Langs de hele Noorse kust komen vijf nieuwe electrolysers voor de productie van groene waterstof. De Noorse overheid gaat de projecten subsidiëren en de initiatiefnemers hebben laten weten ook daadwerkelijk te gaan bouwen. Nu de investeringsbesluiten zijn genomen gaan de projecten ertoe bijdragen dat waterstof beschikbaar komt als brandstof voor de maritieme sector om de schadelijke uitstoot te verminderen. Bovendien leggen de projecten de basis voor aanzienlijke emissiereducties.
Onder andere de projecten Hyfuel (Florø) en Kaupanes Hydrogen (Egersund) hebben een definitief investeringsbesluit genomen en gaan nu de bouwfase in. Elk project zal 20 MW aan groene waterstofproductiecapaciteit leveren ter ondersteuning van de maritieme sector, transport, bouw en industriële gebruikers in Noorwegen en de Scandinavische regio.
Deze mijlpaal vertegenwoordigt een belangrijke stap voorwaarts in het opschalen van een concurrerende levering van groene waterstof en het mogelijk maken van emissievrije oplossingen in segmenten waar directe elektrificatie niet voldoende is. De twee bovengenoemde faciliteiten maken deel uit van een netwerk voor de productie en bunkering van waterstof, dat zich langs de gehele kust uitstrekt, van Slagentangen in het zuidoosten tot Bodø in het noorden. Deze ontwikkeling maakt het voor rederijen gemakkelijker om te kiezen voor emissievrije oplossingen en kan de CO2-uitstoot in de maritieme sector met zo’n 200.000 ton per jaar verminderen. Dit komt overeen met ongeveer vijf procent van de uitstoot van de Noorse scheepvaart en visserij. Waterstof en ammoniak worden gezien als enkele van de veel belovende brandstoffen voor de scheepvaart van de toekomst.
Het doel van de steun van de overheid is om de eerste functionerende waardeketen voor waterstof als brandstof in de maritieme sector in het land te demonstreren. Indien succesvol, zal het initiatief dienen als springplank voor verdere ontwikkeling en herstructurering van de maritieme sector in Noorwegen en zou het ook wereldwijd een domino-effect kunnen hebben. Op de lange termijn gaat waterstof, economisch gezien, een toegankelijkere en duurzamere brandstof worden.
Lees ook: verenigd-koninkrijk-zeroavia-en-hybrid-air-vehicles-bouwen-zeppelin-op-waterstof
