Singapore: Horizon neemt deel van H2-vrachtautoproducent Hyzon over
Horizon Fuel Cell neemt intellectuele eigendomsrechten op het gebied van waterstofvrachtwagens over van het failliete bedrijf Hyzon. Het in Singapore gevestigde technologiebedrijf is van plan om Hyzon's intellectuele eigendom te gebruiken om waterstofvrachtwagens te blijven produceren en zijn eigen brandstofcelsystemen te integreren. Op deze wijze wil Horizon de klanten van Hyzon in de VS, Europa, Australië en Nieuw-Zeeland blijven bedienen. Beide bedrijven hadden nauwe banden met elkaar. Horizon was een belangrijke leverancier van de brandstofceltechnologie van Hyzon. Het bedrijf heeft geen prijs voor de overname bekendgemaakt.
Hyzon is in 2020 afgesplitst van Horizon en ontwikkelde onder andere zware vrachtwagens, voertuigen voor afvalverwerking en bussen op waterstof. De pionier ging eerder dit jaar definitief failliet vanwege langdurige financiële, operationele en bestuurlijke problemen. Tussen het tweede kwartaal van 2022 en het eerste kwartaal van 2023 voldeed het bedrijf niet aan de beursnoteringsregels, omdat het de resultaten niet publiceerde. Er werd een onderzoek ingesteld naar onjuiste berichtgeving over leveringen in China en Europa. Nadat de misstanden gecorrigeerd werden voldeed het bedrijf weer aan de Nasdaq-regels. Het bedrijf herrees uit de as met een nieuw directieteam en kreeg een boete van 25 miljoen dollar van de Amerikaanse Securities and Exchange (SEC).
Ondanks een strategische herziening en een toenemende cashflow bleek er uiteindelijk geen toekomst voor Hyzon. Door onzekerheid over subsidies en stagnerende klantbestellingen moest personeel worden ontslagen en werd het bedrijf uiteindelijk geliquideerd.
Ondanks dat de waterstofmarkt voor zware voertuigen moeizaam op gang komt blijft George Gu, voorzitter van Horizon Fuel Cell Group, optimistisch. “Waterstof is de ultieme schone oplossing voor zwaar transport en zal binnenkort financieel aantrekkelijker zijn dan diesel of batterijen.” Horizon presenteerde eerder afgelopen maand nog een vrachtwagen met een geoptimaliseerde range van 1500 km (foto). Dit 42-tons voertuig wordt ontwikkelt en samenwerking met Shanghai Wuliu Automotive Technology en krijgt een actieradius van 1500 kilometer.
Lees ook: nederland-waterstoffabriek-holland-hydrogen-in-rotterdam-krijgt-steeds-meer-vorm