Brazilië: GWM Hydrogen presenteert eerste Chinese waterstoftruck in Brazilië
Autofabrikant Great Wall Motors (GWM) presenteert later vandaag een nieuwe vrachtauto op waterstof voor de Braziliaanse markt. Tegelijk met de opening van een grote fabriek van Nieuwe Energie Voertuigen (NEV’s) kan het publiek en de pers kennis maken met de nieuwe H2-vrachtauto die is geproduceerd in China. Het voertuig is voorzien van een accu van 105 kWh en meerder waterstoftanks met een gezamenlijke capaciteit van met een capaciteit van 40 kg. Het technisch systeem maakt ook energieterugwinning mogelijk tijdens het vertragen en remmen, bijvoorbeeld bij het afdalen van heuvels.
Davi Lopes, hoofd van GWM Hydrogen in Brazilië is enthousiast over het emissievrije voertuig. "Deze vrachtwagen vertegenwoordigt meer dan een technologische vooruitgang; het is het begin van de opbouw van een waterstofecosysteem in Brazilië, waarbij strategische partnerschappen en oplossingen worden toegepast die zijn aangepast aan de lokale realiteit.”
De eerste waterstoftruck arriveerde de afgelopen maand in de haven van Santos en is voor technische inspecties, validaties en voorbereidingen voor wegtests naar de GWM-fabriek in Iracemápolis gestuurd. Daar kunnen bezoekers de vrachtauto bewonderen. Het model wordt geproduceerd door FTXT, een dochteronderneming van GWM in China die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologieën en -componenten die waterstof gebruiken. Buiten China gebruikt het bedrijf het merk GWM Hydrogen .
De eerste tests met het waterstofsysteem staan gepland voor september, in samenwerking met Braziliaanse universiteiten, waaronder de Universiteit van São Paulo (USP). Deze universiteit beschikt al over de infrastructuur voor het tanken van ethanol, een technologie die in Brazilië is ontwikkeld om koolstofarme waterstof te produceren. In eerste instantie zullen de testen vooral een onderzoeks- en ontwikkelingskarakter hebben, waarbij de nadruk ligt op het overdragen van kennis aan Braziliaanse teams en op samenwerking met onderzoekscentra en universiteiten.
De eerste proefritten gaan plaatsvinden op afgesloten circuits, waarbij de vering, prestaties en veiligheid worden gecontroleerd, met eerste ritten zonder belasting die geleidelijk realistische omstandigheden simuleren. Het doel is om te begrijpen hoe variabelen zoals klimaat, hoogte en wegtype de prestaties van het systeem beïnvloeden. Er zullen ook tests worden uitgevoerd met verschillende kleuren waterstof, zoals elektrolytische waterstof en waterstof geproduceerd door reforming van ethanol.
Great Wall Motor Company Limited, ook wel bekend onder de afkorting GW of GWM, is de grootste Chinese autofabrikant van SUV's, CUV's en pick-up-trucks. De voertuigen worden verkocht onder de merknamen Haval, WEY, Great Wall Pick-up, ORA en TANK. Met BMW heeft het bedrijf een joint venture Spotlight Automotive Limited.
Lees ook: duitsland-20k-hydrogen-meldt-succesvolle-tanktest-met-vloeibare-waterstof