• Home Slider01

Korea tank1 waterstofDe overheid in Zuid-Korea heeft groen licht gegeven voor de ontwikkeling van de nieuwe K3-gevechtstank op waterstof. Het project wordt uitgevoerd door Hyundai Rotem in samenwerking met het Defense Development Agency (ADD) en de Procurement Office van het Ministerie van Defensie. Het doel is een gevechtsvoertuig van de volgende generatie te ontwikkelen met waterstofaandrijving, een digitaal gevechtsmanagement en aanzienlijk verbeterde vuurkracht. De ontwikkelaars vragen wel enige tijd. De operationele gereedheid is gepland voor 2040.

Het centrale kenmerk van de K3 is het geplande voortstuwingssysteem. Na verschillende tussenstappen zal de gevechtstank uiteindelijk uitsluitend worden aangedreven door brandstofcellen en wordt daarmee emissievrij en geruisloos. Dat laatste punt zal een voordeel zijn bij camouflage en verkenning.

Omdat de technologie tot 2040 nog verder ontwikkeld moet worden, is voor de overgangsperiode een diesel-elektrische hybride aandrijving gepland. Een conventionele dieselmotor levert de energie voor de elektromotoren, die op hun beurt de rupsbanden aandrijven. Deze tank kan over korte afstanden puur elektrisch worden verplaatst.

De maximale geplande wegsnelheid is 70 km/u. Rubberen rupsbanden en een hydropneumatisch onderstel zorgen voor een stillere werking. Dankzij een compacter ontwerp en minder pantservereisten op minder kritieke plaatsen, zal het gevechtsgewicht naar verwachting onder de 55 ton blijven – aanzienlijk minder dan vergelijkbare westerse modellen.

Het belangrijkste wapen van de K3 is een 130-millimeter gladloopkanon. Dit is ontworpen om ongeveer 50 procent meer energie naar het doel te sturen dan het 120-millimeterkanon dat eerder in de K2 werd gebruikt.

Vanwege de omvang van de munitie wordt een automatische lader gebruikt. De driekoppige bemanning – bestuurder, schutter en commandant – bevindt zich volledig in de romp. Dit maakt de koepel kleiner en lichter. De munitievoorraad bevindt zich aan de achterkant van de koepel.

Daarnaast is er een lanceersysteem voor antitankraketten met een bereik tot acht kilometer gepland. Een op afstand bestuurbaar wapenstation met machinegeweren tot 30 millimeter is bedoeld voor zelfverdediging en droneverdediging.

Een sensorsysteem met dag-, nacht- en warmtebeeldtechnologie wordt gebruikt voor verkenning. De commandant beschikt over een 360-gradenzichtsysteem.

Het gehele oppervlak is ontworpen om radarsignalen te minimaliseren. Daarnaast is een coating gebruikt om elektromagnetische en infrarooddetectie te belemmeren.

Ontwikkelaar Hyundai Rotem is een Zuid-Koreaans industrieel bedrijf en onderdeel van de Hyundai Motor Group. Het produceert onder andere spoorvoertuigen, industriële apparatuur en militaire technologie, zoals de K2 en de nieuwe K3 gevechtstanks. In de defensiesector specialiseert het bedrijf zich in moderne gevechtsvoertuigen met digitale technologie en alternatieve aandrijfsystemen. Naast tanks ontwikkelt Hyundai Rotem ook waterstofinfrastructuur en elektrische aandrijfsystemen.

Met de K3 streeft Zuid-Korea een langetermijndoel na: een moderne gevechtstank met verbeterde bescherming, krachtigere bewapening en bovenal een alternatief aandrijfconcept. De keuze voor waterstof toont een duidelijke strategische richting – technologisch, tactisch en, op de lange termijn, ecologisch. De ontwikkelingstijd tot 2040 biedt ruimte voor uitgebreide tests en verdere ontwikkeling.

Lees ook: duitsland-kolencentrale-in-hamburg-maakt-plaats-voor-100-mw-waterstoffabriek

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen