• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: wereldprimeur met Baseload Power Hub op waterstof in Eemshaven

Eemshaven baseload power hub waterstopfEen wereldprimeur voor de Eemshaven in het noorden van Nederland. Daar is afgelopen vrijdag een unieke Baseload Power Hub officieel door de nieuwe eigenaar Delft Offshore Turbine (DOT) in ontvangst genomen. Het platform is uniek omdat het door Crosswind, een joint venture en Shell en Eneco, speciaal is ontwikkeld voor offshore omstandigheden. Van energie uit windmolens op zee kan waterstof geproduceerd worden dat later weer kan worden omgezet in stroom.

De aankomst van de BaseLoad Power Hub in de Eemshaven is een nieuwe mijlpaal voor de Nederlandse energietransitie en voor de ontwikkeling van de Groningen Hydrogen Valley. De Baseload Power Hub kwam op 27 september om 17 uur aan in de Eemshaven, na een tocht over zee vanuit Italië (foto). Daar werd het compacte platform voor de productie en opslag van waterstof in twee jaar tijd gebouwd. Het platform is 23 bij 46 meter groot, weeg 1.800 ton en combineert een elektrolyser van 2,5 megawatt, 1.200 kilo aan waterstofopslag en een conversiemodule met een elektrische batterij van 1 megawatt en een opslagcapaciteit van 5 MWh.

“We zijn trots op onze bijdrage aan dit groene waterstofplatform”, zegt president-directeur Shell Nederland Frans Everts. “Met de overhandiging aan DOT bevorderen we verdere kennis en innovatie in de energietransitie. Het is goed dat dit project in het noorden van Nederland plaatsvindt en bij kan dragen aan de waterstofeconomie in Groningen.”

In de Groningse Eemshaven zal de nieuwe eigenaar DOT de Baseload Power Hub, hernoemd tot Phynix, gebruiken voor verder onderzoek, om zo meer inzicht te krijgen in de productie en opslag van groene waterstof. DOT zoekt hierbij samenwerkingen met universiteiten en bedrijfsleven. Ook blijft een team van Shell Technology bij het waterstofplatform betrokken.

Hoewel het concept is bedoeld voor plaatsing dicht bij offshore-windparken, is testen aan wal praktischer vanwege betere bereikbaarheid. DOT zegt dat op termijn geproduceerde zeewaterstof via bestaande gasleidingen naar de wal gebracht kan worden, wat nieuwe zeebodeminfrastructuur kan beperken. De proefinstallatie draait voorlopig op één windturbine, dat aantal kan worden uitgebreid tot vijf. Het project kost 12 miljoen euro over twee jaar; de helft wordt door subsidies gefinancierd, de rest door het bedrijfsleven.

Als nieuwe eigenaar wil het in 2014 opgerichte DOT gaan bijdragen aan de ontwikkeling van de Groningse en Nederlandse waterstoftechnologie. DOT beschouwt Phynix als dé plek waar onderwijs, bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen intensief kunnen samenwerken om innovatie snel te vertalen naar vaardigheden en toepassing op de werkvloer.

“Phynix demonstreert hoe leren, opschalen en opleiden hand in hand kunnen gaan”, zegt Jan van der Tempel, directeur van DOT. “We starten aan land om capaciteit op te bouwen, terwijl we kennis ontwikkelen én delen. De eindbestemming is de Noordzee: daar kan de installatie bijdragen aan de waterstofvoorziening van morgen.”

De nieuwe toekomst van het waterstofplatform wordt gesteund door onder meer zeehavenautoriteit Groningen Seaports en MissieH2, de belangenbehartiger van bedrijven in de Nederlandse waterstofeconomie.

"Door de Eemshaven zijn wij als Groningen Seaports internationaal topspeler in de ontwikkeling van energie op zee". zegt Bart Jan Hoevers, CEO van Groningen Seaports. "Met de komst van het waterstofplatform versterken we onze positie als proeftuin voor innovatieve waterstoftechnologie. Dit project laat zien hoe we als energiehaven in samenwerking met regionale bedrijven en kennispartners bij uitstek de juiste plek weten te bieden en direct bijdragen aan de versterking van de Hydrogen Valley.”

Shell gaat zelf intussen door met andere groene waterstofprojecten en hoopt in 2026 de Holland Hydrogen 1 op de Tweede Maasvlakte op te starten. Die zal een piekcapaciteit van 200 megawatt hebben en dagelijks zo’n 60 ton waterstof kunnen leveren, gemaakt met water en stroom van wind op zee. De Shell Holland Hydrogen 1 is de eerste duurzame waterstoffabriek op schaal van Nederland én van Europa. 

Lees ook: mobiele-containerlift-met-eigen-waterstoftankstation-in-haven-van-hamburg

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands