• Home Slider01

Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo

Dld Mirai NexoDe belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse auto-media om de twee huidige waterstofauto's, de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo nog eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Waterstof Magazine vat de informatie samen.

Het rijden op elektriciteit wordt steeds normaler. Auto's op batterijen en waterstof strijden om de toekomst. Op dit moment is de batterij een de winnende hand, deze zijn technisch gezien een stuk gemakkelijker te produceren dan een voertuig met een brandstofcel. Toch gaan beide technieken een stuk van de marktvraag invullen, het einde van het tijdperk 'fossiel’ nadert, het moet de komende decennia geheel emissievrij.

Zowel de Toyota Mirai als de Hyundai Nexo hebben een kleine lithium-ion-accu aan boord zodat ze altijd en direct vermogen kunnen oproepen bij het wegrijden of versnellen of om de recuperatie-energie tijdelijk op te slaan. De complexe processen tussen tanks, brandstofcel, elektromotor, accu en aandrijving zijn nauwelijks merkbaar achter het stuur. Hyundai Nexo en Toyota Mirai rijden als normale e-auto's met volledig koppel dat snel kan worden opgeroepen.

De Toyota accelereert sneller en heeft een betere aerodynamica. Afbeelding1De twee waterstoftanks zijn weggewerkt tussen de twee voorstoelen en onder de achterbank. Gezamenlijk bevatten ze 5,6 kilogram waterstof onder de gebruikelijke 700 bar.        Bij de SUV Nexo liggen er drie tanks, met een gezamenlijke inhoud van 6,33 kilo, onder de bagageruimte. Bij normaal gebruik rijdt de Mirai 660 kilometer op een tank en de Nexo 700. Bij een snelwegtest waarbij bij voortdurend 140 km/h werd gereden haalt de Toyota ruim 300 km en de Nexo ruim 400.

De Hyundai Nexo is een 4,67 meter lange SUV met een variabel, luchtig interieur en een kofferbak van 461 tot 1466 liter. De Toyota Mirai heeft veel weg van de Lexus en is een bijna vijf meter lange hatchback met uitgebreide veiligheidsuitrusting, een grote motorkap en een kleine kofferklep, waar maar 321 liter bagage in past doordat de hoogspanningsaccu achter de rugleuningen is ingebouwd. Lange mensen voelen zich prettiger in de Nexo, al is de Mirai van binnen erg breed en hebben de achterbanken voldoende beenruimte. De middentunnel van de Toyota is echter erg dominant, de ruimte boven het hoofd is krap, de cockpitconsole is vrij hoog en breed. Ook in de Hyundai Nexo oogt het paneel met een groot compartiment eronder visueel uitgebreid omdat het 45 toetsen en knoppen herbergt voor rijden, airconditioning en multimediafuncties. De meeste dingen zijn echter gemakkelijk te bedienen met een draai-drukknop, zodat je – in tegenstelling tot bij de Toyota Mirai – het touchscreen niet hoeft te gebruiken.

Dld H2liveOver het algemeen biedt de Zuid-Koreaan beduidend meer vakken en planken, een groter digitaal instrument en slimme oplossingen zoals het USB-kabelkanaal tussen de aansluiting eronder en het smartphoneplankje op de console. Een minpunt is de belettering op de knoppen, die overdag nauwelijks te lezen zijn. De bagageruimte heeft een hoge laaddrempel.
De Japanse auto, die zo'n 100 kilogram zwaarder is, haalt in de vergelijkingstest pluspunten met betergevormde stoelen, het lagere geluidsniveau in het interieur en het meer uitgebalanceerde veercomfort. De Nexo filtert met gemak oneffenheden in de weg, maar de Mirai doet het nog beter met een betere balans tussen de voor- en achteras.

De succesvolle afstelling van de veren en dempers maakt de Toyota Mirai ook bijzonder wendbaar - ondersteund door een bijna uitgebalanceerde gewichtsverdeling, de achterwielaandrijving met over het algemeen meer tractie en een voldoende gevoelige besturing. De lange remafstanden passen echter niet bij de subjectief hoge rijveiligheid van de Mirai, waarvan de draaicirkel van ruim twaalf meter vergelijkbaar is met die van de Hyundai Nexo. Als er echter water op de weg ligt, hebben beide waterstofauto's in de vergelijkingstest last van hun banden met geoptimaliseerde rolweerstand, omdat de grip op nat wegdek alleen voldoende is. Dit is vooral merkbaar bij het wegrijden met het direct beschikbare hoge koppel dat typisch is voor elektrische auto's.

Ondanks dat de Hyundai Nexo een betere uitrusting heeft met metallic lak, parkeersensoren rondom en automatische airconditioning, langere garanties (ongeveer acht jaar op mobiliteit) en goedkopere werkplaats- en verzekeringskosten, komt de Toyota Mirai als beste uit de bus. Dat komt alleen door de prijs, de Toyota Mirai is aanzienlijk goedkoper dan de Hyundai Nexo.

Tenslotte de snelle opkomst van batterij-auto's ten opzichte van Dld Afbeelding2 waterstof-voertuigen. Een batterijauto laadt langzaam, een waterstofauto is 100% gevuld binnen vier minuten. En aan het aantal tankstations voor waterstofvoertuigen hoeft het niet te liggen. De app van H2Live meldt dat er in Duitsland inmiddels 95 waterstoftankstations operationeel zijn, veelvuldig rond de grote steden en nabij kruispunten van snelwegen. Het land doorkruizen met een waterstofauto is absoluut geen uitdaging meer. Waterstofrijders die in het noorden, aan de Deense grens, vertrekken en in het zuiden Duitsland verlaten komen over een afstand van 1000 kilometer tientallen waterstoftankstations tegen. Met een actieradius van 650 km en een vultijd van hooguit vier minuten is waterstofrijden in Duitsland beslist geen avontuur meer. De grootste uitdaging is Duitsers in een Japanner of Koreaan laten rijden. Misschien kan de BMW iX5 de waterstofmarkt in Duitsland definitief openbreken.

Meer achtergrondverhalennederland-alliander-en-groenleven-openen-eerste-waterstoffabriek

Meer achtergrondverhalen

  • Nederland: onderzoek naar productie van groenere waterstof uit plasmareactor 21 oktober 2024

    Een nieuwe manier voor het produceren van groene waterstof. Op de universiteit van Maastricht wordt onderzoek gedaan naar emissievrije waterstofproductie via een plasmareactor. Met een onderzoeksbudget van 5 miljoen euro gaan de onderzoekers de eerste testreactor van 10 kilowatt opschalen naar 50 en vervolgens 100 kilowatt. “Dat is onze...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldrecord, bouw van nieuw werkschip op waterstof duurt slechts een half jaar 12 september 2024

    Een nieuw werkschip van de Nederlandse provincie Overijssel vaart sinds september 2024 op waterstof. Het batterij-elektrische schip wordt gebruikt bij het onderhoud van de vaarwegen in de Kop van Overijssel in verschillende Natura 2000 gebieden. Een range-extender aan boord zorgt ervoor dat de batterij niet na een werkdag al leeg is, maar dat tot...

    Lees meer...

  • USA: Busbedrijf Foothill heeft al jarenlange ervaring met waterstof en batterijen 25 maart 2024

    Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een...

    Lees meer...

  • Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof 11 maart 2024

    Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut...

    Lees meer...

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024

    Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer...

    Lees meer...

  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024

    In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,...

    Lees meer...

  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024

    Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023

    In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de...

    Lees meer...

  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023

    “Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in de...

    Lees meer...

  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023

    Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de...

    Lees meer...

  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023

    De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar...

    Lees meer...

  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022

    Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemers...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022

    In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en half...

    Lees meer...

  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022

    Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk het...

    Lees meer...

  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022

    De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het...

    Lees meer...

  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022

    De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse...

    Lees meer...

  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto's) 01 april 2022

    Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de...

    Lees meer...

  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022

    Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van...

    Lees meer...

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • 3 tips om intellectueel eigendom te verdelen binnen een waterstofconsortium 20 juni 2021

    In Nederland zijn tal van waterstofprojecten geïnitieerd die moeten bijdragen aan een groene economie. Veel van die projecten zijn consortia met daarin een of meer bedrijven en een of meer overheids- of semi-overheidspartijen. Dit soort samenwerkingen zijn waardevol omdat ze de benodigde expertise uit verschillende takken van sport samenbrengen. Op het...

    Lees meer...

  • Europa: treinen op waterstof vervangen in hoog tempo vervuilende diesels 14 juni 2021

    Steeds meer landen binnen Europa kiezen voor treinen op waterstof als de huidige dieseltreinen zijn afgeschreven. Dat blijkt uit cijfers gepubliceerd door verschillende treinfabrikanten uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De Franse treinfabrikant Alstom begon drie jaar geleden met de eerste waterstoftreinen in het...

    Lees meer...

  • Europa: waterstofbusproject JIVE zorgt voor 300 bussen in 22 landen 07 juni 2021

    Met Europese subsidie worden er in heel Europa in hoog tempo bussen op waterstof in het openbaar vervoer in gebruik genomen. 300 bussen moeten binnen enkele jaren rijden in 22 steden in Europa. Aan de basis van dit project staat Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe, kortweg JIVE. De uitrol van deze schone bussen is niet het...

    Lees meer...

  • Oostenrijk: groot innovatief waterstofproject bij supermarktketen MPreis 24 mei 2021

    Supermarktketens zijn de eerste bedrijven die,  zonder al te veel moeite, kunnen overschakelen naar vrachtauto’s op waterstof. De vrachtwagens vragen grote vermogens, maken veel kilometers, zijn dagelijks onderweg en keren aan het einde van de werkdag weer terug bij het distributiecentrum. Als daar het waterstoftankstation staat is een enorme...

    Lees meer...

  • Verenigde Staten: een unieke waterstof-pionier met eigen ‘Hydrogen House’ 21 april 2021

    Aan het einde van een doodlopend deel van de Snydertown Road bij het dorpje Hopewell staat een bijzonder huis. Hier in het oosten van de Verenigde Staten, zo’n 50 km ten zuidoosten van New York, is waterstofpionier Mike Strizki al vele jaren aan het werk met zijn Hydrogen House Project. Duizenden kilometers verwijderd van de Californië, waar de...

    Lees meer...

  • Energietransitie veel goedkoper met waterstof door de aardgasleiding 24 februari 2021

    Op steeds meer plekken in Europa wordt nagedacht over het hergebruik van het landelijke aardgasnet. Het afdanken van tienduizenden kilometers kwalitatief hoogwaardige aardgasleiding is allesbehalve duurzaam. De in veel landen uitstekende gasinfrastructuur kan veel betekenen voor de toekomstige distributie van waterstof. En het maakt de...

    Lees meer...

  • Test: de nieuwe Toyota Mirai is klaar voor de toekomst 16 februari 2021

    De nieuwe Toyota Mirai, die vanaf dit vroege voorjaar in Europa te koop is, lijkt bijna niet op zijn voorganger. Toyota spreek van een nieuwe generatie, stijlvol ontworpen met grimmige led-verlichting en een coupéachtige achterkant. Het lijkt erop dat alleen de naam is gehandhaafd bij deze totaal nieuwe waterstofauto uit Japan. Van de eerste...

    Lees meer...

  • Verenigde Staten: vanuit Honeoye Falls verovert Hyzon Motors de wereld 07 december 2020

    Honeoye Falls is een klein dorpje in de staat New York. Niets wijst op de dynamiek van de stad New York, 400 km verderop. Er wonen 2.674 mensen, bij de laatste telling in 2010. Het hoogtepunt is een kleine waterval in de Honeoye Creek, die door het dorp stroomt en naamgever is. Maar er is een opvallend bedrijf gevestigd. Hyzon Motors, een...

    Lees meer...

  • De wereldwijde miljardendans rond waterstof 04 november 2020

    Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen moeten landen over de hele wereld miljarden investeren voor de omschakeling van fossiel naar klimaatneutraal. Alleen al in Europa zijn jaarlijks honderden miljarden euro’s nodig. Groene energie is booming, hernieuwbare energiebronnen zijn de snelst groeiende energiebronnen van dit moment en...

    Lees meer...

  • Onderzoek naar verbrandingsmotor op waterstof 17 september 2020

    Het rijden op waterstof met een brandstofcel. Voor velen zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het kan ook anders. De Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF liet de afgelopen week weten serieus te kijken naar het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor. En vanuit Beieren in het zuiden van Duitsland probeert de start-up...

    Lees meer...

  • Grootste waterstof-project ter wereld in logistiek van start 27 augustus 2020

    In Zwitserland gaat Europa’s grootste waterstofproject in de logistieke sector in september van start. De eerste tien vrachtauto’s op waterstof zijn inmiddels aan Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) geleverd. HHM is een in Zwitserland gevestigde joint venture tussen de Hyundai Motor Company en het Zwitserse H2 Energy. Het doel van de organisatie is...

    Lees meer...

  • Hydrospider lanceert nieuw waterstof-transportsysteem in Zwitserland 23 juni 2020

    In Zwitserland is het nieuwe transportsysteem voor waterstof gepresenteerd. In containers wordt de brandstof voor vrachtauto’s en personenauto’s van de waterstoffabriek in Niedergösgen naar tankstations in het hele land vervoerd. De eerste vracht werd begin deze maand afgeleverd bij het Avia waterstof-tankstation in aanbouw in Sankt Gallen (foto...

    Lees meer...

  • De gasleiding is onze grootste vriend voor minder CO2-uitstoot 04 april 2020

    Al bijna zijn hele leven werkt hij in de energiewereld. Bij een internationale fabrikant die ervoor zorgt dat miljoenen gezinnen er het hele jaar behaaglijk bijzitten. En dan komt er een energietransitie, we moeten naar minder CO2-uitstoot.Marco Bijkerk kent de cijfers en begrijpt dat de boodschap die politici en media over ons uitstrooien vaak...

    Lees meer...

  • Hyundai vrachtauto’s op waterstof denderen Europa binnen 02 april 2020

    De traditionele Europese vrachtwagenfabrikanten dreigen de aansluiting richting een CO2-vrije toekomst te missen. De waterstofvrachtauto van Hyundai, dendert Europa binnen. Nadat een jaar geleden 1000 vrachtauto’s op waterstof werden aangekondigd voor Zwitserland, werd in mei bekend dat er ook tientallen voertuigen gaan rijden in Oostenrijk. Nu...

    Lees meer...

  • Alliander: onderzoek naar veiligheid van waterstof 18 maart 2020

    Uit diverse onderzoeken blijkt waterstof prima getransporteerd te kunnen worden door het aardgasnetwerk van Nederland. Slechts een klein deel, minder dan 10% van het net, moet daadwerkelijk vervangen worden. Bij drukstations onderweg en bij de meters bij de verbruikers thuis zijn ook aanpassingen nodig. Maar deze zijn voor de netbeheerders te...

    Lees meer...

  • Nederland: Eerste Nationale Waterstofdag een groot succes 06 februari 2020

    De eerste Nationale Waterstofdag die donderdag 6 februari 2020 in Lelystad werd gehouden was een groot succes. Met ruim driehonderd bezoekers, een zeer professionele organisatie en een keur aan interessante sprekers was het een boeiende dag. Tussen de lezingen door was er voldoende ruimte om met bezoekers en exposanten van gedachten te wisselen....

    Lees meer...

  • VS: 60 miljoen subsidie voor efficiëntere productie van groene waterstof 03 februari 2020

    Er komt nieuw onderzoek om de kostprijs van groene waterstof flink naar beneden te krijgen. Het ministerie van Energie in de Verenigde Staten trekt hier bijna 60 miljoen Euro voor uit. Het eindproduct, groene waterstof, moet goedkoper worden door efficiëntere elektrolysers en brandstofcellen. Aan de basis van het proces staat het optimaal...

    Lees meer...

  • De wereldwijde Waterstof Top 10 11 december 2019

    Overal in de wereld broeit het. Miljarden worden er geïnvesteerd in schone energie. En als alle landen de klimaatafspraken in Parijs serieus nemen is het binnen een paar decennia afgelopen met aardolie, steenkool en aardgas. Iedereen is overal opzoek naar nieuwe koolstofarme energiebronnen. Soms is het gemakkelijk, zoals op IJsland waar de...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

  • Waterstof, het beste alternatief voor oude Europese dieseltreinen 16 oktober 2019

      ACHTERGRONDEN Wereldwijd worden treinen beschouwd als het minst vervuilende openbaar vervoersmiddel, maar in verschillende landen in Europa wordt toch gekeken naar een schoner alternatief. En dan vooral in landen waar nog veel dieseltreinen rijden en een groot deel van het spoorwegnet niet geëlektrificeerd is. Met Duitsland, Frankrijk en het...

    Lees meer...

  • Eerste waterstofwoning van Nederland geopend 09 september 2019

    ACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinke...

    Lees meer...

  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu? 25 juli 2019

    ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof? 28 mei 2019

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld 23 april 2019

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney 08 april 2019

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’ 03 april 2019

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof 07 maart 2019

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car 28 februari 2019

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof 21 februari 2019

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof 16 februari 2019

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s 30 januari 2019

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start  23 januari 2019

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer 03 januari 2019

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld 27 december 2018

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland 17 december 2018

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag 07 december 2018

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen