• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: EXCLUSIEF eerste MAN-truck met waterstofverbrandingsmotor gearriveerd

Leusden MAN truckEen grote verrassing bij het waterstoftankstation in Leusden. Daar fotografeerde een oplettende lezer van Waterstof Magazine de splinternieuwe hTGX van MAN. Precies één week nadat het Duitse moederbedrijf bekend heeft gemaakt dat het bedrijf vrachtauto’s met waterstofverbrandingsmotoren gaat produceren, staat de eerste vrachtauto al in Nederland. De komende dagen zijn honderden klanten uitgenodigd om de eerste H2-truck te komen bewonderen en bij het waterstoftankstation in de regio een tankbeurt mee te maken.

De MAN hTGX is een TGX-trekker met een waterstofverbrandingsmotor. De fabrikant is van plan om tegen 2025 een gelimiteerde serie van 200 vrachtwagens op de markt te brengen. MAN breidt daarmee zijn aanbod van emissievrije voertuigen uit.

De verwachting is dat de eerste 200 exemplaren van MAN hTGX  truck op waterstof in 2025 zullen worden geleverd aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en enkele landen buiten Europa. Het doel is om zwaar transport en andere projecten waar veel energie wordt verbruikt koolstofvrij te maken. De waterstofverbrandingsmotor lijkt voor het overgrote deel op een normale diesel verbrandingsmotor.

In regio’s zonder voldoende BEV-laadinfrastructuur of in markten waar waterstof al in voldoende hoeveelheden beschikbaar is, vormt de MAN hTGX een alternatief voor de batterij-elektrische vrachtwagen. Dat geldt ook voor toepassingen waarbij batterijen onvoldoende energie kunnen leveren.

De H45 waterstofverbrandingsmotor is gebaseerd op de beproefde D38 dieselmotor. De motor wordt geproduceerd in de motor- en batterijfabriek van MAN in Neurenberg. Door gebruik te maken van bekende technologie kan MAN in een vroeg stadium de markt betreden en daarmee een belangrijke impuls geven aan de uitbreiding van de waterstofinfrastructuur.

Friedrich Baumann, directeur Sales en Customer Solutions bij MAN Truck & Bus presenteert de technische gegevens: “De MAN hTGX biedt een maximaal bereik van 600 km in 6x2- en 6x4-chassisvarianten. De H45-waterstofmotor heeft een vermogen van 383 kW (520 pk) en een koppel van 2500 Nm bij 900-1300 tpm. Directe injectie van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. De waterstof wordt opgeslagen in meerdere tanks onder 700 bar met een gezamenlijke inhoud van 56 kilo." MAN belooft dat het voertuig in minder dan 15 minuten kan worden volgetankt.

Met minder dan 1 g CO2/tkm voldoet de MAN hTGX aan de criteria voor een emissievrij voertuig onder de nieuwe Europese CO2-wetgeving.

Lees ook: succesvolle-proef-met-waterstof-tanken-op-bristol-airport

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen