• Home Slider01

Man truck waterstofDe Duitse bedrijfswagenfabrikant MAN Truck & Bus wordt de eerste Europese vrachtwagenproducent die een kleine serie trucks met een waterstofverbrandingsmotor op de markt brengt. De aanvankelijk geplande serie van ongeveer 200 exemplaren moet al in 2025 aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en geselecteerde niet-Europese landen worden geleverd. Dat is opvallend nieuws. Twee jaar geleden liet MAN weten pas tegen 2030 de eerste vrachtauto’s op waterstof te gaan leveren.

"MAN versnelt zijn transformatie en zet grote stappen op weg naar emissievrije aandrijfsystemen”, liet Alexander Vlaskamp, ​​CEO van MAN Truck & Bus in München twee jaar geleden nog optekenen. “Onze focus ligt duidelijk op batterij-elektrische aandrijvingen. Pas als er ruim na 2030 voldoende groene waterstof beschikbaar is plus de bijbehorende infrastructuur, verwachten we H2-trucks voor specifieke toepassingen in te zetten”.

Maar naar nu blijkt heeft MAN de afgelopen twee jaar niet stilgezeten. Achter de schermen is volop aan de ontwikkeling van een truck op waterstof gewerkt. Niet een variant met een brandstofcel, maar eentje met een verbrandingsmotor. “De waterstofverbrandingsmotor H45 is gebaseerd op de beproefde D38-dieselmotor en wordt geproduceerd in de motoren- en accufabriek in Neurenberg. Door het gebruik van bekende technologie zijn we in staat om in een vroeg stadium de markt te betreden en daarmee een beslissende impuls te geven aan de verdere ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur. Met de hTGX hebben we nu een aantrekkelijk product aan ons emissievrije portfolio toegevoegd”, zegt Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solution.

De MAN hTGX biedt een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer in de aanvankelijk aangeboden 6×2- en 6×4-asvarianten. De gebruikte waterstofverbrandingsmotor H45 heeft een vermogen van 383 kW of 520 pk en een koppel van 2500 Nm bij 900-1300 tpm. De directe injectie van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. Met waterstof gecomprimeerd tot 700 bar en een tankinhoud van 56 kg kan het voertuig in minder dan 15 minuten worden getankt. Met minder dan 1 g CO2/tkm zal de MAN hTGX voldoen aan de criteria als een ‘zero-emission vehicle’ onder de nieuwe geplande EU-CO2-wetgeving.

Van heel veel liefde is nog geen sprake. In het persbericht waarin de waterstoftrucks worden aangekondigd staat vermeld: “we blijven ons richten op batterij-elektrische voertuigen om het goederenvervoer over de weg koolstofvrij te maken. Deze hebben momenteel duidelijke voordelen ten opzichte van andere aandrijfconcepten op het gebied van energie-efficiëntie en bedrijfs- en energiekosten”. Daar zal MAN ongetwijfeld gelijk in hebben. Maar energie-efficiëntie is niet het enige dat telt. Lees ons commentaar.  

Lees ook: parker-legt-de-focus-op-emissievrije-systemen-op-water

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen