Nederland: bevoorradingsschip Coastal Liberty vaart emissievrij op waterstof
De Coastal Liberty, een offshore bevoorradingsschip dat eigendom is van en wordt geëxploiteerd door de Nederlandse tak van de Jifmar Group, is de afgelopen jaren succesvol omgebouwd naar waterstof. Daarmee is het schip volledig emissievrij, wat een belangrijke stap is in de richting van CO2-reductie binnen de scheepvaart. De Coastal Liberty wordt ingezet tussen Cuxhaven, in het noorden van Duitsland, en het boor- en productie-eiland Mittelplate.
De Coastal Liberty, die oorspronkelijk in 2012 werd omgebouwd, heeft de afgelopen jaren verdere upgrades gekregen van het samenwerkingsverband eCap Marine, Acta Marine en DNV. Het waterstofsysteem, ontwikkeld door eCap Marine, integreert twee Ballard FCwave brandstofcelsystemen met een vermogen van 400 kW, gecombineerd met 280 kWh aan accu's van Lehmann Marine. Deze innovatieve opstelling, bekend als de H2PowerPac, zorgt ervoor dat het schip volledig op waterstof kan varen, zonder schadelijke emissies te produceren en tegelijkertijd de operationele efficiëntie te behouden die nodig is voor offshore werkzaamheden.
Met een lengte van 42,97 meter en een breedte van 9 meter is de Coastal Liberty ontworpen om maximaal 12 passagiers en diverse materialen naar offshorelocaties te vervoeren. Het vermogen, voorheen 1071 kW, wordt nu aangevuld met waterstof- en batterijtechnologie die op het achterdek is geplaatst. Daarmee is het een van de eerste schepen in de vloot van energiebedrijf Wintershall Sea die een dergelijke transformatie heeft ondergaan. De voortstuwing van het schip wordt aangedreven door drie vaste schroeven met straalbuizen, samen met een boegschroef voor verbeterde wendbaarheid. Het schip vaart op regionaal geproduceerde groene waterstof.
Lees ook: oostenrijk-nederlands-team-hydriven-als-eerste-met-h2-raceauto-op-red-bull-ring