• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: Voyex werkt aan vereenvoudiging van waterstoftransport via LOHC

Delft Voyex onderzoek LOHC waterstof111Het transport van waterstof in gasvorm en onder hoge druk blijft een uitdaging in de energieketen. In een pijpleiding zijn de transportkosten nog wel te overzien, maar bij wegtransport lopen transporteurs tegen grote investeringen aan. Ook worden er per transportbeweging beperkte hoeveelheden energie verplaatst, helemaal in vergelijking met tankauto’s die diesel vervoeren.

Het bedrijf Voyex in Delft werkt heeft een oplossing door waterstof te binden aan een vloeistof welke eenvoudig bij kamertemperatuur en atmosferische druk opgeslagen en getransporteerd kan worden. Op de locatie, waar waterstof in gasvorm nodig is, kan deze dan weer gemakkelijk van de vloeistof worden afgesplitst. Voyex ontwikkelt hiervoor een onderscheidende Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC) technologie.

De Voyex LOHC vloeistof kan worden gehanteerd in het bestaande distributiesysteem alsof het diesel is, het is echter veiliger en minder giftig. Het onderscheidende verschil met andere LOHC-opties ligt in het gegeven dat de Voyex LOHC kan worden gebruikt in combinatie met een verbrandingsmotor. De waterstof wordt uit de vloeistof gehaald middels restwarmte die te vinden is in de uitlaatgassen van bijvoorbeeld een verbrandingsmotor. Dit is nieuw en baanbrekend.

Het demonstreren van deze baanbrekende technologie is van groot belang voor verdere ontwikkeling. Daarom ontwikkelt het bedrijf een demonstratiesysteem voor de ontkoppeling van waterstof uit de dragervloeistof. Het systeem is ontworpen om een ​​basis (effectief) vermogen te leveren van 30KW tot een potentieel maximum van 80KW. De gehele ‘well-to-wheel’ keten kan naar verwachting, inclusief het hergebruik van de warmte die wordt geproduceerd bij het produceren van de LOHC zelf, een efficiëntie van 35-40%, behalen wat ongeveer een verdubbeling is van de huidige haalbare efficiëntie van waterstofketen opties.

Voyex LOHC is ontwikkeld om op een veilige, eenvoudige en betaalbare manier te worden ingezet om waterstof als vervangend brandstof medium te kunnen inzetten voor zwaar transport en industriële toepassingen, direct waar het nodig is.  Er is geen ADR, ADN of RID-restrictie aanwezig.  Dit betekent ook dat een zeer fijnmazige en veilige distributie van waterstof mogelijk is. Een van de grote uitdagingen die bedrijven nu nog hebben met waterstof. Gelijktijdig is de LOHC uitermate geschikt voor grootschalige import en opslag van waterstof vanwege de eenvoud en veiligheid en de relatief hoge energiedichtheid, er is geen SEVESO restrictie aanwezig.

Uitdagingen blijven duidelijk aanwezig in dit huidige demonstratie stadium. De technologie is nieuw en volop in ontwikkeling. Het systeem heeft zich op beperkte (lab)schaal al bewezen, maar moet nu opgeschaald worden. Daarvoor heeft de veelbelovende startup nieuw kapitaal nodig. Investeerders die voorop willen lopen bij nieuwe ontwikkelingen rond waterstof zijn van harte welkom bij een rondleiding. Voyex is gevestigd in de Nederlandse studentenstad Delft.

Lees ook: veiligheid-bij-hoge-zuurstof-concentraties-parker-hannifin-deelt-zijn-kennis-van-zaken-2

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands