Goed nieuws uit Duitsland. De proef met treinen op waterstof op de Heidekrautbahn zijn een groot succes. Een half jaar lang rijden en een gebied ten noorden van Berlijn treinen op waterstof. De verantwoordelijken zijn het erover eens: ondanks wat aanloopproblemen is het project een succes. Sinds december 2024 rijden er vrijwel uitsluitend waterstoftreinen op lijn RB27. De voertuigen zijn geleverd door Siemens.
De Brandenburgse minister van Verkeer, Detlef Tabber, is het grotendeels met deze conclusie eens. Na wat aanloopproblemen verloopt de exploitatie zeer soepel. "Brandenburg is op weg een pioniersregio te worden op het gebied van emissievrije mobiliteit – de waterstofspoorlijn Heidekrautbahn is een belangrijke stap in deze richting."
Vooral aan het begin waren er opstartproblemen. "Zowel het waterstoftankstation als de elektrolyse-installaties waren in december vorig jaar niet op tijd klaar", aldus NEB-directeur Achtermann. “Bovendien was er tijdens de eerste dagen van de exploitatie een tekort aan waterstof.” Deze "kinderziektes" zijn echter normaal. De waterstof wordt momenteel uit de markt betrokken. In de toekomst wil spoorbedrijf NEB via een elektrolyse-installatie groene, regionaal geproduceerde waterstof betrekken.
De treinen van de Niederbarnimbahn op de Heidekrautbahn zijn omgebouwd tot waterstoftreinstellen met brandstofcellen. Het district is ook van plan om bussen en vuilniswagens geleidelijk om te bouwen naar waterstof. Hiervoor is onder andere een tankstation nodig, dat nog in aanbouw is. Volgens het ministerie van Economische Zaken bedraagt de totale investering voor de waterstofombouw circa € 116 miljoen.
Lees ook: nederland-swagelok-organiseert-een-gratis-tech-talk-over-waterstof