• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof

Aggregaat bouwplaats waterstofIn Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de bouwplaats komt hoofdzakelijk van zware voertuigen en stroomaggregaten op diesel, die bouwterreinen van energie te voorzien. Aggregaten op waterstof kunnen snel een oplossing bieden. Ook bij het opladen van batterij-elektrische voertuigen en bouwmachines, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine

“Wij zien de belangstelling voor emissievrij snel groeien”, zegt Marcel Kwakkel van Genpower, leverancier van waterstofaggregaten. “Iedereen worstelt met de vraag wat de technologie van de toekomst wordt. Er is veel animo voor aggregaten op waterstof, vooral omdat ze geen emissies uitstoten. Je hebt geen CO2, geen stikstof en geen fijnstof.” Ook de vermogens van de aggregaten worden de komende jaren nog flink opgeschaald. Kwakkel: “Dieselaggregaten kun je in alle soorten en maten krijgen, tot vermogens van 1 megawatt en zelfs meer. Dat komt er voor waterstofaggregaten ook aan. Vermogens van 100 tot 200 kilowatt zijn nu verkrijgbaar. EODev, de fabrikant waar wij bij Genpower distributeur in Nederland van zijn, komt binnenkort met een waterstof aggregaat van 1,3 megawatt. Dan heb je een groot vermogen te pakken.”

Een uitdaging is nog wel de aanvoer van waterstof. Voor relatief kleine aggregaten is een flessenpakket voldoende. Deze zogenaamde bundels bevatten vaak 13 kilo waterstof onder 200 bar. Een of twee bundels is voldoende voor een klein stroomaggregaat. Maar dat wordt anders als de vermogens stijgen. Kuster H2 Truck RRL Artist impressionKuster H2 Energy uit het Gelderse Babberich heeft daarom vroegtijdig geïnvesteerd in waterstofcontainers. “Twee jaar geleden zagen we een ontwikkeling op ons afkomen die we niet konden negeren”, zegt Jan Pieter de Wilde, commercieel directeur bij Kuster. “Wij leveren al decennia vloeibare energie in de vorm van benzine en diesel aan onze eigen 45 tankstations en aan duizend klanten in de regio. Maar ook diesel voor stroomaggregaten op bouwlocaties en festivals. De distributie doen we met eigen tankauto’s. Met onze nieuwe eigen waterstofcontainers kunnen we nu ook grote hoeveelheden waterstof in één vrachtbeweging leveren. Dit scheelt enorm in de transportkosten en veroorzaakt minder uitstoot.”

Genpower en Kuster hopen dat met de emissievrije stroomvoorziening projecten toch nog van start kunnen. Stroomaggregaten kunnen probleemloos van waterstof worden voorzien, voertuigen die op waterstof rijden nog niet. “We lopen tegen twee uitdagingen aan”, zegt De Wilde. “Om waterstof onder hoge druk in voertuigen te krijgen hebben we een mobiel tankstation nodig dat waterstof kan comprimeren. Maar er zijn momenteel nog weinig voertuigen die op waterstof werken. We zoeken dus een ander pad naar emissievrij.” De bedrijven zien dat inmiddels de eerste zware bouwmachines worden uitgerust met batterijen. Deze kunnen gewoon worden opgeladen aan een stroomaggregaat op waterstof. Een enorme hoeveelheid vrachtbewegingen met batterijcontainers naar bouwplaatsen behoort dan tot het verleden."

aggregaat 02Genpower scaledOp Groningen Airport wordt inmiddels gewerkt met een stroomaggregaat op waterstof, ter vervanging van een diesel-exemplaar. Vliegveld-directeur Meiltje de Groot is trots op dit project: “De leverancier is ons aggregaat nu aan het testen en certificeren. Vliegtuigen zelf zijn lastig te verduurzamen. Het duurt nog wel even voordat vliegen op elektriciteit of waterstof grootschalig wordt toegepast. Maar liefst 10 procent van de emissies op luchthavens wordt veroorzaakt door dieselaggregaten. Met dit waterstofaggregaat kunnen we dus 10 procent van onze emissies reduceren.”

Genpower, de Nederlandse distributeur van de Franse producent EODev, heeft de stroomaggregaten inmiddels gewoon in Nederland op voorraad (foto). “Onze aggregaten worden inmiddels seriematig geproduceerd en vormen een solide en betrouwbare stroomvoorziening”, zegt Marcel Kwakkel. “In Nederland hebben we inmiddels zeven 100kVA grote aggregaten op voorraad staan die direct kunnen worden ingezet. Desgewenst kunnen we ze schakelen, als er behoefte is aan grote vermogens.”

Waterstofleverancier Kuster heeft inmiddels overeenkomsten getekend met verschillende productielocaties van waterstof in Nederland. De containers met waterstof zijn per direct beschikbaar. “Daarbij hanteren we scherpe prijzen”, zegt De Wilde.   Doetinchem waterstoftankstation Kuster“Wij willen dat de waterstofmarkt zich snel ontwikkeld en realiseren ons tegelijkertijd dat het zeker niet zo goedkoop gaat worden dan met fossiele brandstoffen. Door de waterstofketen zo efficiënt mogelijk in te richten kunnen de prijzen omlaag en gaat de waterstofmarkt zich sneller ontwikkelen.”



Waterstof is niet nieuw voor het energiebedrijf uit de Achterhoek. Kuster heeft inmiddels ruime ervaring opgedaan met het grote waterstoftankstation in Doetinchem (foto) , dat in de toekomst met de eigen transportvloot wordt bevoorraad. De 20-voets waterstofcontainers van Kuster kunnen gevuld worden tot 381 bar en hebben dan een inhoud van bijna 500 kilo H2. 
Er zijn inmiddels vier containers beschikbaar die met grijze of groene waterstof van brandstofcel-kwaliteit gevuld kunnen worden. 

Waterstof nodig op uw bouwplaats of festival? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees ook: ceo-van-daimler-trucks-ontkracht-5-mythes-rond-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen