• Home Slider01

Batterij-elektrische trucks worden geen succes

IJMUIDEN xHFCOPINIE  De grote Europese vrachtwagenfabrikanten gaan de voertuigen verduurzamen. Allemaal kiezen ze voor het volgende traject: de komende jaren volop inzetten op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks en over vier tot vijf jaar staat de vrachtauto op waterstof op de planning. Gezien de technische ontwikkeling is dit een logische keuze, maar het laat ook zien dat truckfabrikanten geen systeemdenkers zijn.

Het is alweer een paar maanden geleden toen ik een lezing gaf over waterstof binnen het vrachtverkeer. Bijna 100 ondernemers uit de logistieke sector kwamen op het event in het voetbalstadion De Vijverberg af. Op het podium stonden deze middag verschillende partijen. Een internationale fabrikant van batterij-elektrische vrachtauto’s, een leverancier van laadpalen en ik als waterstofspecialist. Vol ongeloof luisterde ik naar grootse plannen om duizenden zware vrachtauto’s op batterijen naar Nederland te halen. Vervolgens kwam de laadpalenspecialist vertellen dat de bijbehorende laadpalen binnen een maand kunnen worden geleverd.

En toen mocht ik het feestje bederven. Met die trucks op batterijen is technisch gezien helemaal niets mis. Hooguit beperken ze het laadvermogen, maar dat zal een fabrikant van chips of toiletpapier een zorg zijn. Met die laadpaal is ook niets mis. Maar de laatste schakel, een zware en betrouwbare stroomaansluiting, is echter het probleem. In steeds meer regio’s kunt u daar tien jaar op wachten. Tot die tijd staat de verduurzaming van de logistieke sector stil. Want wat heeft u aan een voertuig met een lege accu die u niet op kunt laden?

De prioriteiten van de fabrikanten van zware trucks begrijp ik dan ook niet. Batterijen worden geen succes, want het stroomnet zit vol. Nu in Nederland en straks in heel Europa. En daarom gaat waterstof het van batterij-elektrisch winnen.  Maar dat betekent niet dat er niemand op batterijen gaat rijden.

Paul Bombeld is hoofdredacteur van Waterstof Magazine

Meer opinie

  • Angst voor waterstof uit het buitenland 24 mei 2022

    OPINIE  Europese landen die grote stappen willen maken in de energietransitie, kijken niet alleen naar het binnenland. Voor groene waterstof wordt vooral ook over de grens gekeken. In veel rijke landen met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig verval van water, is het nagenoeg onmogelijk om zelf voldoende duurzame energie op te wekken. Dat hoeft...

    Lees meer...

  • Batterij-elektrische trucks worden geen succes 24 november 2022

    OPINIE  De grote Europese vrachtwagenfabrikanten gaan de voertuigen verduurzamen. Allemaal kiezen ze voor het volgende traject: de komende jaren volop inzetten op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks en over vier tot vijf jaar staat de vrachtauto op waterstof op de planning. Gezien de technische ontwikkeling is dit een logische keuze,...

    Lees meer...

  • Dit is toch verschrikkelijk? 16 november 2019

    OPINIE   Het is december 2017 in zomaar een tuin in Nederland. Een flinke sneeuwbui, sneeuw op de takken en een roodborstje kijkt om zich heen. Het ziet er idyllisch en zorgeloos uit. Maar dan nu grote gevaar. Er ligt er een laag sneeuw op de takjes, dus ook op de zonnepanelen. De sneeuw waait niet van de takken, er is geen wind, dus ook de...

    Lees meer...

  • Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu. 21 december 2018

    Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele...

    Lees meer...

  • Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam 03 mei 2019

    Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij. De conclusie mag zijn...

    Lees meer...

  • Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger 14 februari 2019

    Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof. Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als...

    Lees meer...

  • Niet schrikken, import-waterstof is onderweg 11 augustus 2022

    OPINIE  De haven van Rotterdam onderzoekt in opdracht van de Nederlandse overheid de grootschalige import van groene waterstof. Ons land volgt daarmee Duitsland, dat  ook weredwijd onderzoek doet naar zeer betrouwbare en continu-levering grote volumes groene waterstof. Waterstof Magazine publiceert regelmatig over internationale onderzoeken en...

    Lees meer...

  • Waar blijven de waterstof-tankstations? 14 februari 2021

    In tientallen Nederlandse gemeenten zijn binnen vijf jaar alleen nog emissievrije voertuigen toegestaan. Maar is dat realistisch? Zijn er bijvoorbeeld wel genoeg waterstoftankstations en betaalbare voertuigen op waterstof? Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit en geeft commentaar. De transportsector houdt...

    Lees meer...

  • Waterstof én Batterij Elektrisch 11 december 2018

    Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is...

    Lees meer...

  • Waterstof heeft ook vijanden 18 juli 2019

    Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen