• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Verenigd Koninkrijk: ZeroAvia en Hybrid Air Vehicles bouwen zeppelin op waterstof

GB zeppelin waterstof ZeroAvia en Hybrid Air Vehicles hebben vandaag aangekondigd dat ze een Memorandum of Understanding hebben ondertekend om samen te werken aan de ontwikkeling van een waterstof-elektrische variant van de Airlander 10.

De Airlander 10 is een nieuw type hybride vliegtuig dat gebruikmaakt van een combinatie van aerostatische lift, aerodynamische lift en vectoriële stuwkracht, met een laadvermogen van 10 ton en een maximaal bereik van ruim 7000 kilometer. De eerste Airlander 10 zal worden aangedreven door vier dieselmotoren, wat een emissiereductie tot 90% oplevert in vergelijking met vliegtuigen met een vergelijkbare capaciteit. De integratie van de waterstof-elektrische aandrijving van ZeroAvia zorgt voor volledig emissievrije vluchten met meer dan 100 passagiers en lagere onderhoudskosten.

ZeroAvia's eerste generatie 600 kW waterstof-elektrische aandrijflijn – de ZA600 – heeft al verschillende wettelijke mijlpalen bereikt, honderden pre-orders binnengehaald en luchtvaartmaatschappijen die als eerste klant fungeren, gecontracteerd. Deze luchtvaartmaatschappijen werken aan de integratie van het systeem in meer traditionele vliegtuigen met vaste vleugels voor goedkopere en milieuvriendelijkere vluchten. Het bedrijf heeft vluchttests uitgevoerd met een waterstof-prototype aan boord van een vliegtuig met 19 zitplaatsen.

Met voldoende ruimte voor waterstofopslag in de romp vormt de Airlander een uitstekende optie voor de implementatie van de eerste generatie gecertificeerde waterstoftechnologieën die al bijna op de markt zijn: waterstofopslag, lagetemperatuur-PEM-brandstofcelenergieopwekking en elektrische aandrijfsystemen die al ver gevorderd zijn in het certificeringsproces. Deze samenwerking bouwt voort op HAV's eerdere R&D-werk om elektrische aandrijving voor de Airlander te onderzoeken.

Als onderdeel van de overeenkomst zullen de bedrijven ook de potentiële toepasbaarheid van ZeroAvia's waterstof-elektrische technologie onderzoeken voor toekomstige grotere vliegtuigen die worden ontwikkeld door Hybrid Air Vehicles. Daarnaast zullen ze geplande Airlander 10-operaties beoordelen om de vereisten voor de waterstofbrandstofinfrastructuur te definiëren.

Tom Grundy van Hybrid Air Vehicles zegt: “ZeroAvia heeft de ontwikkeling van waterstof-elektrische aandrijfsystemen geleid en indrukwekkende vooruitgang geboekt op commercieel, technisch en bij regelgevende instanties. Het is altijd onze intentie geweest om onze klanten een volledig emissievrije variant van de Airlander aan te bieden, om efficiëntie- en milieuredenen, en deze samenwerking met ZeroAvia zal ons in deze richting helpen.”  

"Airlander is een ander veelbelovend vliegtuigframe voor de productie van onze aandrijflijnen, omdat het een compleet nieuwe markt in de luchtvaart kan openen dankzij het grote bereik, de efficiëntie en de mogelijkheid om bijna overal te opereren”, vult Val Miftakhov, oprichter en CEO van ZeroAvia aan. “Net als ZeroAvia is Hybrid Air Vehicles een innovator in de lucht- en ruimtevaart met veelbelovende productie- en groeiplannen voor het Verenigd Koninkrijk, die honderden goedbetaalde banen in verschillende regio's in het Verenigd Koninkrijk kunnen opleveren."

Lees ook: beangrijk-veiligheid-bij-hoge-zuurstof-concentraties-parker-hannifin-deelt-zijn-kennis-van-zaken

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands