• Home Slider01

Waar blijven de waterstof-tankstations?

Arjan de Putter 111In tientallen Nederlandse gemeenten zijn binnen vijf jaar alleen nog emissievrije voertuigen toegestaan. Maar is dat realistisch? Zijn er bijvoorbeeld wel genoeg waterstoftankstations en betaalbare voertuigen op waterstof? Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit en geeft commentaar.

De transportsector houdt al lang rekening met de overstap naar emissievrije transportmiddelen. Omdat in 2030 goed georganiseerd te hebben moeten er nu pilots komen met voertuigen die het hele traject in één keer kunnen uitvoeren. Tijd is geld binnen deze sector en dan biedt vrachtvervoer op waterstof een uitgelezen kans. Renault komt deze zomer met waterstofhybrides van de Master en de Kangoo, Holthausen levert omgebouwde Transporters en Crafters. En ook voor het grote vervoer zijn er oplossingen van onder andere HYZON en Ginaf. De OEM’s volgen later.

De vraag is echter of de subsidiemogelijkheden voldoende aansluiten bij de praktijk. Een Crafter op diesel is leverbaar vanaf € 23.000 ex BTW en BPM. Een elektrische begint bij € 69.000 en een waterstofvariant het dubbele. Een subsidie van € 5.000 op het meerbedrag is op dit moment een druppel op een gloeiende financiële plaat. Zo gaan we de doelen niet halen.  In de subsidiepot is plek voor 37.000 emissieloze bestelwagens. Ik vraag me daarbij wel af hoe straks de zzp-ers, die nu bij u en mij de pakketten afleveren, de overstap naar emissievrij kunnen maken.

Behalve bestelbussen gaat ook WMO-vervoer massaal op elektrisch (BEV en/of FCEV) overschakelen: bij WMO-aanbestedingen laten gemeenten emissievrij zwaar wegen, met extra punten voor waterstof. Maar dan moeten er wel tankstations zijn.

Dat betekent ook dat het nu tijd is om door te pakken met het realiseren van waterstoftankstations. Immers: om te kunnen rijden zul je toch echt eerst moeten tanken. De bouw van waterstoftankstations duurt nog te lang. De aantallen moeten omhoog en de doorlooptijden moeten korter. Kleinere tankstations kunnen helpen om lokaal met kleine wagenparken te starten. Bij de groei van die wagenparken groeit het tankstation mee. Zo verschijnen er bijvoorbeeld in Drenthe in één klap zes tankstations.

Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit

Meer opinie

  • Angst voor waterstof uit het buitenland 24 mei 2022

    OPINIE  Europese landen die grote stappen willen maken in de energietransitie, kijken niet alleen naar het binnenland. Voor groene waterstof wordt vooral ook over de grens gekeken. In veel rijke landen met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig verval van water, is het nagenoeg onmogelijk om zelf voldoende duurzame energie op te wekken. Dat hoeft...

    Lees meer...

  • Batterij-elektrische trucks worden geen succes 24 november 2022

    OPINIE  De grote Europese vrachtwagenfabrikanten gaan de voertuigen verduurzamen. Allemaal kiezen ze voor het volgende traject: de komende jaren volop inzetten op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks en over vier tot vijf jaar staat de vrachtauto op waterstof op de planning. Gezien de technische ontwikkeling is dit een logische keuze,...

    Lees meer...

  • Dit is toch verschrikkelijk? 16 november 2019

    OPINIE   Het is december 2017 in zomaar een tuin in Nederland. Een flinke sneeuwbui, sneeuw op de takken en een roodborstje kijkt om zich heen. Het ziet er idyllisch en zorgeloos uit. Maar dan nu grote gevaar. Er ligt er een laag sneeuw op de takjes, dus ook op de zonnepanelen. De sneeuw waait niet van de takken, er is geen wind, dus ook de...

    Lees meer...

  • Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu. 21 december 2018

    Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele...

    Lees meer...

  • Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam 03 mei 2019

    Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij. De conclusie mag zijn...

    Lees meer...

  • Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger 14 februari 2019

    Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof. Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als...

    Lees meer...

  • Niet schrikken, import-waterstof is onderweg 11 augustus 2022

    OPINIE  De haven van Rotterdam onderzoekt in opdracht van de Nederlandse overheid de grootschalige import van groene waterstof. Ons land volgt daarmee Duitsland, dat  ook weredwijd onderzoek doet naar zeer betrouwbare en continu-levering grote volumes groene waterstof. Waterstof Magazine publiceert regelmatig over internationale onderzoeken en...

    Lees meer...

  • Waar blijven de waterstof-tankstations? 14 februari 2021

    In tientallen Nederlandse gemeenten zijn binnen vijf jaar alleen nog emissievrije voertuigen toegestaan. Maar is dat realistisch? Zijn er bijvoorbeeld wel genoeg waterstoftankstations en betaalbare voertuigen op waterstof? Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit en geeft commentaar. De transportsector houdt...

    Lees meer...

  • Waterstof én Batterij Elektrisch 11 december 2018

    Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is...

    Lees meer...

  • Waterstof heeft ook vijanden 18 juli 2019

    Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen