Duitsland: hylane, verhuurder van waterstofvoertuigen, breidt uit naar Nederland
hylane GmbH, de duitse verhuurder van bedrijfswagens op waterstof en batterijen breidt uit naar Nederland via de nieuw opgerichte dochteronderneming hylane Netherlands BV. Nederlandse bedrijven kunnen nu profiteren van het aanbod van hylane om hun wagenpark koolstofvrij te maken. De extra voertuigen voor het wagenpark worden gesubsidieerd door het nationale programma SWiM (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit).
Net als in andere landen verhuurt het Nederlandse bedrijf emissievrije voertuigen in een op gebruik gebaseerd huurmodel. De uitbreiding is een mijlpaal in de missie van hylane om het wegtransport in heel Europa te verduurzamen. Het biedt andere bedrijven de mogelijkheid om eenvoudig en met een laag risico emissievrije voertuigen in te zetten.
Dr. Sara Schiffer, Managing Director van hylane GmbH en hylane Netherlands BV: "Door de Nederlandse markt te betreden, brengen we ons bewezen huurmodel voor emissievrije vrachtwagens over naar een andere belangrijke logistieke markt. Veel van onze klanten opereren grensoverschrijdend, dus het is voor ons een logische stap om ons aanbod internationaal uit te breiden. Daarbij kunnen we voortbouwen op onze ervaring op de Duitse markt, waar we ons hebben gevestigd als een van de toonaangevende aanbieders."
Nederland staat bekend als het commerciële centrum van Europa - vooral vanwege de diepwaterhaven van Rotterdam, een belangrijk Europees transportknooppunt. Deze strategische ligging zorgt voor een grote vraag in de logistieke sector van zware goederen - ideale omstandigheden voor emissievrije transportoplossingen.
hylane ondersteunt Nederlandse transportbedrijven bij het koolstofvrij maken van hun wagenpark met een op gebruik gebaseerd huurmodel voor emissievrije voertuigen. Het Nederlandse SWIM-subsidieprogramma maakt het veel gemakkelijker om de markt voor alternatieve aandrijfsystemen op te voeren. Het bevordert niet alleen de aanschaf van zero-emissie vrachtwagens, maar ook de uitbreiding van de benodigde infrastructuur voor waterstoftankstations. Dankzij het bestaande netwerk van tankstations in Nederland kunnen transportbedrijven hun bestaande routes nu al onderhouden met duurzame aandrijftechnologie, terwijl het SWiM-financieringsprogramma nog meer strategisch gelegen tankstations zal openen.
Maximilian Draxler, Managing Director van hylane BV: "Nederland is een pionier op het gebied van duurzame logistiek - met een sterke infrastructuur, politieke steun en een hoge mate van openheid voor alternatieve aandrijflijnen. Dit biedt ideale omstandigheden voor het gebruik van onze voertuigen. Met ons op gebruik gebaseerde huurmodel creëren we gemakkelijke toegang tot emissievrije vrachtwagens voor bedrijven - zonder investeringsrisico en met volledige operationele ondersteuning."
hylane heeft met drie consortia een aanvraag ingediend voor het Nederlandse subsidieprogramma SWiM (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit). Elk consortium bestaat uit een van de toonaangevende tankstationhouders TEAL Mobility, Fountain Fuel en Vissers. De goedgekeurde financiering zal worden gebruikt voor de aankoop van zowel waterstofverbrandingsmotoren als brandstofcelvrachtwagens. De financiering dekt tot 80 procent van het verschil tussen de aanschafkosten voor diesel- en waterstofvoertuigen. Hylane zal de financiering volledig gebruiken om de huurprijzen voor haar klanten te verlagen.
Klanten van hylane Netherlands BV kunnen kiezen uit een reeks emissievrije voertuigen, waaronder vrachtwagens op batterijen en op waterstof. Bij de start worden waterstofverbrandingsmotoren van MAN, brandstofceltrucks van Hyundai en batterij-aangedreven trucks van Daimler aangeboden. De trekker van MAN maakt gebruik van een waterstofverbrandingsmotor en bereikt een maximale actieradius tot 600 kilometer. Hij slaat 56 kilogram waterstof op bij 700 bar en kan in ongeveer 15 minuten volledig worden bijgetankt. Het Hyundai "XCIENT Fuel Cell"-model is gebaseerd op een brandstofcelsysteem en biedt een actieradius van ongeveer 400 kilometer. De waterstof wordt opgeslagen in zeven tanks, die binnen acht tot 20 minuten volledig kunnen worden bijgetankt. De actieradius wordt aangevuld met een accu-aangedreven trekker van Daimler, die een actieradius van ongeveer 500 kilometer biedt. Het opladen van de truck van 20 tot 80 procent duurt ongeveer 60 minuten.
Lees ook: nederland-hydro-motion-team-arriveert-met-waterstofboot-mira-in-monaco