• Home Slider01

Brussel Busworld MCV bus waterstofHet openbaar vervoer schakelt in heel Europa in hoog tempo over naar emissievrije voertuigen. Dat was een duidelijke trend die te zien was op Busworld Europe, de grootste b2b-busbeurs ter wereld die jaarlijks in Brussel wordt gehouden. Het afgelopen jaar zijn er aanzienlijk meer emissievrije bussen op de markt gekomen. Deels batterij-elektrisch en deels op waterstof. En aandeel emissievrij neemt toe, bij busfabrikanten, maar vooral bij bus-exploitanten. Sommige vervoersmaatschappijen bestellen al 100 procent zero-emissie bussen.

Op Busworld waren vier fabrikanten van brandstofcelsystemen en tien fabrikanten die H2-bussen met brandstofcellen presenteerden, aanwezig. Binnen het Zeo-emissiesegment bedraagt het aandeel waterstof inmiddels 10 tot 20% en is sterk stijgende. Kenners spreken over een toekomstige mix van batterij en waterstof. De twee technieken worden niet tegen elkaar uitgespeeld, maar regelmatig in de mix gebruikt.

Onder grote belangstelling presenteerde busfabrikant MCV zijn nieuwe 12,1 meter lange C127FC LE-waterstofbus, aangedreven door de 100 kW brandstofcel van Ballard en de 410 kW elektromotor van Voith (foto). Met een opslag van 40 kg waterstof bij 350 bar en ondersteund door een batterij van 100 kWh, werkt de bus in hybride modus voor optimale efficiëntie en actieradius. Hiermee is MCV een van de koplopers in Europa is op het gebied van schone bustechnologie. Het model onderstreept de strategie van MCV om wereldwijd toonaangevend te zijn op het gebied van duurzame mobiliteit met geavanceerde elektrische en brandstofceltechnologie. De low-entry bus heeft een gewicht van ongeveer 14 ton onbeladen en zitplaatsen voor 43 passagiers. Indien nodig zijn er nog 46 extra staplaatsen beschikbaar.

Lees ook: frankrijk-air-liquide-zoekt-nog-waterstof-klanten-voor-electrolyser-van-200-mw

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands