• Home Slider01

CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof

20230221 123607

De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar buiten, ontkracht de mythes rond waterstof en legt uit waarom critici het verkeerd hebben als zij waterstof een onbeduidende rol toebedelen, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine.

Het doel van de klimaatafspraken in Parijs zijn duidelijk: de Europese economie moet in 2050 CO2 -neutraal zijn. Maar de weg daarnaartoe is minder duidelijk. Een cruciaal en controversieel onderwerp is waterstof. Dit artikel gaat in op populaire argumenten tegen waterstof. Maar waterstof is juist een belangrijke sleutel tot duurzaam transport. Daarom volgt Daimler Truck een dubbele strategie, gebaseerd op zowel batterijen als brandstofcellen.


Mythe 1: Waterstof is de champagne van energieconversie

Feit: Waterstof vervult de rol van water en is absoluut noodzakelijk

Momenteel komt een het overgrote deel van de energiebehoefte in de wereld uit fossiele brandstoffen. MB Brenner bordDe regio's waar vooral olie, gas en kolen worden geproduceerd, liggen vaak vele duizenden kilometers verwijderd van Noord-Amerika, Europa of Aziatische landen als China en Japan waar vooral veel fossiele brandstoffen worden verbruikt. Europa is bijvoorbeeld een netto-importeur van energie.

In de toekomst zal de wereld in toenemende mate in haar energiebehoefte voorzien via hernieuwbare bronnen, met name zonne-energie. Er gaat veel veranderen, maar één ding blijft onveranderd: ook in de toekomst zullen herkomst en verbruik van energie vaak ver uit elkaar liggen. Zonne-energie kan het beste worden geoogst in zonnige gebieden zoals Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Australië. De energie van de toekomst zal echter nog steeds voornamelijk worden gebruikt in regio's die nu al het grootste deel van het energieverbruik voor hun rekening nemen.

Dit betekent dat Europa zelfs in een tijdperk van hernieuwbare energie een energie-importeur zal blijven. En die energie komt niet via hoogspanningslijnen in de vorm van elektronen, maar alleen in de vorm van emissievrije moleculen, namelijk waterstof. H2 is niet de champagne van de energietransitie en is beslist geen overbodige luxe. Waterstof lijkt veel meer op water, absoluut noodzakelijk om een ​​tijdperk van hernieuwbare energie mogelijk te maken.

Mythe 2: Waterstof is energie-inefficiënt

Feit: Waterstof is efficiënt van zon tot wiel

Er wordt beweerd dat waterstof te energie-inefficiënt is, zeker in vergelijking met batterijen. Als een op waterstof gebaseerde brandstofcel een bedrijfswagen aandrijft, is het argument dat door omzettingsverliezen een veel kleiner deel van de groene energie wordt gebruikt voor aandrijving dan bij een batterij. Batterijen hebben een rendement van 70%, waterstof slechts 30. Het zogenaamde "well-to-wheel" rendement van brandstofcellen is dus een factor twee tot twee en een half lager dan dat van batterijen. De reden hiervoor is dat een aanzienlijk deel van de bruikbare energie verloren gaat als waterstof via elektrolyse wordt opgewekt en later in de brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit.

Deze relatie lijkt een duidelijke taal te spreken, voor batterijen en tegen waterstof. Toch is het niet zo eenvoudig. Want we moeten rekening houden met het volgende: de zonne-energie die wordt gebruikt om een ​​batterijauto in Europa op te laden, moet ook in Europa worden geoogst. De zonne-energie die wordt gebruikt om waterstof voor een brandstofcelauto op te wekken, kan daarentegen in veel zonniger gebieden worden geoogst. Daar levert elke vierkante meter zonnepaneel twee tot tweeënhalf keer zoveel stroom op als in Europa.

