Frankrijk: Air Liquide zoekt nog waterstof-klanten voor electrolyser van 200 MW
De bouw ligt op schema, maar de verkoop van groene waterstof verloopt moeizaam. Het internationale gassenbedrijf Air Liquide gaat, nabij de Franse havenstad Le Havre, naar verwachting in het voorjaar van 2026 een van de grootste elektrolysers van Europa in gebruik nemen,. Een electrolyser van 200 MW moet enorme hoeveelheden waterstofgas gaan produceren, terwijl het product zich moeizaam in grote volumes laat opslaan. Het is een belangrijke stap richting een groene waterstofeconomie, maar tot nu toe is slechts 60% van de productie voorverkocht.
Op enkele kilometers van de Tancarville-brug, niet ver van de monding van Le Havre, is continu bouwmaterieel in bedrijf. De bouwplaats van Normand'Hy, een project van de gassenleverancier Air Liquide, moet zijn deadlines halen om zoals gepland in het voorjaar van 2026 te beginnen met de productie van hernieuwbare waterstof. Op bijna 10 hectare langs de oevers van de Seine is de industriële gasgigant van plan om 28.000 ton waterstof per jaar te produceren door middel van elektrolyse, met behulp van elektrolysers met protonuitwisselingsmembraan (PEM). Dit is het krachtigste systeem in Europa met deze technologie.
"Vijf jaar geleden was hier alleen landbouwgrond. De bouw verliep zeer snel, met name dankzij de steun van de regio ", legt Nicolas Droin, CEO van Air Liquide Frankrijk, uit aan de verzamelde pers. De locatie van de H2-fabriek is geen toeval. Het industriegebied van Port-Jérôme-sur-Seine ligt in nabij de grootste waterstofverbruikers van Frankrijk, in de vorm van meerdere raffinaderijen. Potentiële klanten zijn er genoeg, maar de prijs van groene waterstof is helaas een stuk duurder dan grijze, geproduceerd via steamreforming. Doordat de productie van waterstof wordt vergroend, kan de uitstoot van CO2 tot wel 250.000 ton per jaar verminderen.
Dit ambitieuze elektrolyserproject vertegenwoordigt een investering van meer dan 400 miljoen euro. Tegelijkertijd investeert Air Liquide € 50 miljoen in een nieuwe toeleveringsketen voor de verpakking en levering van waterstof aan tankstations langs de Seine-as, om zo bij te dragen aan de decarbonisatie van de mobiliteit. Maar ook tankstations voor waterstof ontwikkelen zich langzaam, voornamelijk omdat er nauwelijks fabrikanten zijn die voertuigen op waterstof produceren. En als ze er zijn, zijn ze ook nog vaak erg duur.
Niet alleen Air Liquide heeft fors geïnvesteerd in het vergroeningsproject. Ook de Franse staat en de EU hebben hier tientallen miljoenen ingestoken. De start verloopt waarschijnlijk moeizaam. Of de waterstoffabriek op termijn een succes wordt moet het komende jaren blijken.
Lees ook: daimler-hhla-en-kawasaki-onderzoeken-vloeibare-h2-corridor-naar-europa
