• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Italië: Ferrari dient patent-aanvraag in voor waterstof-verbrandingsmotor

Ferrari WaterstofDe Italiaanse autofabrikant Ferrari heeft een patentaanvraag ingediend voor een waterstofaangedreven verbrandingsmotor. Daarmee geeft Ferrari aan dat het bedrijf nog geen afscheid neemt van de ver doorontwikkelde techniek van verbrandingsmotoren, maar wel wil overschakelen naar emissievrije brandstof. De schadelijke uitstoot van H2-verbrandingsmotoren is nagenoeg nul.

In tegenstelling tot brandstofcellen, die elektriciteit opwekken die vervolgens wordt gebruikt om electromotoren aan te drijven, verbranden waterstofverbrandingsmotoren eenvoudigweg waterstof in plaats van benzine, in een proces waarbij geen koolstofdioxide wordt uitgestoten. Het is geen nieuw idee – BMW bouwde begin jaren 2000 een op waterstof aangedreven 7-Serie – maar dit is de eerste keer dat Ferrari er publiekelijk belangstelling voor heeft getoond. De autofabrikant ziet waterstofverbranding als een manier om de uitstoot drastisch te verminderen.

Een waterstofmotor zou geen broeikasgassen en minimale hoeveelheden andere verontreinigende stoffen zoals koolmonoxide en deeltjes genereren, beweert Ferrari in de patentaanvraag, die op 29 februari werd gepubliceerd door het United States Patent and Trademark Office (USPTO), maar door Ferrari al werd ingediend in 2023.

Waterstof heeft niet zo’n grote energiedichtheid als benzine, dus er is een groter opslagvolume aan boord nodig om een ​​gelijkwaardige actieradius te leveren als een benzineauto. Ferrari geeft in de patentaanvraag toe dat een auto met een waterstofverbrandingsmotor "langer en zwaarder zal zijn (voor dezelfde actieradius) dan een vergelijkbare auto uitgerust met een benzine-aangedreven verbrandingsmotor."

Ferrari is niet de enige autofabrikant die onderzoekt of waterstofverbrandingsmotoren een bijdrage kunnen leveren aan emissievrij rijden. Porsche wil met verbrandingsmotoren verder die rijden op synthetische brandstof en Toyota test met een Corolla op waterstof. Vrachtautofabrikanten onderzoeken ook de toepasbaarheid van waterstofverbrandingsmotoren. Deze techniek is een stuk voordeliger in aanschaf dan voertuigen met brandstofcellen.

Lees ook: schiphol-airport-verduurzaamt-met-ground-power-unit-op-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen