In de Noord-Italiaanse stad Edolo is deze maand begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek voor groene waterstof. Het emissievrije gas is bestemd voor 14 H2- treinen die moeten gaan peddelen op de lijn Brescia-Iseo-Edolo in de regio Lombardije. In Edolo wordt, op een nu nog braak liggend terrein, vanaf volgend jaar waterstof geproduceerd en worden de treinen getankt.
Treinfabrikant Alstom gaat 14 Coradia treinstellen met een brandstofcel leveren. In ieder voertuig is plaats voor 240 passagiers en de actieradius bedraagt 600 km. Door dit project wordt Lombardije gezien als een laboratorium voor spoorweginnovatie en wordt de weg vrijgemaakt voor een emissievrij spoorwegnetwerk.
De waterstoffabriek van Ferrovie Nord komt op een terrein van ruim 20.000 vierkante meter dat voordien werd gebruikt door een regionaal bouwbedrijf. De treinen stoppen er op 200 meter afstand. De investering bedraagt ruim 33 miljoen euro. Het project maakt deel uit van het H2iseO-project dat grotendeels wordt gefinancierd door de Europese Unie met geld uit het corona herstelfonds PNRR.
De eerste treinen moeten in 2026 gaan rijden, deels langs de oevers van het bij toeristen bekende Iseo-meer.
Lees ook: duitsland-evonik-bouwt-50-km-lange-aardgasleiding-om-naar-waterstof