Een bijzonder beeld uit de Duitse stad Bad Salzgitter. Daar worden wagons met kolen verplaatst met een emissievrije rangeerlocomotief op waterstof. Het voertuig wordt zes weken lang getest bij Salzgitter AG. Het bijzondere aan deze locomotief zonder problemen kan worden ingezet voor het vervoer van zware lasten. Als de rangeerlocomotief op waterstof dezelfde prestaties levert als zijn dieselvariant, zouden alle vergelijkbare rangeerlocomotieven in Europa van diesel naar waterstof kunnen worden omgebouwd .
In de testperiode rijdt de rangeerlocomotief nog op grijze waterstof. Hoewel de productie van deze waterstof niet emissievrij is, stellen de initiatiefnemers dat het dagelijkse werk toch gemiddeld 60 procent minder CO2-uitstoot in vergelijking met de conventionele dieselmotor van de locomotief. Het doel op lange termijn is om over te stappen op groene waterstof, wat de meest duurzame optie is omdat het wordt geproduceerd met elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. Alstom schat dat één enkele rangeerlocomotief op waterstof dan gemiddeld 150 ton CO2 per jaar kan besparen. Het voertuig kan op 1 tank waterstof ongeveer 16 uur rangeren.
De rangeerlocomotief is een omgebouwde dieselloc die met een aangepaste verbrandingsmotor op waterstof rijdt. Het uitgangspunt van de ontwikkelaars was om het bestaande dieselvoertuig en de aandrijflijn zo min mogelijk aan te passen om een emissievrij voertuig te ontwikkelen.
Rangeerlocomotieven hebben een levensduur van 60 tot 70 jaar. Treinfabrikant Alstom laat weten dat het aanpassen ervan duurzamer dan de aanschaf van nieuwe locomotieven. De rangeerlocomotief tankt waterstof bij een speciaal tankstation van Alstom in Salzgitter.
De ombouw van de rangeerlocomotief was oorspronkelijk een puur onderzoeksproject op de waterstofcampus in Salzgitter. De ontwikkeling duurde tweeënhalf jaar. Treinfabrikant Alstom, het Fraunhofer Instituut en onderzoeksinstituut WTZ Roßlau waren hierbij betrokken.
Lees ook: china-20e-centraal-comite-roept-waterstof-uit-tot-industrie-van-de-toekomst