Als we nu beide feiten combineren – het lagere energierendement van brandstofcellen en het MB Brenner wijnhogere rendement van het oogsten van zonne-energie – komt het hierop neer: met een zonne-installatie in het zonnige zuiden kan een brandstofcelauto dezelfde afstand afleggen als batterijauto waarbij de energie wordt opgewekt met een zonne-installatie van dezelfde grootte in Europa. Deskundigen spreken daarom van een uitgebalanceerde "solar-to-wheels"-efficiëntie voor brandstofcellen en batterijen.

Bovendien is energie-efficiëntie geen doorslaggevend criterium. Dat zou alleen het geval zijn als hernieuwbare energie schaars zou zijn. Maar dat is het niet. Elke dag komt er 15 keer zoveel energie op het aardoppervlak terecht als we momenteel wereldwijd verbruiken in de loop van een heel jaar. Er is dus veel energie beschikbaar. We hoeven het alleen maar op te vangen en op te slaan en op de juiste plaats beschikbaar stellen.

Mythe 3: Waterstof is te duur

Feit: Goedkope zonne-energie maakt waterstof concurrerend

Critici wijzen er graag op dat waterstof tegenwoordig meer dan tien euro per kg kost en is daarom niet concurrerend. Op het eerste gezicht hebben ze gelijk.

Een hoge prijs vandaag betekent niet dat de prijs morgen ook hoog zal zijn, om twee redenen. Ten eerste heeft de productie via elektrolyse nog een zeer lage capaciteit, waardoor we momenteel geen schaalvoordelen zien.

En ten tweede is de energie die wordt gebruikt bij elektrolyse erg duur in Europa. De berekening ziet er heel anders uit als de zonne-energie wordt geoogst in zonnige gebieden. Daar is zonne-energie een factor twee tot tweeënhalf goedkoper, en omdat de energie die gebruikt wordt bij elektrolyse met zo'n tweederde de grootste kostenpost is, wordt waterstof daarmee meteen concurrerend.

Mythe 4: De waterstofinfrastructuur is te duur

Feit: Twee infrastructuren zijn goedkoper dan één

Er is al een elektriciteitsnet, dus er zijn relatief weinig investeringen nodig om de eerste voertuigen opMB Bolzano batterijen op te laden.

Bij waterstof ligt dat anders. Er is nog bijna geen infrastructuur, dus er zijn aanzienlijke initiële investeringen nodig om een ​​eerste voorraad op te bouwen.

Toch zou het fundamenteel verkeerd zijn om hieruit te concluderen dat de kosten van een waterstofinfrastructuur te hoog zijn en dat waterstof dus uitgesloten is.

Na deze eerste fase met een aanvankelijk klein aantal emissievrije voertuigen komt de cruciale volgende fase, de opstart met een snel groeiend aantal voertuigen.

Als we ons dan uitsluitend op batterijen blijven baseren, wordt het heel kostbaar om het elektriciteitsnet steeds verder op te schalen. Een voorbeeld: als batterij-elektrische vrachtwagens op grote schaal de weg op gaan, heeft een snelweglaadstation gemiddeld 20 tot 50 laadpalen nodig. Elk van hen moet worden uitgerust met megawatt-oplading – een energiebelasting die te vergelijken is met een stad met 15.000 inwoners.

In een studie onderzocht het adviesbureau McKinsey hoe de infrastructuurkosten zich zouden ontwikkelen als emissievrije voertuigen a) uitsluitend door batterijen of b) uitsluitend door brandstofcellen op waterstof zouden worden aangedreven. Of als c) beide technologieën worden gebruikt. Het resultaat was duidelijk: C) is het voordeligste scenario. Twee infrastructuren bouwen is goedkoper dan één.

Intuïtief had men een andere uitkomst kunnen verwachten. Maar het opschalen van de infrastructuur voor één technologie naar een extreem volume is duurder dan het opschalen van twee infrastructuren naar een gemiddeld volume.

Mythe 5: Waterstof is slechts een verdienmodel voor de grootschalige industrie

Feit: We investeren zwaar


Bij Daimler Truck hebben we ons verplicht om op grote schaal te investeren in waterstoftechnologie. Tegen 2026 zal onze joint venture met de Volvo Group, Cellcentric genaamd, een van Europa's grootste productiefaciliteiten voor brandstofcellen in gebruik nemen.


Bovendien zal onze Mercedes-Benz GenH2-vrachtwagen (en misschien langeafstandsbussen) in de tweede helft van dit decennium de weg op gaan en al grondig worden getest. Dit alles laat duidelijk zien: we nemen waterstof serieus en maken het tot een integraal onderdeel van duurzaam transport, aldus Martin Daum, CEO van Daimler Trucks.

Lees meer achtergrondverhalen: nederland-mercedes-genh2truck-maakt-testritten-in-nederland

Meer achtergrondverhalen

  • Nederland: pionieren in Wolfheze met een slim energie-systeem en waterstof 31 juli 2025

    Op de redactie van Waterstof Magazine worden we vaak gebeld. “Kunnen we van overtollige zonne-energie geen waterstof maken en later weer gebruiken?” Technisch gezien kan het wel, maar het is gecompliceerd. Dat weten ze inmiddels ook in Wolfheze bij Arnhem. Daar draait al ruim een jaar een proef. Zoals Waterstof Magazine eerder schreef zijn in de...

    Lees meer...

  • Van aardgasnet naar waterstofnet, niet ingewikkeld, wel uitdagend 26 mei 2025

    De Nederlandse Gasunie is volop bezig met de voorbereidingen om een landelijke ringleiding voor aardgas geschikt te maken voor het toekomstige transport van waterstof. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de buizen, de afsluiters en aftakkingen, maar ook of het voldoende klimaatwinst oplevert en bovenal of het veilig is. De technisch...

    Lees meer...

  • Witte waterstof: een revolutie in hernieuwbare energie 25 april 2025

    In een tijd waarin de wereld worstelt met de uitdagingen van klimaatverandering en de noodzaak van duurzame energiebronnen, komt witte waterstof naar voren als een veelbelovende oplossing. Witte waterstof, ook wel bekend als 'natuurlijke waterstof', is waterstof in gasvorm die op natuurlijke wijze wordt geproduceerd en in de aardkorst kan worden...

    Lees meer...

  • Nederland: XINTC presenteert unieke schaalbare electrolyser zonder kostbare metalen 19 december 2024

    In Kootwijkerbroek, in het Midden van Nederland, werd begin december een wereldwijd unieke elektrolyser gepresenteerd. De ontwikkelaars noemen het geen PEM- of alkaline elektrolyser, voor de stacks zijn geen kostbare metalen nodig en het systeem is in kleine stappen modulair opgebouwd. Stuk voor stuk unieke eigenschappen. Hoofdredacteur Paul...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldrecord, bouw van nieuw werkschip op waterstof duurt slechts een half jaar 12 september 2024

    Een nieuw werkschip van de Nederlandse provincie Overijssel vaart sinds september 2024 op waterstof. Het batterij-elektrische schip wordt gebruikt bij het onderhoud van de vaarwegen in de Kop van Overijssel in verschillende Natura 2000 gebieden. Een range-extender aan boord zorgt ervoor dat de batterij niet na een werkdag al leeg is, maar dat tot...

    Lees meer...

  • USA: Busbedrijf Foothill heeft al jarenlange ervaring met waterstof en batterijen 25 maart 2024

    Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een...

    Lees meer...

  • Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof 11 maart 2024

    Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut...

    Lees meer...

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024

    Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer...

    Lees meer...

  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024

    In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,...

    Lees meer...

  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024

    Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023

    In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de...

    Lees meer...

  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023

    “Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in de...

    Lees meer...

  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023

    Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de...

    Lees meer...

  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023

    De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar...

    Lees meer...

  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022

    Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemers...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022

    In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en half...

    Lees meer...

  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022

    Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk het...

    Lees meer...

  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022

    De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het...

    Lees meer...

  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022

    De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse...

    Lees meer...

  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto's) 01 april 2022

    Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de...

    Lees meer...

  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022

    Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van...

    Lees meer...

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands