Frankrijk: Kawasaki toont ICE-motorfiets op waterstof tijdens de Tour in Parijs
Door de vakantieperiode missen we ook nog wel eens een nieuwtje hier op de redactie van Waterstof Magazine. Maar dan is er altijd een fabrikant die de pers wel even extra informeert. Zo horen we een week na de finish van de Tour de France pas dat Kawasaki op een motorfiets op waterstof over de Champs-Élysées en rond de Arc de Thriomphe reed. Honderdduizenden tourfans konden op deze wijze kennismaken met het emissievrije voertuig. En het echte motorgeluid hoefden ze niet te missen. Het voertuig rijdt niet met een geruisloze brandstofcel, maar met een waterstofverbrandingsmotor.
Hooguit door de kleur viel de motorfiets op. Kawasaki keerde dit jaar terug als een van de sponsoren van de grootste wielerwedstrijd van de wereld. Groene motoren van het Japanse merk waren gedurende de hele tour te zien tussen de renners. Maar in Parijs was ook een grote blauwe motor. Kawasaki stuurde het prototype van de HySE-motorfiets op waterstof naar de finischplaats van de Tour de France, samen met testrijder Matthias Hoeppner. Als een van de motorfabrikanten die lid is van HySE (de Hydrogen Small Mobility & Engine Technology Association), heeft Kawasaki een motor ontwikkeld op basis van zijn Ninja-supercharged motorfietsplatform, dat uitsluitend wordt aangedreven door waterstof, opgeslagen in speciale tanks aan weerszijden van de achterkant van de machine. Met nul procent uitstoot is de HySE-machine een tastbaar bewijs dat de "toekomstige brandstof" waterstof zowel in tweewielers als in vierwielers kan worden toegepast.
Matthias Hoeppner is tevreden over de prestaties van het emissievrij voertuig in Parijs. “Ons onderzoek naar waterstofaandrijving illustreert de principes van Kawasaki, namelijk niet alleen het omarmen van nieuwe technologieën, maar ook het toepassen ervan in de praktijk. Als een van de testrijders ben ik inmiddels goed gewend aan de HySE-machine, maar het geeft me nog steeds elke keer weer een kick als ik erop rijd, wetende dat hij uitsluitend op waterstof rijdt. De Tour de France is een buitengewoon wereldwijd evenement. In eerste instantie was het moeilijk te beseffen dat ik onze unieke waterstofmotorfiets zou rijden voor miljoenen toeschouwers. De motor werkte perfect en ik was er echt trots op om de Kawasaki-groep te leiden en ons brede scala aan technologieën aan de wereld te laten zien: van brandstofefficiënte modellen tot elektrische voertuigen en hybrides."
Lees ook: nederland-baks-civiel-en-cultuurtechniek-draait-proef-met-waterstof-bij-enschede