• Home Slider01

Wales test first waterstofEen test met een bestelwagen op waterstof in Wales verloopt uiterst succesvol, meldt First Hydrogen vanuit het Verenigd Koninkrijk. De bedrijfswagen wordt dit voorjaar ingezet bij gasbedrijf  Wales and West Utilities (WWU) en moet er voor zorgen dat de servicemonteurs 24 uur per dag snel ter plaatse zijn. In vier weken tijd is probleemloos bijna 2000 kilometer afgelegd in het zuiden van Wales.

De nieuwe bestelauto met een brandstofcel van 60 kW kan probleemloos zwaar worden beladen en heeft geen moeite met het heuvelrijke gebied. Bij lage temperaturen neemt de actieradius niet af en kan zelfs het serviceteam van noodstroom worden voorzien.  Tijdens de proef bestaat het grootste deel van de ritten uit het bezoeken van klanten met een gemiddelde van vijf tot zes bezoeken per dag.

Alun Jones, eerste oproepmedewerker voor WWU en chauffeur van een auto van First Hydrogen is na enkele weken testrijden tevreden. “De bestelwagen van First Hydrogen is heerlijk om in te rijden en zorgde ervoor dat we zonder beperkingen kunnen doorwerken. Het feit dat je snel kunt tanken in plaats van 's nachts op te laden, is een enorm voordeel voor ons, omdat we soms midden in de nacht vanuit huis reageren op oproepen. Ik zie de waterstofbusjes bij WWU zeker rijden als het gaat om de efficiëntie die we nodig hebben.”

Steve Gill, uitvoerend directeur voor de automobielsector bij First Hydrogen meldt dat er in  deze proefperiode meer kilometers zijn afgelegd dan ooit tevoren en er een aanzienlijke hoeveelheid data is gegenereerd. “Door het busje te laten berijden door twee bestuurders, die geen van beiden eerder in een emissievrij voertuig hebben gereden, is inzicht ontstaan ​​in hoe verschillende rijstijlen de prestaties kunnen beïnvloeden.”
Stefen Offley, fleetmanager van Wales and West Utilities is ook positief over de proef. “De huidige batterij-elektrische voertuigen bieden niet de actieradius, de snelle oplaadtijd, het laadvermogen en het trekvermogen dat we nodig hebben. Ze zijn ook niet geschikt voor de installatie van 'on board power' om pneumatische apparatuur en elektrisch gereedschap met een hoge stroomvraag ter plaatse van energie te voorzien. Dat is juist van cruciaal belang voor de werking van ons aardgasnetwerk. Het gebrek aan geschikte oplaadinfrastructuur vormt ook een uitdaging. Met waterstof gaat het allemaal een stuk beter.”

Het waterstofaangedreven voertuig rijdt vanuit het depot van de energieleverancier in Swansea, als onderdeel van een vloot van 1.300 voertuigen, die worden ingezet in Wales en het zuidwesten van Engeland.

Lees ook: frankrijk-efficient-hydrogen-motors-krijgt-prijs-voor-zeer-efficiente-verbrandingsmotor

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen