Volgens de Chinese Technology Roadmap 3.0 voor energiebesparende en nieuwe energievoertuigen, die deze week werd gepubliceerd, zal de markt voor voertuigen met een brandstofcel naar verwachting groeien van de huidige omvang van 10.000 eenheden naar ruim 4 miljoen eenheden in 2040.
De routekaart, die is samengesteld door de China Society of Automotive Engineers met ondersteuning van het Ministerie van Industrie en Informatietechnologie, bevat China's langetermijndoelen op het gebied van elektrificatie, koolstofarme ontwikkeling en intelligente, verbonden voertuigtechnologieën.
Zhang Jinhua, president van China-SAE, laat bij de presentatie weten: "We hebben de specifieke ontwikkelingsdoelen en -trajecten voor brandstofcellen in de toekomst geïdentificeerd voor de decarbonisatie van bedrijfsvoertuigen. Voorlopig wordt geschat dat nieuwe producten tegen 2040 ook de grens van een miljoen eenheden zullen bereiken, met een totaal bezit van 4-5 miljoen eenheden."
De sector heeft de laatste tijd geprofiteerd van gunstig beleid. Het stabiele groeiplan dat de centrale overheid in september publiceerde, stimuleert demonstraties van brandstofcelvoertuigen, breidt het gebruik van zware brandstofcelvoertuigen uit en ontwikkelt waterstofinfrastructuur.
Het stadsbestuur van Peking is een demonstratieproject gestart voor toepassingen in voertuigen met brandstofcellen, terwijl Guangzhou bekend heeft gemaakt waterstofprojecten fors te subsidiëren. Uit gegevens van de Chinese vereniging van autofabrikanten blijkt dat de productie en verkoop van brandstofcelvoertuigen in september de 441 en 408 eenheden bereikten, een groei van respectievelijk 173,9 procent en 94,3 procent op jaarbasis. In september reden er in China 25.700 voertuigen met een brandstofcel en er waren 560 waterstoftankstations.
Haima Automobile, een van de eerste autofabrikanten in China die waterstofvoertuigen op de markt brengt, voert sinds maart 2024 een demonstratie uit van waterstofvoertuigen in Haikou. Het gaat om 50 voertuigen die taxidiensten en verhuurdiensten aanbieden. Volgens de autofabrikant hebben deze voertuigen gezamenlijk meer dan 2 miljoen kilometer zonder storingen afgelegd en kunnen ze de CO2-uitstoot jaarlijks met ongeveer 1.000 ton verminderen.
Honda en Dongfeng zijn gestart met de demonstratie van commerciële voertuigen op waterstofbrandstofcellen op de logistieke routes van Wuhan (foto). Er zijn plannen om dit uit te breiden naar Guangzhou, Shanghai en andere regio's.
Sinds 2023 testen beide partijen de integratie van Honda's brandstofcelsysteem met Dongfengs lichte bedrijfsvoertuigen, waarbij de nadruk ligt op milieuvriendelijkheid, energie-efficiëntie en duurzaamheid. Gedurende twee jaar hebben tests in verschillende praktijksituaties aangetoond dat de prestaties voldoen aan de marktvraag.
Experts uit de transportsector wijzen er op dat waterstofvoertuigen unieke voordelen bieden in commerciële toepassingen: de tanktijd van 5 tot 10 minuten, de actieradius van ongeveer 600 km en de betrouwbare prestaties bij koud weer maken ze ideaal voor logistiek en langeafstandstransport. Hoewel dergelijke voertuigen te maken krijgen met uitdagingen zoals beperkte tankinfrastructuur en hoge kosten, voorspellen deskundigen dat deze kosten rond 2035 zullen dalen.
Lees ook: frankrijk-mizea-heeft-primeur-met-volledig-geveerde-mountainbike-op-waterstof
