• Home Slider01

Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu?

Bolzano bus1ACHTERGRONDEN
Overal op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s versus waterstof.




Waarom wordt er nu massaal gekeken naar waterstof voertuigen?

‘Laten we eerst duidelijk zijn over elektriciteit. Voertuigen op waterstof en voertuigen met een accu zijn allebei elektrisch. Alleen neemt het ene voertuig de energie mee in de vorm van waterstof en maakt daarvan tijdens het rijden elektriciteit en het andere voertuig haalt de stroom uit een accu die eerder is opgeladen.
Korea Hyundai bus

Voor zware voertuigen is een batterij niet echt geschikt, de batterij is veel te snel leeg. Bij een bus met accu’s is het ook een kwestie van keuzes maken. Of minder accu’s, minder ver rijden of minder passagiers mee. Nu het einde van fossiele brandstoffen nadert moet er bij vervoersbedrijven opnieuw worden geïnvesteerd. Vandaar deze discussie over waterstof of batterijen.’

Kan de keuze met cijfers worden onderbouwd?

‘Jazeker, een bus met een brandstofcel kan tegenwoordig zeker 400 km rijden op een tankvulling. Een bus op batterijen ruim 150 km. Op korte routes of voor vervoer in de binnenstad gaat dat nog wel. Maar bij grotere afstanden in de regio ontstaan gedurende de dag problemen. En het tanken maakt ook een verschil. 10 minuten versus enkele uren. Tijd is geld in de transportwereld. En dan spelen de verschillende seizoenen ook nog een rol. Bij koud weer gaan batterijen nóg minder lang mee. Het voertuig moet verwarmd worden en dat gaat ten koste van de actieradius. Bij een voertuig op waterstof wordt de warmte gewoon afgetapt van de brandstofcel. Dit kost nauwelijks rijbereik.’

California BusWaarom speelt subsidie nog steeds een grote rol?

‘Bussen en vrachtauto’s met een brandstofcel zijn aanzienlijk duurder dan voertuigen op fossiele brandstoffen. Daarom lopen er in Europa meerdere subsidieregelingen. Twee daarvan zijn Jive en Jive2. In het potje van Jive zitten 140 gesubsidieerde bussen die bijna allemaal hun weg naar grote steden in Europa hebben gevonden. Jive2 gaat nu van start. De eerste subsidie-aanvragen komen binnen.’

Speelt de laad-infrastructuur ook nog een rol?

‘Jazeker, hier zijn voertuigen met accu’s in het voordeel. Een laadpaal neerzetten is aanzienlijk goedkoper dan een waterstoftankstation. De stroom komt via een kabel op binnen en een waterstoftankstation moet worden bevoorraad. Pas als er vele tientallen voertuigen rondrijden kan een omslagpunt worden bereikt. De kosten van het waterstoftankstation kunnen worden verdeeld onder meerdere voertuigen. Bij het grootschalig opladen van accu-voertuigen ontstaan dan praktische problemen. De kabels in de straat kunnen de stoomvraag niet aan. En als we nog een stapje verder gaan hebben we een compleet nieuw stroomnet nodig.’
Liverpool bus

Welke brandstof is groener, waterstof of elektriciteit?

‘In de beleving van de meeste consumenten is elektriciteit groen. Velen van ons zien immers dagelijks de zonneparken en windmolens langs de snelwegen. De realiteit is dat nog geen 5% van de Nederlandse energie wordt opgewekt met zonnepanelen en windmolens. De meeste stroom komt hier nog gewoon uit de kolen- en gascentrales.

Maar ook waterstof is lang niet altijd groen. Het omzetten van groene stroom naar waterstof levert een flink energieverlies op. Het is beter om deze stroom direct op het net te zetten. Pas als er een groene stroom-overschot is, is het verstandig hier waterstof van te maken.  Dus op korte termijn praten we hoofdzakelijk over grijze waterstof. Maar we bouwen wel een infrastructuur op om over een aantal jaren snel te kunnen overschakelen op groen.’

Vlak over de grens in het Duitse Keulen rijden al bussen op waterstof. Wat is daar de ervaring.

‘Het plaatselijke busbedrijf Regional Verkehr Köln (RVK) is zeer tevreden over de eerste serie voertuigen. En ook de chauffeurs die er dagelijks mee rijden zijn positief. De kinderziektes van het begin zijn allemaal opgelost. Keulen heeft inmiddels handig gebruik gemaakt van de Europese subsidiepot Jive en heeft nog eens 30 nieuwe bussen op waterstof besteld.’

Ballard bus

Toch zijn er nog maar weinig busfabrikanten die voertuigen op waterstof leveren.

‘Weinig valt nog wel mee. Solaris uit Polen en Van Hool uit België zijn de grootste busfabrikanten met voertuigen met een brandstofcel. Daarnaast zijn er nog kleinere fabrikanten als Ebe uit Polen en Wrightbus uit Engeland. Caetano uit Portugal komt later dit jaar met een H2-bus. Tot mijn grote verbazing laten busbouwers uit Duitsland het afweten. EvoBus, een volle dochter van Daimler AG en Man Truck & Bus hullen zich in stilzwijgen. Verbazingwekkend. Buiten Europa timmert Toyota met waterstofbussen aan de weg, net als meerdere busfabrikanten in China.’

Meer actueel

  • De gasleiding is onze grootste vriend voor minder CO2-uitstoot 12 november 2019

    ACHTERGRONDEN Door Paul BombeldAl bijna zijn hele leven werkt hij in de energiewereld. Bij een internationale fabrikant die ervoor zorgt dat miljoenen gezinnen er het hele jaar behaaglijk bijzitten. En dan komt er een energietransitie, we moeten naar minder CO2-uitstoot. Marco Bijkerk kent de cijfers en begrijpt dat de boodschap die politici en media...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

  • Waterstof, het beste alternatief voor oude Europese dieseltreinen 16 oktober 2019

      ACHTERGRONDEN Wereldwijd worden treinen beschouwd als het minst vervuilende openbaar vervoersmiddel, maar in verschillende landen in Europa wordt toch gekeken naar een schoner alternatief. En dan vooral in landen waar nog veel dieseltreinen rijden en een groot deel van het spoorwegnet niet geëlektrificeerd is. Met Duitsland, Frankrijk en het...

    Lees meer...

  • Eerste waterstofwoning van Nederland geopend 09 september 2019

    ACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinke...

    Lees meer...

  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu? 25 juli 2019

    ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof? 28 mei 2019

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld 23 april 2019

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney 08 april 2019

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’ 03 april 2019

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • 5 april 2019: Hydrogen Horizon Challenge met modelauto’s in Assen 28 maart 2019

    Een team van 7 studenten van het ROC Aventus in Apeldoorn doen op 5 april mee met de Hydrogen Horizon Challenge in Assen. Tijdens deze race wordt met modelauto’s op waterstof en een accu een parcours afgelegd. Het is de bedoeling dat de deelnemers 6 uur lang rijden en in deze tijd zoveel mogelijk rondes maken. Het snelste team wordt Nederlands...

    Lees meer...

  • Opvallend: Hazer in Australië splits methaan in waterstof en grafiet 23 maart 2019

    Overal op de wereld wordt onderzoek gedaan naar de een goedkope oplossing om grote hoeveelheden waterstof te produceren. Het kraken van methaan of aardgas in een van de goedkoopste methoden, maar daarbij komt CO2 vrij. In het westen van Australië is het bedrijf Hazer Group volop bezig met onderzoek naar het kraken methaan, maar dan zonder...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof 07 maart 2019

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car 28 februari 2019

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof 21 februari 2019

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof 16 februari 2019

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s 30 januari 2019

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start  23 januari 2019

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer 03 januari 2019

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld 27 december 2018

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland 17 december 2018

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag 07 december 2018

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl