Op de Nederlandse luchthaven Schiphol worden sinds september vliegtuigen tussen hangaars, gates en de taxibanen versleept op waterstof. Daarvoor heeft Amsterdam Airport een nieuwe innovatieve sleeptrekker laten ontwikkelen. Het emissievrije voertuig past binnen de ambitie om zoveel mogelijk uitstootvrij te worden.
De sleeptrekker is niet het eerste voertuig op waterstof op Schiphol. Zoals Waterstof Magazine eerder meldde rijdt op het luchthaventerrein ook een waterstof elektrische Toyota Pick-Up truck voor de Birdwatch. Deze afdeling zorgt ervoor dat er op het landingsterrein geen vogels in de buurt van vliegtuigen komen. Om deze voertuigen van waterstof te voorzien is er speciaal voor de test een waterstof vulstation op Schiphol geplaatst.
In de zomer van 2024 was er op Schiphol al een pilot met H2-GPU, een waterstof elektrische Ground Power Unit. De H2-GPU wordt ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. "waterstof is een veelbelovende aanvulling op batterij-elektrische voertuigen, met name voor voertuigen die intensief worden gebruikt of altijd beschikbaar moeten zijn", aldus Esmé Valk, Chief People & Transformation Officer van Royal Schiphol Group.
De pilot met waterstofvoertuigen maakt deel uit van het TULIPS-programma, medegefinancierd door de Europese Unie. Dit project brengt verschillende belanghebbenden in de luchtvaartsector samen om de energietransitie te versnellen: luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, fabrikanten van apparatuur en onderzoeksinstituten. Deze test is bedoeld om de technische en operationele haalbaarheid van waterstofvoertuigen te beoordelen op het gebied van real-life autonomie, tanktijd en integratie in bestaande infrastructuur.Lees ook: suzuki-toont-scooter-met-h2-verbrandingsmotor-op-japan-mobility-show