• Home Slider01


EHM mmotor waterstofEen mooie prijs voor Efficient-Hydrogen-Motors uit de Franse plaats Châteaulin. De startup heeft voor de nieuwe waterstofverbrandingsmotor met een hoog rendement het label “Efficient Solution” van de Solar Foundation ontvangen. EHM is blij en trots om de innovatie beloond te zien met dit prestigieuze label. ‘Solar Impulse Efficient Solution’ is een internationaal label dat oplossingen met een positieve impact op het milieu beloont.

Het selectieproces daarvoor is streng. Externe deskundigen beoordelen de prestaties, de technische haalbaarheid, het ecologisch en het sociaal-economisch aspect. EHM is er van overtuigd dat waterstofverbranding een van de essentiële oplossingen is voor het koolstofvrij maken van zware mobiliteit. Dit segment stoot 25% van de broeikasgasemissies door het wegvervoer uit.

De innovaties van EHM, waaronder het gebruik van specifieke materialen, maken het mogelijk om oxidatie door waterstof van de legeringen waaruit de motor bestaat te vermijden, de uitstoot van NOx drastisch te verminderen en vooral het rendement te verhogen. De brandstofefficiëntie bedraagt meer dan 50%, vergeleken met 35-42% voor benzine- of dieselverbrandingsmotoren. De eerste EHM-motoren hebben een vermogen van 265 kW en zullen dit jaar en volgend jaar op verschillende demonstatie voertuigen worden geïnstalleerd, zoals vrachtwagens, bussen, vissersboten, veerboten en generatoren.

Efficient Hydrogen Motors (EHM) kondigde eerder aan dat het de eerste bus gaat ombouwen van diesel naar waterstof. De eerste EHM-motor met een gewicht van 860 kg is afgelopen jaar gepresenteerd op de eerste editie van het BrittanHy Day-forum, gehouden in de Franse regio Bretagne. EHM zegt dat het eerste omgebouwde voertuig daarna nog 15 jaar meegaat.

De ombouw bestaat uit het vervangen van de dieselmotor door een hoogrendementsmotor op waterstof. Deze verbrandingsmotor op H2 maakt het busvervoer emissievrij. Door over te schakelen naar waterstof-elektrisch  heeft het voertuig een actieradius die 30% hoger is dan die van een vergelijkbare batterij-elektrische bus. De tanktijd bedraagt 15 minuten.

De eerste EHM-waterstofverbrandingsmotor wordt gemonteerd op een IVECO Euro 6 Crossway-touringcar van het transportbedrijf Transdev. Voor openbaarvervoerbedrijf Transdev is het een van de eerste bussen die wordt omgebouwd naar waterstof. Het potentieel is echter enorm, het bedrijf heeft 30.000 bussen en touringcars die dagelijks 11 miljoen passagiers vervoeren in 18 landen over de hele wereld. Bij Transdev werken 82.000 personen. Het project wordt deels gefinancierd uit de Europese EFRO-subsidie.

Lees ook: japan-projectpartners-hyse-bouwen-motorfiets-met-waterstof-verbrandingsmotor

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen