• Home Slider01

Wenen H2 fabriek waterstofEen feestje in Oostenrijk. Op het bedrijventerrein Simmering bij Wenen is deze week de eerste fabriek voor groene waterstof in gebruik genomen. De productielokatie gaat H2 produceren voor 10 stadsbussen die in de Oostenrijkse hoofdstad gaan rijden. Volgend jaar zal Wiener Linien lijn 39A tussen Heiligenstadt en Sievering volledig ombouwen naar waterstofbussen. ‘Door de hellingshoeken, korte stopafstanden en hoge passagiersaantallen is dit een van de meest veeleisende lijnen in de stad. Daarom zijn waterstofbussen bijzonder geschikt voor deze routes’, meldt het vervoersbedrijf.

De waterstoffabriek heeft een vermogen van drie megawatt en produceert dagelijks tot 1.300 kilogram groene waterstof. Dit is genoeg om iedere dag 60 bussen of vrachtauto´s van waterstof te voorzien. "Groene waterstof heeft vele toepassingsgebieden: naast mobiliteit kunnen we deze veelbelovende energiebron ook gebruiken in de industrie of bij energieopwekking en -opslag", legt Wien Energie Managing Director Karl Gruber tijdens de officiële opening uit. “Voor de productie van waterstof wordt alleen elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruikt, zoals zon, wind en waterkracht.” De fabriek is eigendom van Wien Energie GmbH en Wiener Netze GmbH.

Voor vervoersbedrijf Wiener Linien zijn voertuigen op waterstof een belangrijke ontwikkeling. “Waterstof stelt ons in staat om een nieuwe stap te zetten in het koolstofvrij maken van onze busvloot. Via een Europese aanbesteding zijn we op zoek gegaan naar het beste model en hebben we verschillende bussen van verschillende fabrikanten uitgebreid getest.” De winnaar komt uit Portugal, de H2. City Gold van CaetanoBus met een 70 kW brandstofcelsysteem van Toyota. Het is een 12 meter lange gelijkvloerse bus met een totale capaciteit van 78 passagiers. Op het dak liggen vijf waterstoftanks met een gezamenlijke inhoud van ruim 37 kilo en zorgen voor een actieradius van 400 km.

De bussen zullen in de toekomst worden getankt bij het waterstoftankstation van Wien Energie en Wiener Netzen op het terrein van de Leopoldau-busgarage. Het openbaarvervoerbedrijf maakt daar gebruik van de H2-infrastructuur van de Wiener-Stadtwerke Groep, die indertijd met een vooruitziende blik is gebouwd. 

Lees ook: man-komt-met-trucks-op-waterstof-maar-van-liefde-is-geen-sprake

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen