• Home Slider01

Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power

ITM Power topmanHet gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas, raffinaderijen, transport en mobiliteit. Waterstof Magazine sprak exclusief met Graham Cooley, CEO van ITM Power (foto).



Hoe is ITM Power ontstaan?

“ITM Power werd opgericht in 2001 en produceerde oorspronkelijk brandstofcellen ter grootte van een koel-vriescombinatie, voordat het bedrijf de overstap maakte naar elektrolyse-technologie. Het doel van ITM Power om de wereld te helpen koolstofvrij te maken, is echter niet veranderd. We groeien flink.”

Wat betekent dat voor het personeelsbestand?

“In het afgelopen jaar hebben we ons personeelsbestand aanzienlijk uitgebreid tot meer dan 390 werknemers. Onlangs hebben we aangekondigd een tweede gigafactory te gaan openen en dat betekent dat we nog veel meer vakmensen nodig hebben. De groene waterstof-economie groeit zeer snel, ITM Power groeit net zo snel, of nog liever sneller, mee.

Wat is de grootste elektrolyser tot nu toe en voor wie is deze gebouwd? TM Power Rheinland

“De grootste die tot nu toe is gebouwd is de 10 MW elektrolyser van het REFHYNE-project. Deze staat in het Shell Energy and Chemicals Park Rhineland in Duitsland (foto)en kost 16 miljoen euro. Het doel van het project is om de grijze waterstof, die momenteel nog wordt gebruikt in het raffinageproces, te vervangen door emissievrije groene waterstof.

Maar we zijn alweer toe aan de volgende stap. In oktober 2021 heeft het REFHYNE II-consortium, waarvan wij deel uitmaken, een subsidie van 32,4 miljoen euro ontvangen van het Europees Uitvoerend Agentschap voor klimaat, infrastructuur en milieu voor de ontwikkeling van een elektrolyser van 100 MW die ook zal worden geplaatst bij Shell Rhineland bij Keulen. De elektrolysers worden door ons bedrijf gebouwd, terwijl de site wordt ontwikkeld door onze joint venture partner Linde.”

Internationaal draait alles om de laagste prijs voor een kilo waterstof. Hoe gaat ITM Power hieraan bijdragen?

“Er is een tweeledige aanpak nodig. Door te blijven innoveren en de prijs van onze PEM-elektrolysers te verlagen gaat de kostprijs ITM Binnen2omlaag. Maar ook de verlaging van de kosten voor het produceren van hernieuwbare energie speelt een belangrijke rol. Samen zal dit resulteren in een lagere prijs voor een kilo groene waterstof. We blijven in een ongelofelijk hoog tempo innoveren in ontwerp, ontwikkeling en productie, door efficiëntere en compactere elektrolysers te creëren. Het steeds grootschaliger produceren van elektrolysers zorgt ook nog eens voor een lagere prijs.”






Wat moet er nog gebeuren voordat waterstof op grote schaal kan worden ingezet in bedrijfsprocessen?

“Het grootste probleem waar de groene waterstofmarkt momenteel mee te maken heeft, zijn investeringen. Kapitaal is nodig om de CO2-uitstoot bij industriële processen en in de logistiek fundamenteel te transformeren. Het tij keert echter. De kosten van de productie van groene waterstof liggen bijna op gelijk niveau met die van grijze waterstof. Met dank aan de pieken in de aardgasprijzen. Kosteneffectief en economisch levensvatbaar zijn is niet genoeg. Investeringen zijn nodig om de vereiste groene waterstofproductiesystemen aanzienlijk op te schalen en in te zetten. We moeten niet alleen de nationale doelstellingen te halen, maar deze ook nog eens overtreffen om de overstap naar een wereldwijde groene economie te kunnen maken.” 

Hoe ziet u de toekomst van waterstof in de mobiliteit?

“De grootste impact die groene waterstof kan hebben op transport en mobiliteit is met grotere voertuigen - d.w.z. schepen, treinen en bussen. De overgang naar groene waterstof – of groene brandstoffen geproduceerd met groene waterstof – kan de logistieke en mobiliteitsindustrie voor een belangrijk deel koolstofvrij maken. ITM Power containerDe toekomst hangt af van samenwerking in de hele keten. Dat begint bij producenten van voertuigen, een dekkend netwerk van waterstoftankstations en een aanbod van voldoende groene waterstof voor een scherpe prijs. Groene waterstof zal samen met batterijtechnologie zorgen voor emissievrij vervoer in ieder segment.”

Bij welke toekomstige groene waterstof-projecten is ITM Power nog meer betrokken?

“Naast het REFHYNE II-project en onze tweede UK Gigafactory die ik al heb aangestipt, zijn we betrokken bij veel ontwikkelingen binnen de groene waterstof- en hernieuwbare  energie. In oktober werd de fase 2 van het vlaggenschip groene waterstof Gigastack-project afgerond. Samen met de projectpartners Ørsted, Phillips 66 en Element Energy, willen we aantonen dat het potentieel voor groene waterstof uit offshore wind enorm groot is. Nu de tweede fase is afgerond, moet nu een definitieve investeringsbeslissing worden genomen. In 2025 moet de commerciële exploitatie beginnen van een elektrolysersysteem op een schaal van 100 MW, aangedreven door offshore wind.

Als partner binnen Green Hydrogen for Scotland gaan we een 10 MW elektrolyser leveren die wordt gekoppeld aan een windpark met een vermogen van 20 MW in Schotland.”

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers kondigde ITM Power aan een tweede fabriek te willen bouwen in Sheffield. Dat is binnen het eerste jaar na de opening van de nieuwe fabriek.

ITM Buiten“We breiden exponentieel uit. Om die groei mogelijk te maken, hebben we in oktober met succes een fondsenwervingsronde van 300 miljoen euro afgesloten waaruit de nieuwe geautomatiseerde fabriek wordt gefinancierd. De plant krijgt een capaciteit van 1,5 GW per jaar en zal naar verwachting eind 2023 volledig operationeel zijn. Dit is de volgende stap richting een geautomatiseerde PEM-elektrolyser-productiefaciliteit. Op termijn moet dit systeem internationaal worden uitgerold.”


Beleggers kunnen tevreden zijn, twee jaar geleden stond de beurskoers van ITM rond de 60 pond, tegenwoordig ruim boven de 400.

“Het afgelopen jaar is onze aandelenkoers met 66% gestegen. Dit weerspiegelt niet alleen de prestaties van het bedrijf, maar toont ook de interesse en vraag naar groene waterstof. We zijn actief binnen een interessante groeimarkt.”

Meer achtergrondverhalen

  • Nederland: pionieren in Wolfheze met een slim energie-systeem en waterstof 31 juli 2025

    Op de redactie van Waterstof Magazine worden we vaak gebeld. “Kunnen we van overtollige zonne-energie geen waterstof maken en later weer gebruiken?” Technisch gezien kan het wel, maar het is gecompliceerd. Dat weten ze inmiddels ook in Wolfheze bij Arnhem. Daar draait al ruim een jaar een proef. Zoals Waterstof Magazine eerder schreef zijn in de...

    Lees meer...

  • Van aardgasnet naar waterstofnet, niet ingewikkeld, wel uitdagend 26 mei 2025

    De Nederlandse Gasunie is volop bezig met de voorbereidingen om een landelijke ringleiding voor aardgas geschikt te maken voor het toekomstige transport van waterstof. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de buizen, de afsluiters en aftakkingen, maar ook of het voldoende klimaatwinst oplevert en bovenal of het veilig is. De technisch...

    Lees meer...

  • Witte waterstof: een revolutie in hernieuwbare energie 25 april 2025

    In een tijd waarin de wereld worstelt met de uitdagingen van klimaatverandering en de noodzaak van duurzame energiebronnen, komt witte waterstof naar voren als een veelbelovende oplossing. Witte waterstof, ook wel bekend als 'natuurlijke waterstof', is waterstof in gasvorm die op natuurlijke wijze wordt geproduceerd en in de aardkorst kan worden...

    Lees meer...

  • Nederland: XINTC presenteert unieke schaalbare electrolyser zonder kostbare metalen 19 december 2024

    In Kootwijkerbroek, in het Midden van Nederland, werd begin december een wereldwijd unieke elektrolyser gepresenteerd. De ontwikkelaars noemen het geen PEM- of alkaline elektrolyser, voor de stacks zijn geen kostbare metalen nodig en het systeem is in kleine stappen modulair opgebouwd. Stuk voor stuk unieke eigenschappen. Hoofdredacteur Paul...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldrecord, bouw van nieuw werkschip op waterstof duurt slechts een half jaar 12 september 2024

    Een nieuw werkschip van de Nederlandse provincie Overijssel vaart sinds september 2024 op waterstof. Het batterij-elektrische schip wordt gebruikt bij het onderhoud van de vaarwegen in de Kop van Overijssel in verschillende Natura 2000 gebieden. Een range-extender aan boord zorgt ervoor dat de batterij niet na een werkdag al leeg is, maar dat tot...

    Lees meer...

  • USA: Busbedrijf Foothill heeft al jarenlange ervaring met waterstof en batterijen 25 maart 2024

    Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een...

    Lees meer...

  • Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof 11 maart 2024

    Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut...

    Lees meer...

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024

    Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer...

    Lees meer...

  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024

    In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,...

    Lees meer...

  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024

    Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023

    In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de...

    Lees meer...

  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023

    “Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in de...

    Lees meer...

  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023

    Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de...

    Lees meer...

  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023

    De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar...

    Lees meer...

  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022

    Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemers...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022

    In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en half...

    Lees meer...

  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022

    Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk het...

    Lees meer...

  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022

    De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het...

    Lees meer...

  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022

    De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse...

    Lees meer...

  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto's) 01 april 2022

    Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de...

    Lees meer...

  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022

    Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van...

    Lees meer...

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands