Twee tankauto’s van Norwegian Hydrogen staan opgesteld bij een asfaltfabriek in Kristiansund in het uiterste zuiden van Noorwegen. Hier wordt al enkele jaren groene waterstof als enige energiebron gebruikt. De fabriek van Veidekke, operationeel sinds 2023, is 's werelds eerste asfaltproductiefaciliteit die op waterstof werkt en produceert ongeveer 3.000 ton emissievrij asfalt. Wegens het enorme succes heeft het bedrijf inmiddels een tweede productielokatie op H2 geopend in de stad Ålesund. Op deze twee lokaties laat Veidekke, een van de grootste aannemers en projectontwikkelaars van Scandinavië, dagelijks zien dat waterstof voor veel energieverslindende bedrijven een schone oplossing kan zijn.
Deze verschuiving van traditionele brandstoffen – zoals gas, diesel en propaan – naar groene waterstof pakt de aanzienlijke uitstoot aan die gepaard gaat met de productie van asfalt in Noorwegen, die naar schatting jaarlijks zo'n 400.000 ton CO2 bedraagt. Door groene waterstof te leveren, stelt Norwegian Hydrogen Veidekke in staat haar CO2-voetafdruk aanzienlijk te verkleinen en emissievrije bedrijfsprocessen binnen de infrastructuursector te bevorderen.
Veidekke is een van de grootste aannemers en projectontwikkelaars van Scandinavië en houdt zich bezig met allerlei soorten bouwprojecten, de ontwikkeling van woningbouwprojecten, wegenonderhoud en de productie van asfalt, steenslag en grind. Veidekke staat bekend om zijn betrokkenheid en lokale expertise en heeft een omzet van circa ruim 3 miljard euro. Bijna de helft van de 8.000 medewerkers bezit aandelen in het bedrijf, dat genoteerd staat aan de effectenbeurs van Oslo. Veidekke is sinds de oprichting in 1936 consistent winstgevend.
De waterstoftechniek in de asfaltcentrale is ontwikkeld door het bedrijf Benninghoven. Deze leverancier heeft een optimaal afgestemde totaaloplossing voor het drogen van materiaal ontwikkeld, waarmee klanten voor het eerst de nieuwe generatie branders kunnen gebruiken en hun installatie kunnen laten draaien op 100% groene waterstof. Het perfect op elkaar afgestemde waterstofdroogsysteem bestaat uit een multi-fuelbrander, een intelligente branderregeling, een toevoersysteem met een gepatenteerde drukregeling die de waterstof voor de brander reduceert van maximaal 350 bar tot de vereiste 1,3 bar en andere installatiecomponenten die specifiek zijn afgestemd op het gebruik van waterstof. Deze totaaloplossing sluit direct aan op de waterstofgasstroom die komt uit trailers, leidingsystemen of externe elektrolysers.
Het waterstofbrander-systeem van Benninghoven markeert een belangrijke vooruitgang in de asfaltproductie en biedt een baanbrekende oplossing voor duurzamere wegenbouw. 's Werelds eerste brander die kan werken op 100% groene waterstof maakt vrijwel emissievrije asfaltproductie mogelijk. Deze technologische innovatie is cruciaal voor een substantiële reductie van de CO2-uitstoot in de wegenbouw, die tot 45% van de totale uitstoot uitmaakt. Naast de reductie van de CO2-uitstoot zijn met name de NOx-uitstoot een kritische factor bij de verbranding van waterstof. Het Benninghoven-systeem omvat ook een rookgasrecirculatie, wat zorgt voor een lage NOx-uitstoot.
Lees ook: china-zoutbedrijf-start-met-onderzoek-naar-waterstofopslag-in-zoutcavernes