Frankrijk: eerste steen gelegd voor groot waterstoftankstation in Cannes
Een waterstoffeestje in Cannes aan de Franse Rivièra. Daar is officieel de eerste steen gelegd voor het waterstofstation 'Cannes Lérins Hydrogène' door David Lisnard, burgemeester van Cannes. Over enkele jaren moeten in het gebied 41 bussen op waterstof gaan rijden waarvan de eerste 14 in 2026. Maar zonder H2-tankstation geen waterstofbussen. Vandaar dat er de komende maanden hard wordt gewerkt aan een groot waterstoftankstation dat in december operationeel moet zijn. De apparatuur is op een andere locatie inmiddels in elkaar gezet, deels in Nederland.
Diverse instanties werken binnen het project samen om het openbaar vervoer naar emissievrij te transformeren. Daarvoor moet in totaal 50 miljoen euro worden geïnvesteerd waarvan 16 miljoen voor het tankstation inclusief waterstofproductie. Voor de bouw is het projectbedrijf Cannes Lérins Hydrogène opgericht door Hynamics, onderdeel van de Franse energiegigant EDF, de gemeente Cannes, de gezamenlijke banken en de regio.
Groene waterstof wordt direct naast het waterstoftankstation geproduceerd via een electrolyser van HyLYZER met een vermogen van 2 MW. Het water voor electrolyse is gezuiverd afvalwater van de waterzuiveringsinstallatie Aquaviva. In totaal kan er per dag maximaal 800 kilo groene H2 worden geproduceerd. Als dat in de toekomst te weinig is, of in periodes van onderhoud, kan ook waterstof via wegtransport van elders worden aangevoerd. Het tankstation krijgt drie dispensers van 350 bar en wordt geleverd door het Nederlandse bedrijf Resato. Elke bus rijdt gemiddeld 200 km per dag. Met een verbruik van 10 kg/100 km wordt per bus ongeveer 20 kg waterstof per dag verbruikt.
David Lisnard, burgemeester van Cannes is trots op het grensverleggende project. "In Cannes toont de voltooiing van het eerste groene waterstofstation in de regio aan dat concrete stappen binnen de energietransitie worden gezet. Om deze koolstofvrije waterstof lokaal te produceren, gaan we ook ons gezuiverde afvalwater hergebruiken. Dankzij deze innovatieve prestaties zullen we de klimaat-, economische en energie-uitdagingen van de 21e eeuw aangaan."
Christelle Rouile, CEO van Hynamics , een dochteronderneming van EDF, is enthousiast over het project. "Het waterstofproject Cannes Lérins is een nieuwe uitdaging voor Hynamics: het is het eerste station dat we bouwen in een stedelijk gebied, dicht bij de plek waar de waterstof ook gebruikt gaat worden. Voortbouwend op onze ervaring in Auxerre en Belfort kunnen we de uitvoering van dit ambitieuze project ondersteunen. Hynamics, en daarmee de EDF Groep, is een betrouwbare partner voor lokale overheden in hun innovatieprojecten die gericht zijn op het verkleinen van hun CO2-voetafdruk."
De eerste 14 voertuigen in het openbaarvervoersnetwerk Palm Bus rijden vanaf 2026 op lokaal geproduceerde waterstof. Het waterstoftankstation heeft een capaciteit van 800 kilo waterstof per dag. Het rijden op waterstof in Cannes zal jaarlijks ongeveer 3.228 ton aan CO2-uitstoot gaan besparen.
Lees ook: oostenrijk-nederlands-studententeam-heeft-primeur-met-h2-auto-op-red-bull-ring