van maximaal 5000 kilo per dag kunnen ongeveer 100 bussen op waterstof van energie worden voorzien.
Dankzij gepatenteerde, hoogwaardige technologie kunnen tot drie voertuigen tegelijkertijd worden bijgetankt, waaronder bussen, vrachtwagens, personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen. Dit baanbrekende project is mogelijk dankzij een nauwe samenwerking tussen H2 Mobility, Stadtwerke Düsseldorf en Rheinbahn, die gezamenlijk de waterstofproductie, -infrastructuur en -vraag in één geïntegreerd concept hebben geïmplementeerd.
De deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen beschouwt het project als een belangrijke mijlpaal in de decarbonisatie van de transportsector. Mona Neubaur , minister van Economische Zaken en Klimaatactie , merkt op: "In gebieden die moeilijk te elektrificeren zijn - met name waar batterij-elektrische aandrijvingen hun grenzen bereiken - helpt waterstof de emissies te verminderen. Waterstofvoertuigen bieden belangrijke voordelen in het openbaar vervoer en zwaar vrachtvervoer dankzij korte tanktijden en een groter bereik. Om ervoor te zorgen dat brandstofcelbussen en -vrachtwagens een praktische realiteit worden, hebben we betaalbare voertuigen, een dicht netwerk van waterstoftankstations en voldoende voorraden groene waterstof nodig. De deelstaat is actief bezig deze infrastructuur te verbeteren, waterstoftankstations voor zware voertuigen te ondersteunen en marktinitiatieven te lanceren."
Frank Fronzke, Managing Director en COO van H2 MOBILITY is trots op de nieuwe ontwikkeling. "Dit station markeert een mijlpaal voor waterstofmobiliteit in Europa. Het vertegenwoordigt een nieuwe generatie waterstoftankstations, met meer dispensers voor 350, 500 en 700 bar, grotere waterstofvolumes en aanzienlijk hogere prestaties. Onze innovatieve, hoogwaardige technologie maakt snel en flexibel tanken mogelijk voor bussen, vrachtwagens en personenauto's, en levert daarmee een tastbare bijdrage aan de transporttransitie. Dit project laat zien hoe samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid innovatie kan versnellen."
Grote volumes waterstof laten zich moeilijk transporteren. Daarom bouwt Stadtwerke Düsseldorf volgend jaar een electrolyser om zelf waterstof te maken met energie uit afval. De elektriciteit voor dit proces is afkomstig van de biogene fractie van de afvalenergiecentrale van het nutsbedrijf, wat een lokale, circulaire energiekringloop en een toonaangevend voorbeeld van koppeling tussen stedelijke en regionale sectoren creëert. Deze regionale energiekringloop zal de uitstoot aanzienlijk en duurzaam verminderen.
Lees ook: zuid-korea-hyundai-presenteert-eerste-vuilnisauto-s-op-waterstof-in-busan-city