België: Toyota transporteert auto-onderdelen emissievrij op waterstof door Europa
De Japanse autofabrikant Toyota blijft rotsvast vertrouwen in mobiliteit op waterstof. De afgelopen week presenteerde het bedrijf de roadmap voor de integratie van waterstofmobiliteit in de logistiek aan journalisten uit 7 landen waar de waterstofeconomie volop in ontwikkeling is. De pers kon kennismaken met de vier waterstoftrucks die momenteel door België, Frankrijk, Duitsland en Nederland rijden. De journalisten waren welkom in het Europese onderdelencentrum van Toyota in het Belgische Diest.
Met een betrouwbare actieradius van 400 km per tankbeurt hebben de trucks al meer dan 80.000 km afgelegd in vier landen, waardoor meer dan 80.000 kg CO2-uitstoot wordt vermeden in vergelijking met dieselalternatieven. Dit alles, terwijl het wagenpark op waterstof moeiteloos de dagelijkse activiteiten van warehouse ondersteunt waar meer dan 500.000 onderdelen en accessoires liggen opgeslagen. De waterstoftrucks rijden efficiënt en compromisloos zonder uitlaatemissies.
Hoewel de beperkte tankinfrastructuur en de waterstofprijzen nog moeten verbeteren, heeft Toyota er alle vertrouwen in dat deze uitdagingen kunnen worden overwonnen. Om de kloof tussen de totale eigendomskosten te overbruggen, is er volgens de autofabrikant een gestructureerde transitie nodig, waarbij ecoclusters een cruciale rol spelen bij het veiligstellen van de beschikbaarheid van waterstof en het prijsconcurrentievermogen.
De vier brandstofceltrucks zijn ontwikkeld in samenwerking met VDL Special Vehicles en zijn niet zomaar een pilot. Toyota ziet de voertuigen als een werkend voorbeeld van hoe waterstof voldoet aan de veeleisende behoeften van zware langeafstandslogistiek en de opschaling van waterstofinfrastructuur stimuleert.
Voor Toyota is waterstof geen loze belofte - het is een belangrijke oplossing die een aanvulling vormt op de multi-pathway-benadering van koolstofneutraliteit. Waterstof speelt een cruciale rol bij het aanpakken van de uitdagingen van moeilijk te verminderen industrieën, het overwinnen van netbeperkingen en het mogelijk maken van duurzame vooruitgang waar andere technologieën tekortschieten. Toyota streeft ernaar om in 2040 in elke sector van onze Europese toeleveringsketen koolstofneutraliteit te bereiken.
Lees ook; frankrijk-ponant-explorations-onderzoekt-bouw-van-cruiseschepen-op-h2-in-china